Наследници и фондация ще управляват модната империя на Армани след смъртта му

Наследници и фондация ще управляват модната империя на Армани след смъртта му

Наследници и фондация ще управляват модната империя на Армани след смъртта му
Reuters
Италианският дизайнер Джорджо Армани създаде един от най-известните модни бизнеси в света през последните пет десетилетия, а смъртта му, обявена в четвъртък, неизбежно повдига въпроси за бъдещето на компания, чиято независимост той ценеше.
Джорджо Армани беше единственият основен акционер на компанията, която основаха с покойния си партньор Серджо Галеоти през 70-те години на миналия век. Той няма деца, които да наследят бизнес, генерирал приходи €2.3 млрд евро през 2024 г.
Въпреки това педантичният Армани въведе мерки в опит да осигури приемственост в бизнес, който управляваше с доверени членове на семейството и мрежа от дългогодишни колеги.
Той имаше по-малка сестра (Розана), две племенници (Силвана и Роберта), както и племенник (Андреа Камерана). Племенниците и племенникът заемат висши позиции в групата. Неговата дясна ръка Панталео дел'Орко също е възприеман като член на семейството и всичките петима са вероятни наследници.
Повече яснота за плановете му вероятно ще се появи през следващите дни, когато завещанието на Армани бъде отворено.
Въпреки това някои от очертанията за бъдещето на компанията без нейния основател вече са публично достояние.

Защита чрез фондация

Преди повече от десетилетие Джорджо Армани започва да обмисля план за гарантиране на гладко наследяване и запазване на независимостта на компанията. Затова бе създадена фондация през 2016 г.
Целта му е била да "защити управлението на активите на Armani Group и да гарантира, че тези активи се поддържат стабилни във времето по отношение на и в съответствие с някои принципи, които са особено важни за мен".
През 2017 г. дизайнерът заяви пред италианския вестник Corriere della Sera, че подобен механизъм е необходим, за да помогне на наследниците му да се разбират и да се избегне закупуването на групата от други или разпадането ѝ.
В момента фондацията държи символичен дял от 0.1% в базираната в Милано група. Но след смъртта му се очаква да получи по-голям дял наред с останалите наследници, каза Джорджо Армани в същото интервю.
Той посочи още, че трима номинирани от него ще управляват фондацията след смъртта му.

Нов устав влиза в сила

След създаването на фондацията Армани изготви и нов устав на компанията, който трябва да влезе в сила след смъртта му. Документът определя бъдещите принципи на управление за тези, които наследят групата.
  • Уставът разделя акционерния капитал на компанията на няколко категории с различни права на глас и правомощия.
  • От документа не е ясно как ще бъдат разпределени различните блокове акции.
  • Уставът призовава за "предпазлив подход към придобиванията".
  • Там също така се дават някои индикации за потенциално листване на фондовия пазар, което би изисквало положителния вот на мнозинството от директорите "след петата година от влизането в сила на този устав".
През годините групата е получила няколко предложения от потенциални инвеститори, включително фирми за частни капиталови инвестиции, но Armani винаги е изключвала всякаква потенциална сделка.

Забавени разходи заради финансови проблеми

Подобно на други компании в индустрията за луксозни стоки, последните финансови отчети на Armani показват забавяне на разходите:
  • нетните приходи са спаднали с 5% до €2.3 млрд. през 2024 г.
  • основната печалба (EBITDA) се е сринала с 24% до €398 млн.
В коментари по данните Джорджо Армани подчерта решимостта си да продължи да развива бизнес, който е малък по мащаб в сравнение с френския гигант LVMH и други конкуренти като Kering (собственик на Gucci ) и Prada.
"Във всеки случай избрах да инвестирам в проекти с голямо символично и практическо значение, които са фундаментални за бъдещето на компанията", каза той в отчета за резултатите през юли.
Тези инвестиции включваха:
  • обновяването на водещи магазини (включително сградата на Madison Avenue в Ню Йорк и Emporio Armani в Милано);
  • разходи за новия Palazzo Armani в Париж;
  • поемане на управлението на електронната търговия.
Групата е фокусирана основно върху Европа (генерира почти половината от приходите ѝ - много по-висок дял, отколкото за други луксозни марки), а Северна и Южна Америка и Азиатско-Тихоокеанският регион представляват около една пета.
Групата разполагаше с €570 млн. нетни парични средства в края на 2024 г. след увеличаване на инвестициите.

Заместниците на Армани може да се активизират

Групата Armani беше обвързана със своя основател, който до самия край поддържаше строг контрол както върху творческите, така и върху управленските аспекти.
От творческата страна племенницата му Силвана работи заедно с Джорджо Армани при проектирането на дамските колекции, докато Панталео дел'Орко си сътрудничи с него по мъжките колекции.
Това би могло да осигури известна приемственост в дизайна.
На управленско ниво групата ще трябва да запълни позициите на председател и главен изпълнителен директор, които досега заемаше самият Джорджо Армани.
Сред очевидните вътрешни кандидати за запълване на празнината са дългогодишните ръководители Джузепе Марсоки (заместник генерален мениджър и главен търговски директор) и Даниеле Балестраци (заместник генерален мениджър и главен оперативен и финансов директор на групата).