Плеймейкърът

Плеймейкърът

Плеймейкърът
На него му върви да открива търговски центрове, а зад гърба му стои опит, с който малко хора в България могат да се похвалят. Ивайло Иванов е на 33 години и е мениджър на най-големия към момента търговско-развлекателен център в България - "Мол Варна".
Унгарска връзка
Той е роден във Варна, където завършва икономическия университет. Случайно като студент през 2001 г. започва стаж по линия на Международната асоциация на студентите икономисти (AIESEC) в Hoedlmayr Hungaria Logistics Ltd. Това е унгарският филиал на Hoedlmayr International AG, която се занимава с транспорт на нови автомобили. Компанията е един от ключовите европейски играчи в сферата на изходящата логистика (outbound logistics).
"Филиалът беше в град Дьор и много близо до завода на Audi в страната. Стажът беше тримесечен, но през този период направих проучване за пазара за нови превозни средства в Украйна, както и профили на някои от основните транспортни компании. Целта беше Hoedlmayr Hungaria Logistics да създаде стабилно партньорство за навлизане в страната. След стажа обаче ми предложиха да остана на работа в офиса в Унгария или да отида в Австрия", разказва Иванов.
Неговият избор се оказва Унгария. "Страната е страхотна и ако не беше толкова труден езикът, сигурно щях да остана да живея там - в Будапеща. Унгарците са едновременно много близки до нас и много различни. Те са много по-дисциплинирани, много по-целеустремени, по-наясно със себе и по-знаещи какво искат хора. Може би затова в Унгария има значителни по обем чужди инвестиции, а компании от рода на Audi имат огромни заводи. Обяснението за това е в различният бизнес климат, в средата, в начина на комуникация", смята той.
Експанзия
Оставайки в Унгария, работата му е била свързана с постоянно пътуване в Балканския регион. Компанията по това време прави експанзия, която още не е приключила. Тогава посоката на разрастване е Турция. В Измир и Истанбул се строят логистични центрове, където производителите на автомобили доставят своите нови модели и оттам стигат с камиони до крайния дилър. После се разкрива офис и в Крагуевац в Сърбия. "Когато "Рено" купи румънската "Дачия", направихме офис близо до завода в Питещ", лаконично изброява Иванов. Допълва, че в момента бившите му колеги повече от успешно реализират плановете на Hoedlmayr за експанзия в Украйна, а на дневен ред е Русия.
Оценява там мащабите като много различни. "За руския пазар експанзия е думичка, която обозначава много сериозна подготовка, финанси, логистична подкрепа, местни партньори, клиенти и т.н." В Hoedlmayr Иванов прекарва четири години. Време, през което освен да разработва стратегии за навлизане в нови пазари, успява да завърши и специализация в Торино във фирмата, която е отговорна за материално-техническите операции на автомобилния концерн FIAT S.A. в Централна и Източна Европа - Integrated Automotive Logistics.
В един момент Hoedlmayr фокусира своето развитие върху пазара в Турция, където той остава известно време, след което решава, че трябва да потърси ново предизвикателство. И така започва в "Кауфланд България".
Ритейл
"Тогава "Кауфланд" като марка тепърва навлизаше в България, спомня си мениджърът на "Мол Варна". Реших, че искам да се занимавам с това. Логистиката е... не бих казал скучна, тя е изключително динамична, при това е 24 часа в денонощието. Сменят се различни видове транспорт - кораби, железопътен, камиони... Винаги има проблеми с доставки, с часовете на доставки, пристанища се затварят, някой някъде стачкува, жп линии спират да работят за почивните дни например... затова не бих казал, че е скучна. Но в един момент реших, моята по-силна страна е да комуникирам повече с хора, отколкото с компютри и GPS системи, заети да управляват определен поток от средства. Сметнах, че "Кауфланд" е добро място, тъй като съм учил икономика и управление на търговията в университета. Огромна част от дисциплините бяха насочени именно към търговията на дребно, за пазари от типа на "Кауфланд" - т.нар. retail business (търговия с бързооборотни стоки). Тогава все още в България имаше само "Билла" и "Метро кеш&кери", "Кауфланд" беше нещо ново, много голямо, което все още е такова. Беше ми много интересно, реших, че трябва да опитам на база на международния си опит, на обучението си и езиците, които говорех. Имаше информация в медиите, че Schwarz Group Unternehmen, която е сред най-големите компании в търговския сектор в Европа и стои зад "Кауфланд България", смята да навлезе у нас. Нещата се получиха на интервюто и заедно с няколко колеги бяхме изпратени на обучение в Хърватия."
След едно обучение от порядъка на 7-8 месеца в Хърватия последвал стаж в различни магазини - работа в склад, в централата, запознаване със системите на работа, доставчици, финанси и пр. Един месец по-късно се открива първият магазин "Кауфланд" в Румъния, а след това и още няколко. Личният принос на Иванов е при магазините в Букурещ и Плоещ.
Home again
След румънското предизвикателство за него дошло време "да се завърне". "Бях един от малкото професионалисти, запознати с процеса, и се оказах въвлечен отблизо в отварянето на първите 5 магазина в България, посочва Ивайло Иванов. За началото на 2006 г. първият хипермаркет от веригата в Пловдив беше голям бум и като новина, и като цени, и като търговска политика. Последваха други - в Хасково, София, Русе и Варна, където поработих шест месеца и след това поех като управител магазина в София. Той все още е най-големият от веригата като обем на търговията, с потока от клиенти и стоките. "В един момент се оказа, че човек има нужда от ново предизвикателство и да "разчупи" малко сферата, да надгради нещо", коментира Иванов мотивите да влезе в "алеята" (това означава буквално английската дума mall). "Промяната беше съвсем логична за мен. "Кауфланд" е изцяло retail бизнес, а един търговски център включва в себе си и retail, и property management (управление на собствеността), което е нещо малко по-различно."
Брой до четири
Преди да бъде одобрен за мениджър на "Мол Варна", Иванов минава три тежки интервюта. След последното одобрение животът му се преобърнал на 180 градуса. До момента го е правил четири пъти. "Промяната едновременно в житейския и в професионалния път е доста изморителна и доста енергоемка, но в същото време и доста интересна. Научават се много нови неща, винаги се налага да си повишаваш нивото, докато изплуваш и достигнеш до отсрещния бряг", смята той.
Не крие, че въпреки многото промени би му било интересно да разработи още някой чужд пазар. Като Русия, Украйна или Близкия изток. "Няма особен смисъл да разработваш пазари, които вече са пренаситени. Просто си поредният инвеститор, който строи поредното нещо. А на хората това не им прави впечатление. Все едно в България да построиш поредното заведение. То ще бъде интересно два месеца, след което ще стане като всички останали", разсъждава мениджърът. Допълва, че освен в Унгария най-удобно се е чувствал в Словения. "Hoedlmay имаше офис в градчето Логатец, на 30 км от Любляна. Беше като в приказка, буквално нарисувано, а тревата - подрязана точно 2 см... Атмосферата внася голямо спокойствие, а това ти позволява да се концентрираш върху личния си живот или кариерата. И това е много стимулиращо. Срещаш много хора, които в България не можеш да срещнеш по никакъв повод. Средата е мултиетническа и мултикултурна. Хората са изключително толерантни за разлика от нас. Ние като нация се опитваме да бъдем, но ни е трудно да сме наистина такива и това е един от разпространените митове. Българите имаме трудности не толкова с мултинационалността, колкото с културата. Като котки сме - не падаме по гръб и не си признаваме, че поради нашето историческо развитие много неща или не сме ги доизживели, или просто не сме дорасли за тях", разказва още Иванов.
Интересно време
Упорит, честен, амбициозен, мотивиран, позитивно настроен и радващ се на живота. Това са думите, с които обрисува сам себе си мениджърът на "Мол Варна". Категоричен е, че именно опитът, който е натрупал, му помага да контактува с повече от 140-те наематели на най-големия мол в България. "Ориентирани сме към развлеченията, а амбицията ни е да го превърнем в най-добрия в България. В екипа ни влизат едва 10-ина души, но имаме много подробен маркетингов план по дни и събития за една година напред, за да задържим интереса на клиентите си непрекъснат", посочва Ивайло Иванов. Твърди, че думата, която най-често използва в речника си, е екип. Другите са предизвикателство и позитивизъм. Смята, че думата мениджър е малко грубо използвана и преекспонирана в България. "Основното е да умееш да работиш с хора, да имаш визия за нещата и да знаеш как да я постигнеш. Разбира се, задължително е да си наясно със себе си, както и да можеш да приемаш мнението на останалите", уточнява Ивайло Иванов.
Иначе покрай футболните си пристрастия се описва и като "човекът на средна позиция, който хем спира атаките на чуждите нападатели и помага на защитниците, но и разпределя топката към своите играчи". Всъщност на спортен език това означава плеймейкър, или човек, който "прави" играта.