Версай: Да живее кичът!

Версай: Да живее кичът!

Американският цар на кича Джеф Кунс превзе двореца "Версай", като до декември там ще са изложени 17 негови попарт творби. Французите не останаха безразлични и по-консервативните от тях веднага подеха кампания за прекратяването на експозицията. Кунс, който заедно с Лусиан Фройд е най-продаваният жив скулптор, направи изложба в нетипичен за произведенията му интериор - разкошните и пищно украсени апартаменти и градини в имението на бившата френска монархия от XVII век. Сред работите, които артистът собственоръчно е подбрал, са яркочервеният висящ от тавана "Рак", космическият сребрист "Заек" и порцелановата статуя на Майкъл Джексън и шимпанзето му Бабълс. Там е и близо триметровото стоманено "Висящо сърце", което миналата година беше продадено за $23.6 милиона и така превърна Кунс в най-скъпо платения жив артист, пише вестник "Телеграф".
Наблюдатели от френска страна посочиха, че дори Мария-Антоанета, живяла някога в шатото, не би могла да си позволи някое от "парчетата" изкуство на Кунс. Експозицията ще продължи въпреки кампанията на консервативните традиционалисти.
"Организирането на подобна изложба в двореца е престъпление към интериора на Луи XIV", каза Арно-Арон Упински, председател на Френския съюз на писателите, по повод експозицията. "Този проект опетнява най-светия аспект от нашето наследство и идентичност", допълни той. Консервативният съюз призова хората да се съберат на протест пред портите на "Версай", "за да се защити честта на Луи XIV", пише АФП.
"Не съм против съвременното изкуство но съм шокиран от неговото натрапване в магическо място като "Версай", коментира председателят на Фондацията за културно наследство Едуар де Ройер. Според консерваторите не би трябвало да се дава карт бланш на човек, който описва любовните взаимоотношения с бившата си съпруга, а в случая тя е бившата италианска порнозвезда, позната още като Чичолина.
Но според Жан Жак Айагон, управител на съвета, отговарящ за "Версай", величествеността на ексцентричния артист е напълно в тон с кралския интериор. "Версай трябва да остане място на живата култура", каза той.
53-годишният Кунс беше повече от доволен от първата си изява във френски музей. "Съвременното изкуство е толкова затворено в настоящето, че подобно смесване на нови със стари работи е възможност хората да преоткрият връзката между историята и история на изкуството", обясни той. "Барокът е идеалният контекст за мен, той ми помага да подчертая философския аспект в творбите си", добави Кунс. | Дневник