Еврокомисията вече не твърди, че самолетът на Фон дер Лайен е бил цел на GPS заглушаване

Европейската комисия вече не настоява, че заглушаването на GPS сигнала в района на летище Пловдив в неделя при приземяването на самолета на Урсула фон дер Лайен, е било насочено конкретно към председателя на Еврокомисията.
Неин говорител заяви в четвъртък, че макар да продължават да твърдят, че прекъсване на сигнала е имало, то това е обичайно явление, което много самолети, летящи в близост до източната граница на ЕС изпитват.
"Нямаме информация, че прекъсването на сигнала е било насочено към нас. Наясно сме, че това се случва редовно на много самолети в Европа", заяви говорителят. |
Тя добави, че "това (GPS заглушаването) е нещо, което самолетът на председателя е изпитал, но това не е изолирано, това се случва, за съжаление в нашето небе и в нашите морета постоянно от началото на агресивната война на Русия срещу Украйна и затова е важно да се справим заедно с държавите членки".
Говорителят увери, че вече се работи по въпроса, но инцидентът в България "подновява вниманието към случващото се" и "Комисията ще вложи повече усилия да намери решения".

Страни от ЕС искат общи мерки срещу заглушаването на GPS, България не е сред тях
Имало ли е заглушаване и кръжене
Европейската комисия поддържа твърдението си, че заглушване на сигнала на самолета на Фон дер Лайен е имало и при приближаването му към пловдивското летище, той е прекъснал. Като единствено доказателство за това тя цитира "прессъобщение в този смисъл на българските власти", изпратено до нея в понеделник.
В четвъртък транспортният министър Гроздан Караджов заяви пред Би Ти Ви, че "няма нито един факт, подкрепящ твърдението за заглушаване на сигнала на GPS-а, който да е засегнал самолета на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен".
Същото показват и данните на тракъра на полети FlightRadar24. Собствено разследване на "Политико", публикувано в четвъртък, твърди, че над Пловдив е имало заглушаване по време на кацането на самолета на Фон дер Лайен, но то е било на по-голяма височина, отколкото се е намирала машината и няма как да я е засегнало.
По-рано през седмицата Еврокомисията се разграничи от твърденията на в. "Файненшъл таймс", че пилотите са кацнали по хартиена карта, както и че самолетът е кръжал около час над Пловдив, преди да може да се приземи.

Еврокомисията се уточни за самолета на Фон дер Лайен, България няма да разследва
Публикувани в понеделник данни от FlightRadar24 показаха, че полетът е продължил седем минути повече от първоначално планираното, както и че самолетът е направил два захода, преди да се приземи в Пловдив.
След понеделник, когато Европейската комисия се позова на съмнения на българските власти, че заглушаването е дело на Русия, нито Брюксел, нито София повече са обсъждали публично въпроса за участието на Русия, както и какво конкретно е предизвикало прекъсването на сигнала в неделя.
Говорителят на Комисията заяви, че тя няма правомощия сама да разследва инцидента, но отказа да отговори дали намира за тревожно решението на премиера Росен Желязков той да не се разследва и в България.