меломан
Marcin Wasilewskis Trio:January
ECM/Дюкян Меломан, 2008
Джаз
****
Българската публика имаше възможността да види и чуе младите полски музиканти, които гостуваха преди година в компанията на техния ментор и приятел тромпетиста Томаш Станко в рамките на фестивала "Джаз+". Тогава те споделиха, че работят по новия си проект. Днес той е вече факт. January е музикалното послание на една все още млада група, която обаче има дълга история зад гърба си - няколко албума в Полша, участие в квартета на Томаш Станко и международен дебют в ЕСМ през 2005 г., който веднага печели наградата на немската звукозаписна критика. Тук има интерпретации на пиеси на Гари Пийкок - Vignette, Томаш Станко - Balladyna, Карла Блей - King Korn, Принс - Diamonds and Pearls, Енио Мориконе - темата от филма "Ново кино "Парадизо" и авторски - предимно на Марчин. Може би затова и името на групата е променено от "Симпъл акустик трио" на "Марчин Вашилевски трио". Промяната не означава, че триото не продължава да съществува като един организъм от равнопоставени членове, но повечето пиано триа носят имената на пиано лидерите си и това вече няма да прави изключение по този признак. Дългогодишната им съвместна работа - заедно са от 1993 г., както и работата им с Томаш Станко, Ману Каче и Йан Гарбарек им позволяват да сътворяват спонтанно пиеси, изсвирени на един дъх и носещи спецификата и настроението на мястото и времето, където са направени. Такава е последната пиеса от албума - New York 2007, записана в студио "Аватар" в Ню Йорк.
Маргарита Борисова
Various artists
Nu Jazz Vibrations Vol. 1 (2 CD)
Wagram Music/Дюкян Меломан, 2008
ню джаз
****
Nu Jazz Vibrations Vol. 1 съдържа 40 композиции, разпределени в два диска, и е компилация, посветена на джаза такъв, какъвто е сега - модерна музикална визия, в която джаз инструментация и фънки настроение са комбинирани с електроника олд-скуул джаз, фънк, хип-хоп, електро и поп. Селекцията е ориентирана най-вече към аудиторията, наясно с това коя е Алис Ръсел (представена тук в парчето на Quantic и заедно с TM Juke в Hurry on Now) и която много би искала да чуе, да речем, Belleruche - великолепна фънки-соул-джаз изпълнителка от острова, напоследък в основата на една абсолютно актуална и съвсем нова вълна, освежила британската соул и ню джаз сцена. Естествено не може да очакваме една компилация да ни представи абсолютните новини в жанра и както логично може да допуснем, тук ще открием и доста утвърдени имена, представени с техни чартбъстъри като например любимите на Джайлс Питърсън Quantic Soul Orchestra с Sound Of Everything. Симпатичното е, че в контекста на ню джаз вълната намират място и вокалисти, които до известна степен не попадат в рамките на стила, но отлично се вписват в духа на настоящата подборка. На първо място, разбира се, трябва да споменем Джил Скот, следвана от Дайана Крал и Майкъл Бубле. В селекцията са включени и любопитни версии на популярни хитове като например Billie Jean на Майкъл Джаксън в изпълнението на Хийт Брандън или Smooth Operator на Шаде в аранжимент на Karen Aoki с участието на Native. Като цяло селекцията ни подсказва едно определено завръщане на акустиката с акцент върху суингирания звук от 50-те и 70-те години на миналия век - това е и посоката на финландците от The Five Corners Quintet, а също и колкото и необичайно това да звучи, на мюнхенския продуцент Кристиан Промер (Fauna Flash, Truby Trio и Voom:Voom). Отличен избор за една по-дълга вечер или пък за вашия сиди-чейнджър, ако ви предстои пътуване.
Виктор Лилов
Jobic Le Masson Тrio
Hill
Еnja/Дюкян Меломан, 2008
джаз
***(*)
Това е една любопитна формация, не само заради това, че Жобик ле Масон, най-младият от тримата, е автор на почти всички композиции (без тази на Телониъс Мънк - Bemsha Swing), не само заради това, че Джон Беч (барабани) и Питър Джирон (бас) са американци, а по-скоро заради необичайното отношение на тримата към класическата представа за джаз трио. Откриващото парче може и да ни подведе и в началото вероятно ще останем с впечатлението, че пианото е водещ инструмент, за да установим буквално няколко минути по-късно, че тук по-скоро музикантите водят диалог, обменят идеи и разказват истории. Историите може би идват от Бронкс, откъдето е родом Питър Джирон, а може и да са от музикалните срещи на Беч с музиканти като Джим Пепър, Мол Уолдрън или Абдулла Ибрахим. Творческият процес, породен от тези музикални срещи, пречупва влиянията по особен и неочакван начин, смесва ги така, както не бихме си представили, превръща романтизма на Дюк или абстрактния бибоп на Монк в нещо ново и неочаквано. Музиката им ни кара да бъдем внимателни да следваме неочакваните обрати с любопитство сякаш предусещащи любопитния финал, който триото ни е подготвило, с една неочаквана интерпретация на Bemsha Swing.
Виктор Лилов