Унгарец спаси годината за рали "Дакар"

Унгарец спаси годината за рали "Дакар"

Унгарският състезател Балаш Шалай с "Опел Антара" организира рали "Дакар" в Централна Европа само за три месеца
Унгарският състезател Балаш Шалай с "Опел Антара" организира рали "Дакар" в Централна Европа само за три месеца
Едва ли някой е очаквал, че когато в началото на 2008 г. организаторите на рали "Дакар" решиха да отменят юбилейното 30-о издание заради опасност от терористични нападения в Мавритания, само няколко месеца по-късно състезанието ще се пренесе в Централна Европа. Годината за участници и спонсори беше спасена благодарение на бързата реакция на дългогодишния унгарски участник Балаш Шалай. Само за три месеца той успя да организира Централноевропейското рали, с което се сложи началото на сериите "Дакар". Това е верига от ралита, които ще носят духа на легендарната пустинна надпревара, но ще се провеждат в различни части на света. Състезанието на територията на Унгария и Румъния ще бъде преходен етап, преди догодина "Дакар" да се пренесе в Южна Америка - Аржентина и Чили.
"Никога не съм предполагал, че организацията на подобно състезание изисква решаването на толкова много задачи", заяви Шалай, който въпреки ангажиментите си успява да участва с "Опел Антара". Унгарците отдавна се опитваха да привлекат отсечки от "Дакар", така както през годините първите етапи се провеждаха във Франция, Испания или Португалия. На 19 януари обаче той получи задача да направи маршрут за едно пълноценно състезание. В неделя Централноевропейското рали стартира в Будапеща, като участниците ще изминат общо 2713 км, от които 1092 състезателни. Теренът е по-сходен с европейските етапи на "Дакар" - повече пясък и чакъл, а пустинните пясъци ще липсват на любителите на екстремните надпревари. Основното изискване на промотъра "Амаури спорт организейшън" (АСО) е състезанието да отговаря на същите високи стандарти, както и оригиналното състезание. Надпреварата ще е в рамките на една седмица, като организацията се осигурява от 100 души, между 100 и 250 маршали са разположени всеки ден на състезателните етапи, три хеликоптера, от които един телевизионен, следят надпреварата.
Въпреки кратките срокове за прегрупиране след отмененото рали "Дакар" през януари повечето традиционни участници са отново заедно. Традиционният фаворит "Мицубиши" е представен от Стефан Петерханзел, Люк Алфан и Нани Рома, основните конкуренти от "Фолксваген" и БМВ също заведоха асовете си. Бившият световен шампион на рали Карлос Сайнц спечели първия етап от 63 км благодарение на дългогодишния си опит на макадамови настилки. "Дженеръл мотърс" залага на бившия пилот от сериите НАСКАР Роби Гордън, който с "Хамър" дори даде второ време за етапа. Той е и първият американец в историята на рали "Дакар", който спечели етап от надпреварата през 2007 г. От автомобилните пилоти най-ярка е липсата на бъги специалиста Жан-Луи Шлесер.
"Това рали отваря нови географски хоризонти за спорта. В Унгария и Румъния офроуд терените ни очакват, те наподобяват на някои отсечки на "Дакар", така че не очакваме изненади", коментира спортният директор на "Фолксваген" Крин Нисен.
Общо 265 състезатели подадоха заявки, като при мотоциклетистите броят на участниците е 111, водени от двамата фаворити - французина Сирил Деспре и испанеца Марк Кома. При камионите липсват състезателите на КамАЗ, тъй като ралито съвпада с кръг от първенството на Русия.