Чехия обеща да подслади ЕС

Един от най-евроскептичните членове на ЕС - Чехия, обеща да "подслади" Евросъюза през шестте месеца на председателството си, информира сайтът euobserver.com. Чешкото правителство започна PR кампания за бъдещото председателство на страната в съюза, което е от 1 януари 2009 г. и се случва за първи път в историята на Чехия.
Главен герой в кампанията е бучка захар - чешко изобретение - и минава под съвсем невинен слогън на пръв поглед. Рекламният клип, който се завъртя минала седмица, показва типична среща на министрите в Брюксел, само че вместо дипломати на масата стоят известни чешки личности, сред които вратарят Петр Чех, архитектката Ева Иржична, топ моделът Тереза Максова и хокеистът Яромир Ягър. Те очевидно умират от скука и за да се разведрят, си играят с кубчета захар. После се появява слогънът: "Ще подсладим живота на Европа."На чешки език обаче фразата е крайно двусмислена и оставя хората да се чудят какво точно се опитва да каже правителството с нея.
Изразът "да те подсладя" на чешки език може да означава и "да ти вгорча живота". Има и други варианти за тълкуване на слогъна. От една страна, той може да значи: ще направим Европа по-сладка, за да я преглътнем по-лесно, а другият вариант за тълкуване е ние ще се подсладим, за да ни преглътне Европа по-лесно. Чешкият премиер Мирек Тополанек призна, че фразата е двусмислена, но от видеото ставало ясно, че смисълът й е позитивен. Депутат от неговата партия даже коментира, че рекламата съдържа всички типични характеристики на чехите - хумор, ирония и самоирония. Не всички обаче се забавляват. Опозицията вече разкритикува кампанията, а известният с евроскептицизма си президент Вацлав Клаус припомни прословутото си предсказание, че чешкият суверенитет ще се разтопи в ЕС като бучка захар в чаша кафе. Дневник