Рекордно участие на фестивала в Албена

Рекордно участие на фестивала в Албена

Рекордно участие на фестивала в Албена
Деветото издание на Фестивала на Асоциацията на рекламните агенции (ФАРА) започва утре в Албена и ще продължи до 6 септември. Рекорден брой заявки - 564, бяха подадени тази година. Това е с 15% повече от 2007 г., съобщиха организаторите. Заявките са подадени от 63 агенции, като най-впечатляващо е участието на "Ню момент ню айдиъс" и "Публисис МАРК", които се явяват с по 39 проекта. Най-голяма е конкуренцията в категорията "Външна реклама", която е привлякла 91 заявки. Най-малък е интересът към категорията "Медийна кампания", за която са подадени едва осем заявки. С над 20 заявки на "Рекламиадата" тази година се явяват "ДДБ София" (21), "Маккен Ериксон" и "Лео Бърнет" с по 23, Euro RSCG Sofia (28), Си Ей Си (30), "Ноубъл графикс" (33) и "Огилви енд Мейдър" с 35.
Новост тази година ще са двете журита, които ще оценяват проектите на рекламните агенции. Едното е съставено от медийните директори на агенциите и ще определи победителите в три категории - "Креативно използване на традиционна медия (телевизия, преса, радио-, външна и вътрешна реклама, интернет), "Нови комуникационни канали" и "Медийна кампания". Председател на това жури е Албена Колева от "Маркетинг комуникации". Тя ще определи най-добре представилите се заедно с Боряна Несторова ("Медия дайрекшън"), Велислава Анастасова (Huts JWT), Десислава Стоянова ("Публисис МАРК груп"), Иво Цеков ("Пиеро 97"), Катерина Буюклиева (Initiative Media Club), Лили Георгиева ("Майндшеър"), Пламена Филипова ("Крес"), Татяна Лозович (MediaS SMV) и Юлита Станишева ("Маккен Ериксон София").
Творческите директори на 12-те най-добри агенции в България, определени според събраните точки на последните три издания на фестивала, ще излъчат победителите в останалите категории. Председател на криейтив журито е Емил Захариев - творчески директор на "Ню момент ню айдиъс". През октомври той ще представлява България в журито на фестивала "Голдън дръм" в словенския град Порторож. Той ще оценява участията заедно с Благовест Лефтеров (AMEXY), Велина Мавродинова (студио "Ентусиазъм"), Владилен Ачев ("Публисис МАРК груп"), Деян Шиваров ("Графити ББДО"), Елена Будинова ("Суперновабранд"), Иван Киров ("Маккен Ериксон София"), Йордан Жечев (DDB Sofia), Мария Тодорова ("Огилви енд Мейдър"), Марсел Леви ("Ноубъл графикс"), Орлин Карагьозов ("Клокуърк") и Светослав Тодоров ("Лео Бърнет София").
Двете групи награди ще бъдат връчени на различни церемонии. Победители в медийните категории ще бъдат обявени на 5 септември, а на 6 септември ще са ясни всички останали първенци. Тогава ще бъде обявен и рекламодателят на годината. Церемонията ще се излъчва по Би Ти Ви.
Браншът е настроен за промени

Сключването на двете мащабни сделки през юли за продажбата на ТВ2 и "Ринг ТВ" на Central European Media Enterprises (CME) за 172 млн. долара и купуването на "Нова телевизия" от Modern Times Group (MTG) срещу 620 млн. евро вещаят промени не само в телевизионния, но и в рекламния бизнес. Това е почти всеобщото мнение на представителите на бранша, показа допитване на "Дневник".

Милин Джалалиев, "Саачи&Саачи":


Като цяло навлизането на MTG и CME ще се отрази раздвижващо на медийния пазар. За едни нагоре, за други надолу. Положително несъмнено ще бъде за зрителите, както и за рекламодателите. От една страна, силната конкуренция между телевизиите ще доведе и до силна конкуренция между продуцентите, от което несъмнено ще се повиши качеството на съдържанието, т.е. печеливш ще е зрителят. Очаквам вследствие засилването на конкуренцията да се скъси дистанцията между първия (bTV) и втория ("Нова ТВ"), което ще изостри борбата за привличане на рекламни средства. Като прибавим и евентуалната поява на трети силен играч на национално ниво (TV2), по всяка вероятност отношенията телевизия - рекламодател ще бъдат поставени на пазарен принцип. За разлика от настоящия момент. Както във всяка сделка ще има и губещи. Според мен това ще са, от една страна, по-малките телевизии, за които битката за привличане на рекламни приходи ще става все по-трудна, дори невъзможна. В тази ситуация несъмнено единственият вариант ще бъде консолидацията с по-големите медийни групи и продажбата на медийно време в пакет, което за съжаление невинаги е най-ефективно за рекламодателите. От друга страна, губещи ще бъдат всички други канали, които могат да се използват за предаване на послание към потребителите (преса, външна реклама, радио). Все пак големите инвестиции водят със себе си и големи очаквания от страна на акционерите. С две думи, очертават се интересни дни на медийния пазар.

Ненад Лозович, управляващ съдружник в "Ню момент ню айдиъс":

България е държава с малък брой силни телевизии. В момента водещите телевизионни канали "Нова телевизия" и bTV са почти задължителни за всяко медийно планиране. Това статукво лимитира възможностите на медийните компании да постигат своите цели. Появата на нови играчи, съществената промяна на телевизионния формат и инвестициите в нови програмни схеми дават големи възможности за оптимизиране на медийното планиране и за постигане на по-добри медийни резултати. Защото рекламните бюджети са свързани с маркетинговите цели, чието постигане зависи и от медийните резултати. Когато една медийна компания има по-голям избор от канали за комуникация, тя може да направи и по-ефективно медийно планиране, с което да постигне по-високи медийни резултати. Те водят до по-високи продажби на рекламирания продукт или услуга, а компанията производител инвестира обратно в реклама. Така че - да, разнообразната телевизионна среда би могла да увеличи рекламните обеми. Освен това предстои развитие на нишовите телевизии в България, а те могат да прицелят рекламното послание още по-точно в желания потребител. Така или иначе от една реклама смисъл има само тогава, когато тя влияе върху купуването на продукта. Логиката е проста - повече телевизии на един пазар означава либерализиране както на зрителския избор, така и на избора на медийните агенции, които благодарение на него правят по-ефективно медийно планиране. Това от своя страна води до по-добри медийни резултати, те - до по-добри маркетингови резултати, т.е. до по-добри продажби и по-високи печалби, които се проявяват в по-наситено рекламно присъствие и по-сериозни рекламни бюджети.

Боряна Несторова, "Медия дайрекшън":


Със сигурност промяната на телевизионния пазар ще се отрази и на рекламния. Както знаете, освен ТВ2 и "Нова телевизия" Би Ти Ви също е в процес на продажба, което практически означава смяна на собствеността на над 80% от телевизионния пазар. Надявам се тези промени да се отразят и на качеството на програмата - да се даде по-голям избор на зрителя от интересни и интелигентни програми, да се развият часовите пояси извън прайм тайма, както и да се наложат тематични програми с лоялна аудитория. Смяната на собственост е предпоставка и за промени в условията за закупуване на рекламно време. В момента се очаква и много силен есенен сезон с голяма конкуренция за аудитория, което също ще даде своето отражение върху цени и рекламна политика за 2009 г.

Албена Колева, "Маркетинг комуникации":

Промени в рекламния пазар след продажбата на медии може и да има, но мисля, че те ще са за добро, защото това подхранва конкуренцията, а тя ни кара да се стремим към по-добро качество.