Бургас ще има карта на шума

На живо
Заседанието на Народното събрание

Бургас ще има карта на шума

Акредитирана лаборатория ще извърши обследване на въздействието на шума от летището върху жителите на крайните бургаски квартали, съобщиха от общинската администрация. Това ще стане до края на тази година. През 2009 г. чрез обществена поръчка ще бъде възложено разработването на "Стратегическа карта за шум". От 1 януари 2006 г. в сила е новият Закон на защита от шум в околната среда. Според него до средата на следващата година големите областни центрове трябва да изготвят такива карти, в които трябва се отрази броят на хората, обитаващи шумен район. Документът трябва да посочва още числеността на жилищата, детските и лечебните заведения, училищата и научноизследователските организации, изложени на завишен шум.
Служители на общинската администрация подготвят базовата информация, необходима за изпълнение на задачата, обясни омбудсманът Таньо Атанасов, до когото са адресирани многобройните сигнали и жалби на граждани. Тяхното недоволство стана повод кметът на Бургас Димитър Николов да поиска с писмо до Министерството на транспорта и ДП "Ръководство на въздушно движение" нощните полети над Бургас да бъдат забранени от лятото на 2009 г. в часовете от 23.00 до 06.00 ч.
В отговор зам.-министърът на транспорта Даниела Никифорова казва, че ограничаване на вече планираните за 2008 г. нощни полети ще доведе до сериозни затруднения в утвърдените разписания на авиокомпаниите. Тя потвърди, че подобни мерки се въвеждат на редица летища в Европа, но за Бургас въпросът може да се разглежда най-рано през лятото на 2009 г. Според нея, преди да бъдат наложени подобни ограничения, е важно да се проведат консултации с държавни, транспортни, туристически, обществени и граждански организации и сдружения.
От летище Бургас, чийто концесионер е "Фрапорт", коментираха, че вече има създаден комитет по въпроса. Според експертите на дружеството най-засегнати са жителите на комплекс "Славейков", защото над него самолетите захождат при приземяването. Наблюдения сочат, че българските авиокомпании използват по-късите разстояния при подобна маневра за разлика от останалите, които летят над комплекса. Намеренията на концесионера е да инвестира в система на мониторинг на шума. Към основния договор на авиокомпаниите, опериращи на летището, е включена клауза за спазване шумовата процедура на аеропорта. При регистрация на самолетите в Регистъра на гражданските въздухоплавателни средства се издава и удостоверение в съответствие с нормите за авиационния шум. Специален инструктаж минават и ръководителите на полети при Районния център за управление на въздушното движение в Бургас.
За ограничителни мерки обществеността и кметството в Бургас настояват от няколко години. В резултат от усилията на общинската администрация, бе обособена хигиенно-защитна зона на летище Бургас, каквато досега липсваше. Диалогът между дружеството концесионер и местната власт ще позволи при бъдещи градоустройствени решения да се предотврати конфликт между развитието на територията и експлоатацията на летището.
Според категоричното становище на община Бургас концесионерът на летището трябва да предприеме всички необходими процедури, за да ограничи преминаването на самолети над жилищните комплекси. Становището е предоставено на концесионера и на министрите на транспорта и на околната среда и водите.