Лято 2008: Опит за приземяване

Тази година хит в Златни пясъци е следният виц: Двама хотелиери си говорят. Единият пита: "Колега, как е сезонът?" Другият му отговаря: "По-добре от следващия." Извън шеговития тон за част от хотелиерите и туроператорите сезонът премина успешно на мускули, други го вързаха на нивата от миналата година, а на трети им се наложи да смъкват цените до неочаквани нива, за да си осигурят запълняемост.
Сравнено с минали години, когато или само германският, или само британският, или само някой друг от основните туристически пазари бележеха спад, тази година повечето генератори на туристи за България проявиха слабост. Най-отчетливо тя се усети на британския и на скандинавския пазар, в резултат на което през следващата година туроператорите, които работят с тези страни, са планирали по-малко самолетни седалки в сравнение с лято 2008. Информацията съобщи представителят на ТУИ за България Валентин Йосифов. Германският пазар се задържа успешно на нивата от предходната година и туроператорите планират същия обем и за 2009. Положително настроение идва най-вече от руския пазар. Но дори и официалните данни за ръст на туристите остават далеч под обема на леглова база на българските черноморски курорти, построена в последните години.
Надолу още през август
Натрупваните през последните сезони проблеми и най-вече разминаването между търсене и предлагане тази година дадоха осезаем резултат. По информация на туроператорите още в началото на август, когато е върховият сезон, хотелиери са започнали да смъкват цените на нощувките под предварително договорените с туроператорите. Картината се допълва и от обявената статистика, че през летище Бургас за пръв път няма да има ръст на преминалите пътници, а летище Варна отбелязва спад.
Ясно се усети как след края на юли хотелиерите започнаха да предлагат агресивни оферти на туроператорите, за да си осигурят запълняемост, коментира мениджърът на "Хотелбедс" Богдан Христов. Думите му потвърдиха представители и на други туроператори. "Няма нищо по-скъпо от непродадената стая, затова е нормално цените да търпят дори и ежедневни корекции. Много от хотелите правят промоции, пускат и last minute оферти. Стига се до чувствителни намаления от по 20-30 процента", посочи Венцеслав Танчев, представител на немския туроператор "Алтурс" и собственик на четиризвездните хотели "Модус" и "Аква Азур".
На място и нагоре за догодина
Въпреки трудностите, с които се сблъскват хотелиерите, а и туроператорите, за новия летен сезон 2009 вече е договорено, че цените на нощувките ще са по-високи от тазгодишните. Увеличението започва от 3-4% и достига и до 10 на сто, съобщиха представители на бранша. Според хотелиерите увеличението е задължително заради високата инфлация, поскъпването на ресурсите и заплатите. Според туроператорите поскъпването на пакетите ще свие търсенето, особено на пазари като германския. Към увеличението в цените на нощувките се добавя и очакваното поскъпване на транспортните разходи, което неминуемо ще се отрази на общия пакет, предлаган на туристите.
Успяхме да постигнем разумен компромис между завишените очаквания на хотелиерите и желанието на туроператорите за нулева промяна, коментира Валентин Йосифов и добави: "Увеличение от над 5 на сто на крайната цена на пакета е в състояние да пренасочи туристите към друга дестинация."
Има и хотелиери, които не са успели да отскочат от границата, на която са продавали тази година, показва допитване до представители на бранша. Тенденцията е най-вече по Северното Черноморие, където цените са по-високи от тези на Южното. "Опитите да поискаме корекция за следващия сезон удариха на камък", каза Маргарита Керемидчиева, която е действащ управител и собственик на хотел "Варшава" в Златни пясъци. "Настоявахме средно за 5-6 процента, но въпреки това срещаме отпора на туроператорите", каза тя. "При 12% инфлация на годишна база, ако туроператорите не приемат увеличение от 5-7 процента, ни чака застой. Ще продължим да работим на сегашните цени и догодина. Ситуацията ще бъде тежка, с около 40 на сто по-високи разходи и вероятно около 50 процента увеличение на заплатите, но до фалити на хотели надали ще се стигне", каза Григор Фиданов, който е хотелиер от Златни пясъци. "Нито аз, нито колегите ми разчитат само на туризма. Повечето хотелиери развиват и друг бизнес, за да могат да разпределят по-добре риска", обясни Фиданов.
Превозвачите ще продължават да надуват цените Авиокомпаниите ще продължат да повишават цените на предлаганите от тях услуги, тъй като не могат да компенсират огромните загуби, които понасят заради скъпите горива и намаляващия интерес от страна на клиентите. Това заяви преди седмица Джовани Бисигнани, изпълнителен директор на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). Въпреки че за месец цените на петрола паднаха с повече от 20%, авиокомпаниите по цял свят намаляват броя на полетите си и надуват цените, за да покрият разходите си. Авиогигантът "Бритиш еъруейз" вече коригира цените на билетите си, като при някои полети на дълги разстояния повишенията са драстични. За поскъпване предупредиха още авиокомпании. Друга практика, която се налага, е събирането на допълнителни такси от пътниците за услуги, които досега са били безплатни. Компании като "Американ еърлайнс" например стигат дотам, че таксуват дори собствените си промоции за лоялни клиенти. Други като "Юнайтед еърлайнс" спряха да предлагат безплатна храна при някои от презокеанските си полети. |
В Гърция и Турция също се очаква поскъпване на туристическите пакети По информация на туристическия бранш конкурентните дестинации на България също няма да се разминат без увеличение на цените на туристическите пакети. Основната причина е световната финансова конюнктура и най-вече повишаващите се транспортни разходи. Най-голямо увеличение се очаква в Гърция - около 7-8 на сто. Авиопревозвачите в Гърция и Турция все още избягват темата за поскъпването на билетите, но вече предприемат мерки за ограничаване на загубите си. Гръцката авиокомпания "Олимпик еърлайнс" обяви преди дни, че спира един от полетите си до Англия и планира да прекрати тези до други европейски градове като Франкфурт, Мюнхен и Щутгарт. От дружеството заявиха още, че ще потърсят партньор, с който да си делят някои от разходите за горива. Държавните турски авиолинии увеличиха още преди няколко месеца таксите за допълнителен багаж. "Авиоиндустрията не може да отчита печалби при цени на петрола от 130 долара", коментира наскоро зам. изпълнителният директор на превозвача Сахабетин Болукчу. Той също посочи като спасителен вариант консолидацията с други авиолинии. По-рано тази година от компанията увериха, че могат да оперират поне още две години, без да правят драстични промени в цените на билетите или предлаганите полети и маршрути. |