Не дишай!

Не дишай!

Спомняте ли си как миналото лято сградата на община Варна беше обвита в облаци гъст прах заради събарянето на бившата Военна болница и строителството на новите офис центрове на булевардите "Сливница" и "Осми приморски полк"? А сега си припомнете колко пъти, докато чакате на автобусната спирка или пресичате на пешеходна пътека, сте вдишвали от черните облаци, които бълват грохналите автобуси на градския транспорт?
Преди няколко дни експерти по околната среда алармираха, че въздухът в центъра на Варна е по-мръсен, отколкото този в индустриалната зона на града. Повече от пет години двата постоянни пункта на Регионалната инспекция по околна среда и води (РИОСВ) отчитат редовно наднормени замърсявания на въздуха в града. През миналата година в пункта до жп гара Варна (на ул. "Батак") и на бул. "Ян Палах" (до стадион "Спартак") са отчетени съответно 57 и 82 наднормени замърсявания с фини прахови частици (ФПЧ10). Съгласно изискванията на Директива 99/30 на Eвропейския съюз нормите на концентрациите не трябва да бъдат превишавани повече от 35 пъти в рамките на една календарна година.
При пределно допустима стойност на прах от 42 мкг/куб.м средногодишната във Варна е между 44.1 и 48.7, при това засечена не в най-замърсените части на града. В действителност състоянието е много по-тежко, заяви директорът на Фондация "Института за екологична модернизация" Людмил Икономов.
Според европейска директива за качеството на атмосферния въздух, приета само преди дни, фините прахови частици заедно с относително по-едрите - до 10 микрона (ФПЧ10, замервани у нас), са сред замърсителите, най-опасни за човешкото здраве. Съгласно споменатата директива държавите - членки на ЕС, трябва да намалят концентрацията им под 20 микрограма на куб. м до 2015 г.
В Националната стратегия за регионално развитие на България (2005-2015) е записано, че нивата на замърсяване в Североизточния район със серни и азотни диоксиди и ФПЧ10 в Силистра, Добрич, Варна и Провадия са над горния оценъчен праг. Източниците на замърсяване са предимно промишлените производства и транспортът във Варна и Русе. Варна е един от районите, в които са емитирани най-големи количества азотни диоксиди на 1000 души, се посочва още в стратегията.
От 2005 г. в община Варна действа Програма за подобряване качеството на атмосферния въздух. Да се стигне до текста й обаче се оказа изключително трудно! Според аналоговото мислене на общинските чиновници, изразено от Диана Кирчева, главен експерт в отдел "Инфраструктурен инженеринг", "програмата не е качена в интернет заради твърде големия й обем". По разкази на очевидци обаче в документа са залегнали мерки за намаляване на източниците на прахови замърсители. Част от тях са мокрото метене, реконструкция на зелената система, развитието на електротранспорта, смяната на горивната база на автобусите на градския транспорт, организирането на синя зона и строителството на големи обществени паркинги в централните части на Варна.
Действието на програмата изтича през тази година, но почти всичко записано в нея остава само на хартия. Наднормените замърсявания с прах във Варна продължават да са факт. В същото време според РИОСВ - Варна, заложените мерки в плана за действие от общинската програма са ефективни и има постигнато намаляване на средногодишните концентрации на фини прахови частици. Как се е случило точно това не става ясно.
Дори новозакупените от общинската фирма "Градски транспорт" автобуси "Мерцедес" втора употреба не отговарят на условията, поставени в общинската програма за качеството на атмосферния въздух. Според прокуриста на "Градски транспорт" ЕАД Пенчо Пенчев автобусите са най-малкия проблем за замърсяването на въздуха във Варна. " Предстои да актуализираме заповед на община Варна по отношение на строителните дейности, заяви Диана Кирчева. В нея ще бъдат поставени условия за ограждането и навлажняването на строителните площадки и извозването на строителните отпадъци. Там, където е необходимо, дори трябва строежите да се опаковат, особено при разрушаване на сгради", каза още Кирчева. Остава да гадаем дали и тези "разпоредби" няма да останат само хартиени пожелания. Дотогава - просто не дишайте!
-------------------
Въздухът е отровен
Людмил Икономов, директор на Център за екологична модернизация: Ситуацията е много тежка
Наднорменото замърсяване на атмосферния въздух с фини прахови частици е тенденция от няколко години във Варна. Районите около хотел "Черно море", Кооперативния пазар и жп гарата са най-замърсени. Повече от индустриалните зони дори! Регионалната инспекция по опазване и контрол на околната среда и водите (РИОСВ) - Варна, замерва показателите на въздуха в два пункта в града. В действителност състоянието е много по-тежко от представеното. Ако подвижната лаборатория на инспекцията измерваше нивата общ прах, а не само фини прахови частици, превишението вероятно щеше да бъде 50% над допустимите норми. Мерките, които трябва да се предприемат за решаване на проблема, са регулиране на транспорта, изграждане на синя зона, което ще намали освен праха и нивата на шум, а и вредни газове в центъра на града. Но този въпрос изисква сериозен обществен дебат. Необходимо е изграждането на обществени паркинги с голям капацитет. Такива трябва да се предвидят в общия устройствен план (ОУП) в района на хотел "Черно море", жп гарата и Кооперативния пазар. Едната от мерките, които е залегнала и в програмата за подобряване качеството на атмосферния въздух, е мокрото метене. Не знам доколко това е вменено на сметопочистващите фирми. Друга мярка е реконструкцията на зелената система, тъй като в централната част тя образува тунели и не позволява на въздуха да се вентилира.
Илиян Илиев, шеф на Обществен център за околна среда и устойчиво развитие (ОЦОСУР):Топката е в кмета
Очаквам с интерес да видя какви ще са мерките, които кметът ще предприеме за намаляване на наднорменото замърсяване в центъра на Варна. Но стореното до момента не ми вдъхва доверие. Както експертите не са изненадани от констатацията за замърсяването, което почти не се е променило от 2003 г., така и аз не се изненадвам от мерките, които са все едни и същи от 2003 г. насам. Все се говори за подмяна на старите автобуси и ограничение на трафика. Колко често сте били свидетели на машинно метене на улиците, а да не говорим за измиването им?! Това отдавна е забравена практика във Варна. В момента общината прави пролетното запълване на дупките по улиците. Похвално, само че след ремонтните работи остават тонове чакъл асфалтови частици и прах. Никой няма да ги измете. Пак ще ги разнасяме с автомобилите, вдигайки облаци от прах, докато чакаме поредния дъжд да отмие мръсотията. А какво да кажем за строежите?! Ежедневно десетки камиони, натоварени с изкопни отпадъци, пресичат варненските улици, оставяйки по асфалта наноси от кал, тиня и пясък. Като добавим към това и разпилените бетон и вар, които един ден също ще се превърнат в малки частици прах, източниците се увеличават значително. Дали някой е виждал в този град екоинспектор да глобява превозно средство, което разнася навсякъде кал?! Докато очакваме мерките на кмета, ще продължаваме да дишаме прах в завишени норми. Остава ни успокоението, че Варна е "най-добрият град за живеене в България"!
Д-р Иван Митишев, управител на тубдиспансера във Варна:Зачестяват ринитите и астмата
Когато има замърсяване на въздуха с фини прахови частици, алергопатиите при хората с алергии към прах и полени се обострят - алергични ринити, бронхиална астма, хроничен бронхит. Увреждания получават както децата, така и възрастните, а също и хората със сърдечно-съдови заболявания. Когато са подложени на продължително действие на повишена прахова експозиция, мъгла, други замърсявания от автомобилите, усложненията се задълбочават - бронхиална астма, сърдечни заболявания, увреждания на сърдечно-съдовата и дихателната система. В последните няколко години зачестяват случаите на алергични и хронични ринити, на бронхиална астма. Снижава се възрастта на засегнатите, като те основно са деца на между 2 и 6 години. Всичко това се дължи на мръсния въздух, който дишаме!
Кръстьо Кръстев, Гражданско сдружение "Зелена Варна": Прахът е бомба със закъснител
Положението в район "Одесос" е тревожно. Това е бомба със закъснител, която ще се отрази на нашите деца. Тепърва ще ставаме свидетели на отрицателния ефект от замърсяването на Варна. Причините са много, но основната е прекаленото уплътняване на строителството, което води след себе си все повече хора и автомобили и едновременно с това прогресивно намаляване на зелените площи. Липсват зелени пречистващи пояси, които да изолират от шума и вятъра. Експерти на "Зелена Варна" направиха проект за приоритетно озеленяване на общината, който дарихме на кмета, но оттам нататък нищо не се случи. Чух, че тепърва са започнали да правят регистър на зелените площи, а това трябваше да стане още 2002 - 2004, когато все още имаше какво да се спасява. Сега много терени, които общината смята за зелени площи, вече са застроени.
-------------
Ситуацията се подобрява
Вили Кръстева, зам.-управител на "Титан АС": През април сме измили два пъти центъра
От 1 април работим по специално задание от община Варна за дейностите, които трябва да извършим. Общината решава кога и на какъв период трябва да се измият улиците. Заданието се прави до 5-о число на следващия месец. През април сме измили два пъти основните улици в район "Одесос" - бул. "Владислав Варненчик", "Мария Луиза", "Осми Приморски полк" (в частта, за която отговаряме), "Цар Освободител", "Сливница", "Христо Ботев" и "Приморски". Улиците започват да се мият от полунощ до 7 часа сутринта. През март имахме само почистване на улиците с машина, която едновременно навлажнява и засмуква отпадъците. Тя може само да помага за намаляване на замърсяването. Ежедневното метене с машина помага много за освежаването на уличните платна. Сметосъбирането в района се извършва с нови, двегодишни машини. От 1 април сме започнали измиване на съдовете за смет отвътре и отвън и дезинфекциране. Това се прави от специална машина, която работи на принципа на миялната. Бобрите се измиват с чиста вряла вода. Този процес започва от 5 часа сутринта, като машината се движи след сметосъбиращата кола.
Синан Мехмед, директор на РИОСВ - Варна: Общинските мерки са ефективни
Качеството на атмосферния въздух във Варна се контролира в два постоянни пункта на ул. "Ян Палах" и на ул. "Батак". В тях се контролират показателите на фини прахови частици, серен диоксид, азотен диоксид, озон и др. Съпоставката на данните за 2007 г. спрямо предходната 2006 г. показва намаление с приблизително 12% на средногодишната концентрация на фини прахови частици (ФПЧ10), като си остава превишаването й със средно от 1.05 до 1.14 пъти нормата от 42 мкг/м3 (микрограма на кубичен метър). Основните източници на замърсяване за Варна, както и за страната ни са автотранспортът, битовите отоплителни инсталации, промишлените източници, неорганизираното прахоотделяне от строителни и ремонтни дейности, неблагоустроените територии в населените места, преносът на замърсители и др. Предвид сравнителния анализ на данните може да се направи изводът, че заложените мерки в плана за действие от общинската програма за намаляване нивата на замърсителите са ефективни. Има постигнато намаляване на средногодишните концентрации на фини прахови частици, но трябва да се цели намаляването на превишенията. Качеството на въздуха в централната градска ще се подобри значимо, ако се спре неорганизираното замърсяване, извършвано периодично в участъка на крайезерния път, до старата жп гара, от изгаряне на автомобилни гуми и кабели с цел добиването на метал.
Драгомир Дончев, шеф на общинска комисия "Опазване и възпроизводство на околната среда": Градският транспорт да се газифицира
Най-големият проблем за чистотата на въздуха във Варна са твърдите прахови частици. Констатирани са сериозни, но еднократни превишения. Проблемът е многостранен. Вероятно ще препоръчаме мокро метене, защото едва ли може по друг начин да се справим. Поискали сме от общинската администрация анализа на предприетите мерки в тази посока. Имало е известни мероприятия през миналата година, в това число залесяване, но те не трябва да се правят на общо основание, а да бъдат координирани, за да имат ефект. Ще настоявам да се предприемат мерки за намаляване на вредните емисии от обществения транспорт чрез газификация на автобусите. Поради финансови причини това не е осъществено досега. Няма и конкретни инструменти, които да финансират поставянето на газови устройства на превозните средства от обществения транспорт. Търговските дружества сами трябва да отделят средства, но като се има предвид състоянието на общинското предприятие "Градски транспорт", това едва ли ще стане. Трябва да се търси външно финансиране, например по програмата за Европейско икономическо пространство или по т.нар. Норвежка програма. Разбира се, автомобилният парк е много разнообразен и едва ли ще може целият да се снабди с такива уредби, но не можем да си позволим и да пенсионираме автобуси.
Бейхан Хасанов, бивш шеф на комисията "Опазване и възпроизводство на околната среда": Замърсяването е от промишлените зони
Замърсяването в централните градски части на Варна е следствие от преноса на въздушни маси от промишлените зони на града. Не случайно едни от най-честите сигнали на зеления телефон в РИОСВ са именно от замърсявания от ТЕЦ "Варна". Това са външни източници и РИОСВ трябва да предприемат мерки за ограничаването им. По отношение на автомобилния поток, който постоянно се увеличава, мерки трябва да вземат отдел "Екологичен контрол" в общината и КАТ, които извършват прегледите на автомобилите. Крайният вариант, който трябва да се предприеме, са административните наказания.