Красимира Райчева: Visa развива у учениците умения за осъзнато боравене с пари и информация в дигиталното пространство

Красимира Райчева: Visa развива у учениците умения за осъзнато боравене с пари и информация в дигиталното пространство

Красимира Райчева, изпълнителен директор на "Visa България"
Красимира Райчева, изпълнителен директор на "Visa България"
След броени дни Visa започва трета поредна учебна година партньорство с фондация "Заедно в час" по програмите "Киберсигурност и дигитална грамотност" и "В час с климатичните промени". Какви са целите на това партньорство?
Инициативата ни се основава на споделена визия за бъдещето - свят, в който всяко дете има възможност да получи качествено образование, отговарящо на предизвикателствата на съвремието. За нас във Visa това означава инвестиция в устойчиво бъдеще и отговорно общество. Убедени сме, че нашата компания имат активна роля в тази трансформация - не само чрез своите продукти и услуги, но и чрез ангажираността си към образованието, социалното развитие и околната среда.
През 2024/2025 в програмата подсилихте акцента върху дигиталната финансова грамотност и киберсигурността. Защо избрахте именно тази тема?
Живеем в дигитална икономика, в която умението да управляваме отговорно своите финанси и да се пазим онлайн е толкова важно, колкото и да разбираме света около нас. С въвеждането на тази програма искаме да развием у учениците умения за осъзнато боравене с пари и чувствителна информация.
Програмата тази година наблегна на лични срещи с ученици и изнасяне на открити лекции, свързани с безопасността при онлайн плащания. Нашият колега Мартин Бакърджиев, който отговаря пряко за тази програма, посети повече от 15 училища в 8 населени места в страната, като на презентациите му присъстваха над 750 ученици от среден курс. Лекциите му имаха много позитивна обратна връзка както от самите ученици, така и от техните учители.
Темата е важна, но същевременно не е широко достъпна и често виждаме, че е неразбираема дори за възрастните. Ето защо решихме да разширим програмата в тази посока, предлагайки на учители и ученици възможност да получат отговори на редица въпроси, за които информацията често пъти е трудна за разбиране.
Как преминаха срещите с ученици и какъв подход използвахте, за да ангажирате вниманието им към теми като дигитална сигурност и онлайн разплащания?
Срещите с учениците показаха колко е важно тези теми да бъдат представени на достъпен и разбираем език. Много от тях вече използват дигитални портфейли, онлайн пазаруване и социални мрежи - именно затова работилниците и лекциите имаха за цел да превърнат ежедневните им навици в повод за размисъл и по-добри практики. Уебинарите за учители също играят важна роля, като им дават конкретни ресурси и знания, които да пренесат в класната стая.
Как се оценява ефектът от тази програма - как разбирате, че усилията ви дават резултат?
Освен количествените показатели - като брой ученици, присъствали на лекциите, ние търсим и качествена обратна връзка. Когато чуем от учители, че учениците им са започнали да говорят по различен начин за пари или са се заинтересували как да разпознават фишинг атаки, това за нас е истинският резултат. Показателно е и че част от училищата, включили се в програмата, вече искат да я развиват като част от своята училищна политика.
Красимира Райчева: Visa развива у учениците умения за осъзнато боравене с пари и информация в дигиталното пространство
Какъв е подходът ви с фондация "Заедно в час" да ангажирате учениците с темата за опазването на околната среда, така че тя да бъде разбираема и вдъхновяваща за тях?
Опазването на околната среда не е нещо далечно или абстрактно - това е тема, която пряко засяга ежедневието на всяко семейство, всяка общност. Именно затова се стремим да подкрепим инициативи, които правят тази тема разбираема, близка и вдъхновяваща за учениците. Повече от 65 000 деца на възраст от 11 до 17 години преминаха обучение в 673 училища от 131 града и се запознаха с предизвикателствата на климатичните промени, а 1900 участваха в национална викторина за проверка на знанията им. Томбола сред отличилите се 1100 ученици, които дадоха над 90% верни отговори, донесе на късметлиите награди от Visa.
За да им покажем, че могат да бъдат част от това решение и те да диктуват посоката на устойчиво развитие, заедно с партньорите ни от "Заедно в час" за втора поредна година организирахме конкурс за ученически и учителски проекти, в който децата и преподавателите трябваше да решат местен проблем, свързан с климата и природата. В конкурса участваха със 78 проекта над 400 ученици от повече от 40 града и 32 учителски екипа. Visa подкрепи финансово два ученически проекта и един учителски. Вярваме, че тази практическа ангажираност е безценна - тя изгражда у младите хора усещане за лична отговорност и способност да влияят положително върху средата, в която живеят.
Какво ви впечатли най-много от представените решения и от активността на участниците?
Проектите на учениците тази година отново ни изненадаха с креативност, реализъм и енергия. Видяхме как младите хора създават идеи, които не само звучат добре, но и имат потенциал за реална промяна - от почистване на замърсени райони и създаване на образователни кампании, до решения за управление на отпадъци и опазване на водни ресурси. Още по-впечатляваща е ангажираността на самите ученици - те не просто искат промяна, те са готови да я водят.
Основният акцент през 2025-2026 г. в програмата е киберсигурността. Какво според вас е най-ценното, което учениците научават, когато говорят за глобална тема като тази?
Във Visa вярваме, че устойчивото бъдеще, за което говорим днес, ще се изгради именно от тези млади хора, които в момента се учат да бъдат личности, да бъдат отговорни и да могат да взимат правилни и информирани решения. Най-ценното, което учениците научават, когато говорят за глобална тема като киберсигурността в училище, е как да бъдат отговорни и осъзнати дигитални граждани. Те разбират рисковете и възможностите на технологиите, усвояват практически умения за защита на личните си данни и онлайн идентичност и развиват критично мислене за информацията, с която се сблъскват.
Това им дава увереност да използват дигиталните инструменти безопасно и етично, като едновременно с това осъзнават, че техните избори и действия имат отражение не само върху тях самите, но и върху цялото общество.
Какви са мотивите на Visa да инвестира в инициативи, свързани с образование по киберсигурност и устойчиво развитие?
Тези инициативи отразяват нашата философия като компания - че киберсигурността и устойчивото развитие изисква съвместни усилия между бизнеса, образованието и обществото. За нас това не е просто социална отговорност, а инвестиция в бъдещето на пазара, в доверието на клиентите и в икономиката, която искаме да изградим. Подобни проекти позиционират Visa като партньор, който мисли отвъд транзакцията - и това е от ключово значение за доверието, което изграждаме с обществото.