Да правиш бизнес на два континента

Да правиш бизнес на два континента

Да правиш бизнес на два континента
Начинът, по който се прави бизнес, спецификите на управление на компаниите и отношението към служителите - всичко това е различно в различните страни и континенти. Ако се отнасяте към европейските си партньори по един начин и той ви гарантира успешно сътрудничество, то на другия край на света - в Азия, подобно поведение би било пагубно. HR World описва десет специфики на европейските и на азиатските мениджъри, които биха били полезни на всеки международен бизнес.
Десет ценности на бизнеса в Европа
- Богат международен опит - В края на миналата година "Файненшъл таймс" публикува изследване на HR агенцията "Хайдрик&Стръгълс" (Heidrick&Struggles), според което американските мениджъри имат с една трета по-малко международен опит от британските си колеги. Американските мениджъри се страхуват, че като са далеч от вкъщи, ще загубят своето значение в работата. Реално обаче всяка компания, която иска да се развива международно, има нужда от хора, които са запознати с чуждата среда, култура и бизнес.
- Лидерството и мениджмънтът са синоними - докато англичаните и американците разделят двете определения, в останалите европейски страни не се прави разлика между лидера и мениджъра. И двете фигури се ползват с уважение.
- Целеустременост - европейските мениджъри обикновено планират действията си от началото до края.
- Уникални стратегии вместо копиране на добри практики - специалистите от Харвард бизнес скул посочват пример с американските авиокомпании. Те се имитират една друга и така всички страдат от финансовата криза в САЩ. За разлика от тях европейските авиопревозвачи се стремят да вървят по свой индивидуален път.
- Близко до корените - възрастта на много от западните компании показва, че те са здраво свързани с местния пазар и се стараят да бъдат лоялни към района си.
- Стабилността преди риска - докато американците поемат риск, европейците търсят повече стабилност. Въпреки че по този начин може да се изпусне потенциална възможност за бизнес, в дългосрочен план се изгражда лоялност и сигурност.
- По-малко работа, но с повече мисъл - всеизвестно е, че в някои европейски страни работната седмица беше съкратена на 35 часа. В Европа също така има практика да се плаща срещу определена продуктивност, а не за отработено време.
- Баланс между работата и почивката - служителите на европейските компании ползват повече отпуск и ваканции, а на места дори все още е популярна т.нар. сиеста, която позволява на хората да си почиват следобед. Така много европейци могат да вземат децата си от училище или да пъхнат ястието във фурната, без да се притесняват. Обратно на тях, американските им колеги се страхуват да не изразходват нито едно минута в странични занимания.
- По-умели придобивания - трудно би преминал и ден без новина, че някоя американска компания не е придобила свой конкурент. Не едно изследване обаче показва, че голяма част от тези сделки намаляват стойността на компаниите. Европейските мениджъри наблягат повече на усъвършенстване на оперативната дейност и развитие на служителите, отколкото на придобиването.
Десет ценности на бизнеса в Азия
- Да го запазим в семейството - за азиатците е важно да задържат добрия бизнес вътре в семейството. Дори и публични компании са ръководени от роднини.
- Да бъдеш добър тай-пан - през XIX век тай-пан са наричали влиятелните бизнесмени от чуждестранен произход, които работят в Китай или Хонконг. Днес така се определят всички добри бизнесмени независимо от произхода им. Словосъчетанието означава "голям удар, голяма работа". За да си тай-пан, трябва да притежаваш отлични мениджърски умения, да си автократичен, опортюнистичен и да умееш да поемаш рискове. Тай-пан бизнесменът трябва да взема решенията бързо и да умее да работи в екип.
- Мрежа от тай-пан бизнесмени - в Азия добрите мениджъри трябва да имат мрежа от добри контакти. Това, което свързва различните бизнес общности, е размяната на услуги, а не толкова чистото приятелство.
- Пазарът като бойно поле - оцеляването на семейството и неговата независимост е цел №1, което е причина в бизнеса да се използват стратегии, прилагани и на бойното поле.
- Лични награди за най-добрите служители - учудвали ли сте се как този, който винаги закъснява и по цял ден рови в интернет, накрая си издейства допълнителни дни за отпуска, а вие няма да почивате въпреки усърдието ви. В азиатска компания това няма да мине. Най-големите награди са строго пазени за най-усърдните.
- Служителите са зависими, докато не спечелят доверие - докато американците често се доверяват на решението на служителите си, азиатците действат по друг начин. Те наставляват своите подчинени точно какво трябва да направят и как да го направят до момента, в който докажат, че могат да стоят здраво на двата си крака.
- Всички работят в името на една цел - в Америка всички се стремят да изпълнят своите цели, без да мислят за цялостния бизнес. В азиатските фирми всички обединяват усилията си за успеха на общото, стигайки до лични саможертви в името на компанията.
- Делегирай и обучавай ефикасно - в някои компании срамежливи или пасивни служители трябва да комуникират по телефона, а нахаканите са натоварени с бумащина. Подобни грешки почти са изключени при азиатските мениджъри, които държат да са запознати със силните и слабите страни на подчинените си.
- Дългосрочно планиране - японците не се мъчат с "тук и сега", те планират своя бизнес напред, а не на момента, по-характерно за западния стил.
- Познават всичко - мениджърите в Азия са добре запознати с финансовото състояния, плановете за развитие, новите продукти и всеки друг аспект на своя бизнес. Те са активни участници в компанията.