Караджов: Няма никакви данни за заглушаване на GPS сигнала на самолета на Фон дер Лайен

"По емпирични данни, по данни на радиозасичането, на записите на нашите агенции - граждански и военни, няма нито един факт, подкрепящ твърдението за заглушаване на сигнала на GPS-а, който да е засегнал самолета на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен." Това каза днес пред Би Ти Ви министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов.
Той уточни, че България не е съобщавала за такъв проблем на европейските институции. Главната въздухоплавателна инспекция е докладвала единствено за малък проблем с GPS-а на борда на самолета. Като малък е бил определен проблемът и от пилота, обяви той. В този смисъл за вицепремиера днешното изслушване на премиера по темата със заглушаването е измислен повод.
В понеделник Европейската комисия съобщи, че е била информирана от българските власти, че те подозират Русия в намеса, довела до заглушаване на сигнала на борда на машината, използвана от Фон дер Лайен. Наличието на евентуални доказателства не бяха коментирани нито от София, нито от Брюксел.

Страни от ЕС искат общи мерки срещу заглушаването на GPS, България не е сред тях
Вчера премиерът Росен Желязков заяви, че България няма да разследва инцидента със самолета на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен на летището в Пловдив в неделя. Той заяви, че заглушаването на GPS сигнала, наложило промяна на начина на кацане, не е хибридна или кибератака и затова не е необходимо да се разследва.
Караджов посочи, че подобни заглушавания на GPS сигнала се засичат в най-североизточните райони на България (около Добрич и Варна). "Те са един вид отблясък на водещата се радиовойна между Русия и Украйна", добави той.
Летищата изостават с антидрон системите
В отговор на въпрос Караджов посочи, че към днешна дата няма обявени процедури от собствениците на летищата за покупка на системи за защита от дронове. Даденият им срок за това е краят на септември, допълни министърът. Уточни, че ако не бъде изпълнено това изискване, ще последват санкции.

Еврокомисията се уточни за самолета на Фон дер Лайен, България няма да разследва
Вицепремиерът посочи, че законът за контрол на атракционите е готов и до няколко дни ще бъде качен за обществено обсъждане. Днес се очаква да се нанесат последни корекции и да се уточнят отговорностите на отделните ведомства.
"Въвеждаме два ключови елемента - първоначален акт на регистрация всяка година, при който цялата екипировка ще се оценява и одобрява, и въвеждане на наказания по наказателния кодекс и за фирмите, предлагащи атракциите и за поставилите печатите на техните разрешителни", посочи Караджов.
Повече вижте във видеото