Конкуренцията направи пазара на бързооборотни стоки много динамичен

На живо
Заседанието на Народното събрание

Конкуренцията направи пазара на бързооборотни стоки много динамичен

Конкуренцията направи пазара на бързооборотни стоки много динамичен
Стоян Налбантов е роден на 7 април 1974 г. в Бургас. Завършил е счетоводство и контрол в Бургаския свободен университет. Работил е пет години в "Макдоналдс" - Бургас. От 2003 г. е на различни позиции в СД "Сара - Атанасови и сие". От лятото на тази година е търговски директор на веригата магазини "Сара".
Г-н Налбантов, какво представлява търговската верига "Сара"?
- "Сара" присъства на пазара повече от 10 години. Първият магазин е открит в Бургас през 1991 г. Оттогава до момента са разкрити 7 супермаркета, от които 5 в Бургас, един в Ямбол и още един в Средец. Магазините са разположени в центровете на най-големите жилищни квартали.
Общата им търговска площ е около 5000 кв.м. Най-големият магазин е в Ямбол - открит е през септември 2004 г. и до момента е един от най-конкурентните обекти там.
Какво определя особеностите на пазара по Черноморието?
- Пазарът по принцип е еднакъв, доколкото става въпрос за търговия с бързооборотни стоки. Но той е и различен в различните територии, защото клиентите имат различни потребности. В Ямбол се търсят повече марки, които са произведени в региона и наложени през годините на пазара. Запазва се тенденциятя в двата магазина извън Бургас определяща за покупка да е цената на продукта.
Пазарът конкретно в Бургас е много динамичен. Това се дължи и на конкурентната среда. В последните години тук отвориха врати големи вериги, които преди това действаха в други региони. Това беше очаквано, защото Бургас и Черноморието са голям пазар, особено през летните месеци. И заради това, че Бургас е областен град и един вид разпределителен център за останалите населени места в областта и Черноморието. Тук има голям трафик по суша, вода и въздух. Това ни кара да бъдем по-инициативни в услугите, които предлагаме.
Как се справяте с конкуренцията?
- Правим преди всичко това, което трябва да вършим като професионалисти в бранша. Работим за добрата информираност и удовлетвореност на клиентите. Ежемесечно издаваме наша брошура с информация за стоките, които предлагаме на конкурентни цени.
Организираме трафик-промоции на определени периоди, обикновено през уикендите. Тогава предлагаме наши стоки от първа необходимост на изключително добри цени.
Част от магазините са денонощни и клиентопотокът се измества в по-късните часове на деня.
Пазарните дни си остават петък и събота. Имаме клиентски карти. От две години притежателите им трупат реални пари, които могат да изхарчат в избрано от тях време във всеки магазин от веригата в Бургас, Ямбол или Средец.
Във всички магазини изкарахме стилажи, за да има пространство и свобода за движение на клиентите. На челен регал всеки месец фокусираме определен вид стока според сезона. През лятото - за плажа, през септември - ученически пособия, през октомври ще бъдат консервираните храни. Това са част от малките трикове на търговеца.
Търсим логика в разположението на регалите със съответните стоки. Логиката се определя от търсенето на стоките. В началото са плодовете и зеленчуците, след това е млечният сектор, в дъното - топлите точки, а по средата, в центъра на магазина, са промишлените или нехранителните стоки.
Мисля, че с това не откриваме топлата вода, но системата на подреждане доказано е в услуга на клиентите. Преподреждането цели да се открива по-лесно стоката, а някои от решенията са и резултат от специалните изисквания на контролните органи.
Над 300 човека работят постоянно в системата на "Сара". Служителите работят пет дни в седмицата, което трудно се постига в една търговска фирма. Считаме, че сме създали добри условия за работа.
Политиката на "Сара" е да изгражда сама своите кадри. Всички, които заемат ръководни длъжности, са дългогодишни служители. Те са запознати добре с технологичния процес и умеят добре да го управляват.
С колко фирми работите?
- С над 200 фирми доставчици. Осъществяваме и логистична дейност. Имаме собствен склад. С по-големите производители имаме директни договори и съответно получаваме стоката им до склада.
Каква е равносметката ви до момента, как оценявате изминалата година?
- Мога да кажа, че първото шестмесечие на годината беше успешно, за което съдим не само по стокооборота, а по увеличения брой клиенти. Когато отчетем и летния сезон, със сигурност резултатите ще са още по-добри. Аз мисля, че можем да очакваме като цяло една успешна година.
Кои сектори смятате да развиете в близко бъдеще?
- През 2008 г. направихме специализирани щандове за топла храна, така наречените топли точки. Това привлече повече клиенти, които са активно ангажирани и нямат време да домакинстват.
Смятаме от следващата година да развием още повече един специфичен сегмент - диетичните храни. Разширихме търговската площ за диетичния щанд и вкарахме нови продукти, насочени към специфичните консуматори. Става въпрос не само за диетични вафли, бонбони, подсладители. Асортиментът на този сегмент стоки непрекъснато се обогатява. С голям успех се продават овесени и пшенични трици, соеви продукти, белено просо, ленено семе, цветен прашец. Интересни като продукти са конопено, ленено и рожково брашно, а така също и тиквено, орехово, лешниково и сусамено олио.
Каква е перспективата?
- Все още има пазар за всеки - и за малките, и за големите магазини. През следващата година нашите усилия ще бъдат насочени към усъвършенстване на постигнатото. В проект са освен това идеи за разработване на нови търговски площи, а в недалечна перспектива - и стартиране на собствено производство на салати, сладкарски изделия и месни продукти. "Сара" без съмнение ще продължава да се развива.