Експерти пишат морска стратегия

Експерти пишат морска стратегия

Поредната версия на морска стратегия ще бъде съчинена до 6 месеца. Това е срокът, който си поставиха участниците в дискусията в зала Варна в началото на седмицата. Формалният повод стана идеята да бъде защитено съществуването на Висшето военноморско училище "Н. Й. Вапцаров". Както е известно, новият военен министър Николай Цонев неотдавна лансира старата идея страната ни да остане с една военна академия в София, а училищата в страната, между които и ВВМУ, да се превърнат в нейни филиали. Това провокира възпитаници на варненското морско училище, които днес са на възлови места в обществения живот, бизнеса и по различни административни нива да застанат в подкрепа на най-старото военно училище у нас. "С уговорката, че то трябва да реформира и програмите си, и преподавателския състав, за да създава кадри не само на море, но и такива, които да се реализират в морския бизнес на брега", коментира председателят на общинския съвет Борислав Гуцанов, който заедно с кмета бяха инициатори на дискусията.
Морската стратегия ще се опира върху няколко приоритета, между които образование и наука за морето, морска индустрия, административни услуги и управление на морските пространства и пристанищата. Базови теми ще са още екологията, водното спасяване и действия при кризисни ситуации. Документът ще определя посоките на развитие предимно на Варна и региона и ще предложи на Министерския съвет основа, върху която да се разгърне националната морска стратегия.
Участниците в дебата получиха покана от евродепутата Душана Здравкова. Ако тя бъде уважена, в края на януари идната година авторите на документа могат да представят идеите си в Брюксел като пример за местна политика в областта на морското стопанство и екологията.
Опитите във Варна да бъде съчинена морската стратегия на България датират от началото на 80-те години. Експерти в различни браншове на морския бизнес, нестопански организации и администратори перманентно обединяват усилия за създаването на подобен документ. Досега обаче представители на министерствата, които имат отношение към проблема, упорито отказват участие в процесите. Пробив беше направен само по времето на транспортния министър Вилхелм Краус, но до окончателно утвърдена стратегия така и не се стигна. Но пък идеите на хората на морето станаха част от редица закони като този за Черноморското крайбрежие, за пристанищата и вътрешните водни пътища и ред други нормативни документи.