Ваканционните имоти отстъпиха място на бизнес проектите

Ако до миналата година проектите за ваканционни селища в курортите буквално заливаха изложенията за имоти, сега те вече отстъпиха място на търговските центрове, бизнес сградите и индустриалните паркове. Промяната в нагласите на инвеститорите е вследствие на пренасищането на нишата на ваканционните имоти в комбинация с проблемите, които финансовата криза в САЩ причини в световен и в регионален мащаб. Тази тенденция пролича на завършилото вчера специализирано балканско изложение за имоти Balpex, на което най-големите компании в бранша представиха своите проекти.
Един от горещите сегменти, който в момента е атрактивен за инвеститорите, е този на търговско-развлекателните центрове от типа мол. В момента на пазара има над десет проекта, които търсят наематели за площите си. Моловете отдавна вече не са само в големите градове, а вече има проекти и за по-малките населени места. Картината се допълва и от големия брой проекти за т.нар. търговски паркове - едноетажни хипермаркети на търговските вериги, обединени под един покрив.
"Юнивърс шопинг център"
Това е първият проект за търговски парк на израелската компания "Джинио груп" (Ginio Group) в България, който ще се намира в Пловдив. Проектът вече е готов и се очаква скоро да започне неговото строителство, съобщи Станимира Баронова от консултантската компания "Ентек БГ", която отговаря за намирането на наематели. Обектът включва 50 магазина с различна големина, разположен е на площ от 60 хил. кв.м, а отдаваемите терени са 17 хил. кв.м. Пусковият срок е 2009 г. Израелската компания планира да изгради такъв търговски парк и в Стара Загора, но още не е започнала да проектира.
GTC с три "Галерии" в България
Създадената в Полша компания за инвестиции и управление на търговски центрове - Джи Ти Си (GTC - Global Trade Centre), представя три свои проекта в България. Всички носят името "Галерия" е се намират в Стара Загора, Варна и Бургас. Според източници от пазара компанията ще има и търговски комплекс в Русе. Галерията в Бургас ще има 130 магазина и 37 хил. кв.м отдаваема площ. Пусковият срок е до лятото на 2009 г. Комплексът в Стара Загора също ще има 130 магазина на обща площ от 27 хил. кв.м. Обектът трябва да е готов до юни 2009 г. Най-голям ще е молът във Варна - 160 магазина, 38 хил. кв.м отдаваема площ и пусков срок до април 2009 г.
Други седем-осем мола в Пловдив, Варна, София, Стара Загора и Русе предлагат консултантските компании "Колиърс", "Форос", "Фортън", "Соурс" и др. По-голямата част от проектите ще са готови през 2009 г.
"Виктория груп" инвестира в офиси, магазини и жилища
С два мащабни проекта в Пловдив се представя компанията за инвестиции в имоти и туризъм "Виктория груп". Единият проект - конферентният център "Марица", се намира непосредствено срещу панаира в Пловдив. Това ще е многофункционален комплекс с 45 хил. кв.м разгъната застроена площ (РЗП). Ще включва подземен паркинг, търговски център върху 7 хил. кв.м РЗП, спортен център, конгресен комплекс със зали, които могат да променят големината си, близо 150 офиса и нови хотелски стаи. Строежът на комплекса трябва да започне в края на май и да завърши до 2009 г.
Вторият проект - "Виктория гардънс", е смесен комплекс от жилища, офиси и магазини, както и покрит колодрум с олимпийски размери и многофункционална спортна зала. Комплексът ще е с РЗП 44 хил. кв.м, ще включва четири жилищни блока с 270 апартамента в тях, 43 магазина и над 180 офиса. Строителството трябва да започне тази година.