Задава се ново поскъпване на "Гражданска отговорност"

Цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще продължи да се увеличава въпреки конкуренцията на пазара, и то с по-бързи темпове от досегашните, прогнозираха пред "Дневник" от големите компании в сектора.
Причината е, че тя все още е далеч от средноевропейското равнище, а в същото време се увеличават произшествията в държави от ЕС, особено в Гърция и Италия, където пътуват повече българи и компаниите изплащат обезщетения по техните тарифи. Към края на миналата и през първото тримесечие на тази година повечето застрахователни дружества отчитат загуби по тази полица, каза пред "Дневник" зам.-председателят на Асоциацията на българските застрахователи Данчо Данчев.
В същото време нивото на застрахованите автомобили у нас продължава да намалява и в момента е 83%, под минималния праг от 90 на сто, поддържането на който е условие българските автомобили да пътуват в страните от ЕС без граничен контрол.
Според изчисления на Комисията за финансов надзор средната цена на полицата за среден клас автомобилие била 140 -150 лв. за миналата година. За тази надзорът не е изнасял данни, но според застрахователи има близо 20-процентно увеличение. Според Данчев до края на 2009 г. полицата трябва да поскъпне почти двойно.
Статистиката показва, че броят на щетите извън страната много се увеличава и в тази връзка е нормално цената на застраховката също да се покачва, коментира Стефан Софиянски, изпълнителен директор на застрахователната компания "Лев Инс". Той допълни, че при всички положения през тази година цената на застраховката ще е по-висока.
Естествено, че цената ще расте до изравняването й с нивата в Европейския съюз, защото лимитите на отговорност в другите страни са по-високи, каза и Теменуга Ненова, изпълнителен директор на "Алианц България". Нормално е цената да се адаптира спрямо отговорностите, които се носят по тази застраховка, допълни Ненова. Според нея не може да се очаква драстично поскъпване, а по-скоро постоянно и постепенно повишение, каквото по думите й "Алианц" непрекъснато прави.
От следващия месец застрахователното дружество "Виктория", чийто изпълнителен директор е Данчо Данчев, постепенно ще започне да увеличава цената на полицата, за да достигне около 220 лв. за среден клас автомобили.
Още миналата седмица пред "Дневник" от няколко други компании прогнозираха предстоящо поскъпване на задължителната полица. Според Йордан Кифов, изпълнителен директор на "Булинс", увеличението на тарифата е наложително, свалянето й е нездравословно. Изпълнителният директор на "ДЗИ Общо застраховане" Валери Алексиев определи поскъпването на застраховката като необходимо, а зам.-изпълнителният директор на "Евроинс" Златолина Мукова - като логично.
Според застрахователите ситуацията с обхвата на задължителната застраховка отново е трагична. Основната причина застрахованите автомобили пак да паднат под минималния праг от 90% според тях е слабият контрол от страна на КАТ. Поддържането на ниво над минимума бе и условие България да се включи в многостранното гаранционно споразумение "Зелена карта" след влизането на страната в ЕС. За да го постигне, през 2006 г. МВР предприе пререгистрация на всички леки автомобили.
До редакционното приключване на броя от КАТ не пристигна отговор на въпроса на "Дневник" защо обхватът на застраховката пак е намалял. Министърът по европейските въпроси Гергана Грънчарова определи положението като доста неприятно, защото тенденцията е към спад на застрахованите коли. По думите й тя ще отправи официално питане до КАТ да й кажат колко коли са с "Гражданска отговорност", какви проверки се правят, колко са спрените от движение автомобили заради липсата на застраховка.
Най-тежката санкция, която може да ни бъде наложена от Брюксел е връщането на граничния контрол и изискването за сертификат "Зелена карта". Засега пред Комисията за финансов надзор никой официално не е поставял въпроса за обхвата на "Гражданска отговорност", каза Ралица Агайн, председател на управление "Застрахователен надзор" към КФН.
От застрахователния Гаранционен фонд съобщиха, че договорената информационна система за обмен на данни с КАТ функционира. От миналата година всеки петък Гаранционният фонд предоставя на КАТ данни за всички автомобили със сключена и действаща "Гражданска отговорност", а всеки понеделник от КАТ ни дават информация за новорегистрираните коли и за спрените от движение, каза Николай Сотиров, генерален секретар на фонда. По данни на Гаранционния фонд към 13 юни регистрираните в КАТ автомобили в движение са 2 762 351, а към 15 юни колите със застраховка са 2 293 963.
От есента фондът ще започне да изпраща писма до собствениците на автомобили без данни за застраховка, с които ще им даде 14-дневен срок да докажат, че имат "Гражданска отговорност" или да я сключат, допълни Николай Сотиров. В противен случай "Пътна полиция" ще започне да спира от движение автомобилите без полица, допълни той.
Към момента финансовият капацитет на Гаранциония фонд отговаря напълно на поставените изискванията - 10 млн. евро. В момента фондът е в много добро състояние, има над 32 млн. лв. финансов капацитет и 100% пласирана презастрахователна програма, каза още Николай Сотиров.