Пръстени-компаси и брошки от щипки
Ефектни пръстени и брошки, които веднага привличат вниманието, но и украшения, които напомнят за детски играчки - това са "обектите за носене" на Димитър Делчев, които той ще представи тези дни в пловдивската галерия "Сариев". Изложбата е наречена "1 евро" и името изобщо не е случайно - като намигане за това, че не скъпият материал прави ценно бижуто. Зависи от фантазията на дизайнера и не на последно място от въображението на човека, който го притежава и носи, казва художникът. Това разбиране за украшенията не е ново за художника - над тази концепция той работи от няколко години - като преподавател по дизайн на бижута в Центъра за изкуства и занаяти в Кувейт преди години и в София. Идеята за ready-made бижутата на Димитър Делчев обаче се появява през ранните 90, когато работи за лондонската галерия Electrum. Тогава използва готови обекти, които метализира - части от булчинска рокля, топчета за пинг-понг. Правил е украшения от шарен боб, люти чушки, ракия, по-късно създава годежни пръстени от гуми, цветни изолиращи материали и пластмаса. А преди година показа украшения от лед.
Поетесата и галеристката Веселина Сариева го представя така: Той е един от малкото хора, които успяват с едно-две движения да направят пръстен от кебапче например. "Беше направил такъв пръстен и между другото изглеждаше доста добре. Дълго време стоя в камерата, докато един ден майка ми не го изхвърли", смее се тя и показва друг пръстен на Димитър Делчев - този път от по-трайни материали. "Ами той наистина може да го направи за по-малко от минута, с няколко движения", разказва тя.
Обектите за носене на Димитър Делчев са по-скоро играчки-бижута от нестандартни материали, те забавляват, предизвикват усмивка, носят радост. Според него това е целта на всяко бижу и той демонстрира колко лесно китайските клечки се превръщат в накит или как един малък компас може да се използва като ефектен пръстен.
"Тези бижута играят с идеята за ценност на самото понятие бижу и на идеята за инвестиция. Те продават креативност и впечатляват с нея. Те са обекти за носене за момента, за сезона, за конкретния случай. Човек не съжалява, когато ги повреди или загуби, защото поне няколко пъти са били истинските", казва художникът.
Изложбата може да се види до края на юли в Пловдив.