Авиобизнесът попадна в горивна турбуленция

Поскъпването на петрола и горивата изправя авиационната индустрия в цял свят пред драстично увеличение на разходите, което в крайна сметка ще се стовари върху крайния потребител. Горивата заемат вече около една трета от разходите на превозвачите, а неизбежното поскъпване на билетите ще отблъсне пътници и ще донесе глобални загуби за тази година от 40 млрд. долара, или три пъти повече от загубите след атентатите от 11 септември, прогнозира анализаторът Крис Тари пред агенция "Блумбърг". "В следващите 12 до 24 месеца вероятно ще видим поврат в избора на пътниците, мнозина ще се откажат от поскъпващите къси полети, а бизнесът ще мине на евтините видеоконферентни връзки", прогнозира пред "Интернешънъл хералд трибюн" Тейс Беркелдер, анализатор в амстердамската компания "Петеркам".
В "България ер" предвиждат да вдигнат цените със символичните 2-3 евро, разчитайки да компенсират чрез увеличаване на клиентите. Евтините превозвачи пък запазват цените, но въвеждат нови такси за багажа и за някои услуги на борда, които доскоро бяха безплатни. Допълнителен натиск оказват и летищните компании, които при намаляващ поток вдигат таксите за самолети и пътници.
По всичко личи, че иде краят на епохата, в която авиопревозвачите се надпреварваха да предлагат евтини полети до всички кътчета на света, привличаха огромен брой пътници и генерираха силни печалби, писа тези дни британската преса. Според шефовете на водещите европейски авиокомпании бизнесът навлиза в турбулентни времена и доста компании ще бъдат принудени да излязат от бизнеса.
Най-голяма опасност има пред нискоразходните компании, които са силно чувствителни към всеки скок в цената на нефта, обясни Уили Уолш, изпълнителен директор на "Бритиш еъруейз". Според него има риск от попадане в омагьосан кръг - заради горивата ще трябва да се увеличат цените на билетите, което ще доведе до отлив на пътници и още повече ще разшири разликата между приходи и разходи. "Много от нискоразходните превозвачи в Европа на практика не могат да реализират печалба при цена на петрола над 80 долара за барел", каза Уолш пред в. "Гардиън". Миналата седмица нефтът поскъпна до 130 долара на световните пазари. Според Уолш това слага край на атрактивни услуги като евтините билети с резервация седмици преди полета, защото намалява желанието на компаниите да продават нещо, което са оценили за срок от 12 месеца, а не знаят колко ще струва реално към момента на ползването му.
Той самият не изключи възможността "Бритиш еъруейз" да увеличи тази такса и потвърди, че тази зима ще съкрати хиляди полети и ще приземи най-старите и гълтащи много гориво самолети, както вече сториха американски авиокомпании. От компанията са изчислили, че за всеки долар повече за барел петрол компанията губи по 18 милиона паунда. От "Ер Франс", която поне притежава модерна флотилия, също прогнозират за 2008 г. спад с една трета на печалбата. Най-крещящият пример в Европа е "Алиталия", която губи по 1 млн. евро на ден.
Проблемът със скъпите горива не подмина и играчите на българския пазар. "България ер" вече обмисля промяна в цените на билетите, свързани с таксата за горивата, коментира прокуристът на компанията Димитър Павлов. Той поясни, че корекцията по всяка вероятно ще е с 2-3 евро, като превозвачът ще се опита да увеличи превозените пътници. За май компанията отчита, че вече са превозени над 100 хил. души, което било своеобразен рекорд. По думите му "България ер" не планира да въведе такса за багажа, каквато въведоха вече някои от нискоразходните компании.
Засега нискоразходната "Скай Юръп" не предвижда корекция в цените за полетите до България, като ще продължи да предлага билети за чувствителните групи от пътници, коментира директорът за България и Румъния Красимир Танев. В момента превозвачът предлага билети по 15 евро с таксите до Виена и Прага. Компанията има стратегия за запазване и увеличаване на пътниците в тази ситуация. Тя вече въведе такса за чекиране на багаж от 5 евро, която е по-ниска в сравнение с тази на традиционните превозвачи. Танев поясни, че нискоразходните превозвачи в сегашната ситуация покриват загубите си от по-скъпото гориво, като използват по-големи самолети и се стремят да увеличат приходите си от продажбите на билети и предлагането на услуги на борда. По-гъвкави сме от традиционните авиокомпании по отношение на цените, изтъкна Танев. Той поясни, че вероятно ще има леко увеличение на средните цени на билетите, но най-ниските, които се продават няколко месеца предварително, вероятно няма да бъдат коригирани.
Анализаторът на Дойче банк Крис Райд посочва пред в. "Индипендънт", че авиокомпаниите имат идентична и опасна стратегия за преодоляване на проблема. Всички предпочитат да изчакат, докато цените на горивата се върнат до приемливо за производителя и потребителя ниво или докато конкурентите им фалират, което ще им позволи да запълнят нишата и да повишат стойността на услугите си.
Тежките условия на пазара дават ограничен избор - компаниите могат да покриват загубите с по-скъпи билети или да се консолидират, за да покриват разходите си. От началото на годината досега авиоиндустрията стана свидетел както на фалити, така и на корпоративни придобивания сред превозвачите. Последният показателен пример за тази тенденция е интеграцията между американските "Делта еърлайнс" и "Нортуест еърлайнс", които наскоро се сляха в най-голямата авиокомпания на планетата. В Европа в сектора на нискоразходните превозвачи вече открито се говори, че трябва да има сливания, защото едва ли на пазара ще оцелеят повече 4-5 големи авиокомпании.
- Авиоиндустрията може да изгуби 40 млрд. долара тази година - Една трета от разходите на компаниите отиват за горива - Очакват се фалити сред нискобюджетните авиолинии - В България компенсират чрез нови маршрути и услуги |