Финландски ентусиасти преобразуват бензинови коли в електрически

След "Уикимедия" идва времето и на "уикиавтомобила". eCars - Now! е финландска интернет общност, която се опитва да прокара колективен подход, подобен на ползвания в "Уикипедия", за да започне конвертиране на използвани бензинови автомобили в електрически, като първото поколение трябва да се появи до края на годината, предаде Ройтерс. Финландският форум претендира, че е първи по рода си в света, а амбицията му е да осигури алтернатива на очевидното според създателите му забавяне в промяната на автоиндустрията, базирана върху петрола.
Групата работи на принципа на "отворения код", заложен от информационните технологии като "Линукс" например, създаден също от финландец, за да се противопостави на доминацията на "Майкрософт". "Ако успеем, подобни проекти ще започнат да никнат и на други места по света и ще можем да обменяме информация и знание с тях", казва един от участниците в начинанието - Юка Ярвинен, допълвайки, че подобна схема вече е стартирала в Дания. "Надяваме се да създадем глобално движение."
Електроавтомобилите отдавна се опитват да се отърсят от имиджа си на фантастични коли на непродаваеми цени или голф возила с ограничен обсег, коментира Ройтерс. Все пак на тях се гледа като потенциална чиста алтернатива на бензиновите автомобили, тъй като се захранват от електрическата мрежа и не замърсяват околната среда. А именно във време, когато потребителите сериозно се притесняват от високите цени на горивата, е подходящо индустрията да капитализира от нововъведенията.
"Крайслер" например е поредната компания, която обяви плановете си да пусне на пазара електроавтомобил в началото на следващото десетилетие. "Дженеръл мотърс" пък приключва проекта на електрохибрида си "Чеви волт", "Мицубиши" обеща още догодина да пусне на пазара компактния си електроавтомобил i-MiEV, а електрическите модели на "Смарт" и "Мерцедес" трябва да се появят в Европа през 2010 г. Финландската група предлага обаче алтернатива на феновете, които са разочаровани от автоиндустрията. Според експерти до налагането на реални алтернативи на петролните двигатели ще трябва да минат поне 5-10 години, като се има предвид, че автоиндустрията продължава да бълва по 65 млн. нови коли ежегодно.
Като начало финландците започват скромно. Те са регистрирали търсене на около 500 конвертирани електромобила във Финландия, а създаденият уебсайт има за цел да свърже потенциалните купувачи с продавачите на коли и компоненти, както и с механици, които са в състояние да преобразуват колите от бензинови в електрически. Първият конвертиран модел ще бъде "Тойота Корола", като до края на годината трябва да са готови няколко десетки електрически коли. Те трябва да имат обсег от поне 150 км и максимална скорост от 120 км/ч. Тези параметри са сравними със "Сити" (City), която се произвежда от норвежката компания "Тинк" (Think) и има обсег 180 км и максимална скорост от 100 км/ч. Създателите на сайта очакват крайната цена на новите електромобили да достигне 25 000 евро, което е близо до цената на стандартна "Тойота" във Финландия. Във форума пък участниците разменят идеи, които впоследствие могат да влязат в употреба.
Групата е на мнение, че като начало предвидените за конвертиране 500 автомобила ще бъдат напълно достатъчни. За сравнение, "Тинк" планира да пусне на пазара догодина 8000 автомобила на цена от 20 000 евро. Старият проблем на електроавтомобилите - тежки батерии с ограничен живот, е отчасти преодолян с новата литиева технология, но и при нея обсегът си остава ограничен, пояснява Ройтерс. Все пак те постепенно навлизат на пазара. "Рено" и "Нисан" наскоро сключиха договор с Португалия за изграждане на първата в света национална мрежа от електростанции за зареждане на автомобили. Към 2011 г. двете компании ще пуснат на пазара в Дания и Израел електроавтомобили.
Намеренията на финландската група са похвални, казва експертът от Техническия изследователски център Юхани Лаурико, но те не подхождат към проблема по правилния начин. "Макар и в инициативата да няма много потенциал, налице са стъпки в правилна посока. Иначе да се конвертират автомобили, които са едва на няколко години, си е чисто прахосничество на ресурси. Смятам, че преобразуването трябва да засегне коли на над 10 години." Интернет ентусиастите обаче са на мнение, че методът има повече шансове да бъде приет, ако се работи с нови коли.