Гагаузов: Почти сигурно е, че концесия за магистрала "Тракия" няма да има

Гагаузов: Почти сигурно е, че концесия за магистрала "Тракия" няма да има

Гагаузов: Почти сигурно е, че концесия за магистрала "Тракия" няма да има
Концесията за строеж на автомагистрала "Тракия" почти сигурно се проваля - това стана известно от изявление на регионалния министър Асен Гагаузов пред Би Ти Ви тази сутрин.
Снощи изтече срокът, в който българо-португалският консорциум, включващ фирмите "Техноекспортстрой", МSF, "Лена" и "Сомаг", трябваше да внесе документ за финансирането на строежа. Засега от тях няма получен документ, потвърди Гагаузов. Той добави, че по негова информация  до момента няма данни банкова институция да е дала кредит на консорциума. Министърът уточни, че все още нищо не може да се каже с пълна сигурност, тъй като липсват "каквито и да било данни от концесионера".
Асен Гагаузов заяви, че държавата има готовност да започне сама строежа на магистралата и той ще внесе в правителството предложение да се отпусне необходимата сума, като се използват заделени финансови резерви за това. Министърът добави, че изграждането на отсечката между Стара Загора и Карнобат може да започне до месец и половина. По думите му тази отсечка ще бъде разделена на четири лота. Строежът  може да завърши за две години, прогнозира Гагаузов.
Политиката на правителството беше да се променят параметрите на сделката за магистрала "Тракия" и аз мисля, че поведението ни беше адекватно на ситуацията, за да не се повтори случаят с БГА "Балкан", коментира политиката на правителството относно строителството на магистралата министър Гагаузов.
Кризата на финасовите пазари и случващото се във фонда "Републиканска пътна инфраструктура" са причините за провала на концесията, смята председателят на парламентарната транспортна комисия Йордан Мирчев /НДСВ/, цитиран от БТА.
В кулоарите на парламента той коментира, че през 2005 г., когато е имало пари и готовност да стартира проектът, някои са попречили за това. Помолен да конкретизира, Мирчев каза, че това са "тези, които са настройвали обществото, че това е кражбата на века". Трудно е сега някой при тази ситуация да инвестира близо 1 млрд. евро и да рискува, допълни депутатът от НДСВ. Той прогнозира, че в края на 2010 г. ще има магистрала, ако се осигури финансиране и започнат търговете за обществени поръчки.
Иван Иванов /ДСБ/ припомни, че преди изборите БСП е наричала "Тракия" "грабежът на века", но после тя е станала едно от условията да се сформира трипартийното правителство. През цялото време се знаеше, че реализирането на този концесионен договор е в тежка вреда на българските граждани, но беше нужно да се съхрани коалицията, смята Иванов. По думите му решението за концесия е било вредно за България, защото три четвърти от магистралата вече е изградена. Иванов изрази опасение, че правителството може да раздаде непостроените участъци на фирми, спонсори на управляващата коалиция.
Според Иван Сотиров /ОДС/ провалът с магистрала "Тракия" до голяма степен е бил предизвестен, още когато е била реализирана концесията. Основната партия в тройната коалиция каза, че тази сделка е непрозрачна и компрометирана и щяха да я атакуват, посочи Сотиров. По думите му е срамно, че на "управляващите трябва постоянно отвън да им се карат, за да започнат да се опитват да правят нещо".
Димитър Гъндев /Коалиция за България/ смята, че няма нищо лошо държавата да финансира изграждането на магистралата. Според него обаче това е въпрос, който трябва да бъде решен от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Митко Димитров /"Атака"/ каза, че не може държавата да финансира концесионера, заради което България търпи санкции от Европейската комисия. Трябва концесионерът да си поеме риска, да се финансира, да строи и експлоатира магистралата, като държавата поеме до 50 на сто от разходите, но само при експлоатацията, предлага той.
Според Ваня Цветкова от БНД чужди лобисти са попречили магистралата да бъде реализирана още през миналия мандат на правителството. "Няма банкова институция, която да се довери на тройната коалиция и това е причината, да не се намери финансиране", коментира Цветкова. По думите й магистрала трябва да има, но да я финансира българската страна не е рационално и рентабилно.