Туризмът скочи срещу политическите лобита
Туристическият бранш скочи срещу някои заложени промени в Закона за туризъм, които според тях са плод на политическо лоби. Това стана по време на дискусия между представители на гилдията, на агенцията по туризъм и депутати от НДСВ, вносители на законопроекта. Браншът се обедини срещу това самостоятелните заведения вече да не се категоризират, както и срещу промяната звездите да се дават на хотелите само ако обектите са подписали договор с музикалните разпространители, че имат право да пускат музика на публични места.
И двете предложения според представители на туризма са плод на лобиране и защита на нечии чужди интереси. Идеята самостоятелните заведения да не подлежат вече на категоризация е на министерството на държавната администрация, казаха от агенцията по туризъм. Целта била да се освободи бизнесът от излишни административни пречки, посочи председателят на агенцията Анелия Крушкова и добави: "Не искам да узаконяваме беззаконието, а някои поправки са направени именно с тази цел."
Другата остра критика на бранша беше насочена към задължението всеки хотел да има подписан договор с компаниите за музикално разпространение и само при това условие да получи категоризацията си. "Това е шокиращо. На всички ни е ясно, че става въпрос за много силно лобиране", коментира председателят на Съюза на собствениците в Слънчев бряг Елена Иванова. Срещу двете предложения се изказа и Соня Колтуклиева от името на три организации - Съюза на инвеститорите в туризма, Съюза на българската туристическа индустрия и асоциацията на планинските курорти.
Проектът за промени в закона е изготвен от екип на агенцията по туризъм. Върху него обаче са нанасяни промени от депутатите от НДСВ и крайният вариант е внесен за гласуване. В момента документът е между първо и второ четене и сега е моментът исканията на бранша да се вземат под внимание.
С промените в закона се въвеждат по-стриктни правила за регистрация на туроператорите и туристическите агенции, като те се разделят на няколко категории - такива, които могат да работят на международния пазар, и такива, чийто бизнес може да е само в България. По думите на Крушкова това е наложително, за да се намали броят на туристическите компании и да се контролират тези, които са некоректни. В момента има регистрирани близо 3 хил. туристически компании. Предложението е на една от браншовите организации - Българската асоциация на туристическите агенции. Срещу това предложение обаче се обявиха от другото обединение на турагентите - АБТТА.
Още един орган ще ръководи бранша Близо година и половина след като вицепремиерът Ивайло Калфин предложи създаването на консултативна комисия в туризма, проектът вече е на път да види бял свят. Решението за нейното създаване е включено в днешното заседание на Министерския съвет. Идеята за такава комисия е тя да обедини няколко министри, които имат отношение към туризма, и представители на бранша. Те трябва да обсъждат важните за него въпроси. Комисията донякъде дублира функциите на съществуващия национален съвет по туризъм, който също обсъжда важните за туризма проблеми. |