Стабилността е отличителната черта на българския автомобилен пазар

Стабилността е отличителната черта на българския автомобилен пазар

Стабилността е отличителната черта на българския автомобилен пазар
Джордж Кириазис е в автомобилния бизнес от 1991 г., когато започва работа в "Тойота Гърция" като маркетинг мениджър. През 1995 г. идва в България, за да наложи марката у нас. Отговаря за "Тойота" също в Румъния, Македония и Албания. По образование е машинен инженер, специализирал върху проучвания на дизеловите двигатели.
Как бихте описали българския автомобилен пазар на някой, който не знае нищо за него, но проявява интерес?
- Познавам българския пазар от 1995 г. и неговата отличителна черта е стабилността без резки колебания и изненади. След 2000 г. пазарът започна да расте постоянно, като устойчивостта на тази тенденция ни помага много. През последните години ръстът е около 20%, което говори за една добра и здравословна икономическа среда. Ако трябва да обобщя, бих казал, че България е една от малкото страни, в които стабилният ръст поставя добри основи за нашия бизнес.
Виждате ли на пазара някакви странности, типични само за България?
- Към момента не.
Какви са очакванията ви за развитието на сектора?
- Очаквам ръстът да продължи да бъде около 20% през тази и следващата година. След 2009 г. вероятно ще се забави малко, но едва ли ще падне под 5%. По-скоро ще е около 10 на сто, като ще се задържи в тези граници за доста дълъг период. Разбира се, това ще е така, ако няма някакви екстремни събития като икономическата криза в САЩ, която засегна и Великобритания, или пък драстично поскъпване на петрола.
Мнозина очакваха срив на продажбите на нови автомобили след влизането на страната в ЕС, както това стана в Чехия и Полша например. Това обаче не се случи. Вашето обяснение?
- Основната причина, е че в България имаше много либерален режим по отношение на колите втора ръка и преди влизането на страната в ЕС, докато в Чехия и Полша това не беше така.
Стана дума за ролята на правителството в регулацията на пазара. Според вас с какво може то да помогне на търговците на новия автомобили?
- Правителството може да направи много. Все по-широко се обсъжда въпросът с екологията и сигурността по пътищата. За да бъде ситуацията такава, каквато е сега, безспорно вина има и остарелият автопарк. Българското правителство трябва да вземе мерки, за да не се превърне страната в автомобилното гробище на Европа. Безспорно е необходимо да се въведат някакви лимити за възрастта на внесените коли или изисквания за екологични норми, на които да отговарят, и т.н. Така ще се помогне и на хората, и на пазара на нови автомобили.
Вече няколко години "Тойота" е лидер на автомобилния пазар в България. На какво се дължи това?
- От 1996 г. досега работихме много сериозно, за да стигнем до тази позиция. Първата основна причина е изключително добрият екип на "Тойота" в България. Повечето от хората на ръководни позиции сега са част от екипа още от самото начало, като са израснали в компанията. Нашите дилъри също имат огромна заслуга за успеха. Естествено фактор е и изключително добрият продукт, който предлагаме. Ние представляваме една компания, която е сред най-големите в бизнеса. Не на последно място обяснението може да се търси и в непрекъснатия ни стремеж да подобряваме работата си.
През последните два месеца "Опел" успя да изпревари по продажби "Тойота" в България, каква е причината?
- Обяснението е много просто. "Опел" имаха късмета да спечелят една сериозна поръчка, по която ще доставят около 1000 автомобила тази година (за нуждите на МВР - бел. авт.). Повечето от тези коли бяха доставени през първите три месеца и това естествено се отрази на тяхната пазарна позиция.
Важно ли е за вас "Тойота" да бъде номер 1 в България?
- Ние искаме да сме номер 1 на пазара, защото това е доказателството, че нашите усилия имат ефект и си струват. Това е и причината да се опитаме да си върнем лидерската позиция до края на годината, но това не е самоцел. Много по-важно е да си номер 1 по отношение на удовлетвореността на клиентите.
На фона на непрекъснато растящите продажби на "Тойота" у нас се създава впечатление, че има изоставане на инвестициите в нови комплекси. Какви са плановете ви в тази посока?
- Трябва да уточним дали говорим за инвестиции за налагането на марката или за инвестиции в нови комплекси. Ако говорим за инвестициите в марката, ние сме сред лидерите по отношение на рекламата и налагането на марката и ще продължим в тази посока.
Що се отнася до дилърската ни мрежа, тя ще бъде възродена до две години. На практика всичките ни дилъри ще се преместят или вече са се нанесли в нови модерни комплекси със сервизи. Трябва да призная обаче, че имаме известно изоставане по отношение на инвестициите в София. Взели сме си поука от това и нашата посестрима компания "ТМ ауто" вече има конкретни проекти за два нови комплекса. Единият ще е в "Люлин" близо до кръстовището но Околовръстното и бул. "Европа". Строежът трябва да започне през август. Другата сериозна инвестиция ще е в района на съществуващия комплекс на "ТМ ауто" на бул. "Цариградско шосе". Там ще бъде изградена нови сграда с шоурум и складови площи за автомобили. Съществуващата сграда пък ще бъде заета от луксозната ни марка "Лексус". Общата инвестиция в двата комплекса е около 20 млн. евро. Очаквам догодина по това време комплексите да са готови.
С изграждането на новите комплекси ще се облекчи ли ситуацията с резервните части, където също има известни проблеми?
- Ние до известна степен сме жертва на своя успех. Към момента отчитаме най-голямо забавяне при ремонтиране на катастрофирали автомобили. До девет месеца ще имаме нови мощности за каросерийни ремонти и бояджийски услуги. Ще се оборудват и нови работни места за подготовка на колите за предаване на клиентите и монтиране на различни аксесоари. Ще се въведат и бързи сервизни услуги. Имаме амбицията да намалим наполовина времето, нужно за периодичното сервизно обслужване на автомобилите, като работното време ще бъде удължено до 20-21 часа. Сериозна промяна ще настъпи с пускането в експлоатация на комплекса в "Люлин", където ще има сериозни мощности за каросерийни ремонти и боядисване. По отношение на доставките на резервни части те се извършват всекидневно от основния склад на "Тойота Европа" в Гърция. Деветдесет и пет процента от частите биват доставяни ден след заявката. Известни закъснения има само за определени артикули, които ги няма в наличност в Европа и трябва да бъдат доставени от Япония.
През последните години "Тойота" показва по автомобилните изложения интересни модели, според вас кои от тях ще се радват на най-голямо търсене в България?
- Определено това ще е новият "Авенсис", който се очаква през следващата година. Този модел е най-успешният ни в България от представянето му. Още не сме виждали новата генерация, но определено и към нея ще има голям интерес. Голяма изненада може да поднесе и новият компактен модел IQ, който е съобразен със спецификата на времето. Той е икономичен, маневрен, идеален за експлоатация в градска среда, а има и атрактивна външност. Останалите нови модели са много специфични като "Ърбан Круизър", който е нишов продукт, но въпреки това ще го предлагаме на пазара.
"Тойота" и "Лексус" са сред малкото марки, които предлагат хибридни автомобили. Как се приемат те в България, при положение че не носят сериозни финансови ползи на своите собственици по отношение на данъците и таксите?
- Грешка е да няма финансови облекчения за хората, които експлоатират подобни екологични автомобили. Въпреки това търсенето на хибридни автомобили надхвърля възможностите ни за доставка. Хората, избиращи такива коли, са доста специфични и имат различни мотиви. От една страна, те се чувстват отговорни към природата, от друга - искат да имат един високотехнологичен продукт, освен това спестяват и пари заради по-ниски разход на гориво. Мнозина обаче предпочитат хибридите, защото хибридните модели на "Лексус" например имат невероятна динамика без конкуренция в техния клас. Между другото тук е моментът да отбележа, че "Тойота" направи първите хибридни модели преди 10 години, докато почти всички останали производители им обърнаха внимание чак сега.
Какви са плановете ви за "Лексус" в България и притеснявате ли се от появата на "Инфинити"?
- Конкуренцията е здравословна, така че нямам притеснения от идването на "Инфинити". Това е в полза на клиентите. Що се отнася до "Лексус", в тази марка "Тойота Балкани" ще инвестира много. Вече споменах новия търговски и сервизен център, който ще е луксозен, изграден по стандартите на марката. Ще разширим и дилърската мрежа на "Лексус", като ще открием представителства в няколко големи града. Това определено ще се отрази благотворно на продажбите. Освен това предстои появата на нови атрактивни модели.