Новите гении на съвременния джаз
Заглавие: Invisible Cinema
Изпълнител: Аарън Паркс
Стил: джаз
Формат: CD
Издател: "Анимато мюзик"
Едно от най-коментираните имена на световната джаз сцена напоследък е това на пианиста Аарън Паркс. След броени дни той ще празнува своята 25-а годишнина, но вече има зад гърба си около десет години на сцената, общи проекти и концерти с най-големите имена на съвременния джаз, както и пет албума. Повод да си говорим за него е последният от тях - Invisible Cinema, който всъщност е и дебютен на младия пианист за големия лейбъл Blue Note. Всъщност този проект е и първата наистина голяма стъпка в кариерата на Аарън Паркс в неговото развитие като композитор и самостоятелен артист, а комбинирайки техниката и опита си, с енергията и афинитета си към експерименти, е успял да създаде нещо наистина завладяващо.
Винаги е полезно да обръщаме внимание на подобни изпълнители, които макар и далеч от обективите на папараците, със своите умения, биография и музика недвусмислено показват, че са в "майсторската група" на музикантите. На фона на големите поп, рок и хип-хоп звезди пък имена като Аарън Паркс изглеждат като истински професори в областта, макар и да се намира в началото на своята кариера. Още на 14-годишна възраст той попада в University of Washington, където учи компютърни науки и музика. Година по-късно е избран да участва в проект на Grammy за младежки джаз формации - факт, доказващ музикалния талант на момчето, който амбицира майка му да даде възможно най-доброто образование на младия Аарън. Двамата се местят в Ню Йорк, а година след това е приет в Manhattan School of Music. По време на последната година от образованието си пианистът става част от екипа на трикратния носител на "Грами", тромпетиста Терънс Бланчард. Освен че дели една сцена с него, Аарън участва и в записите на три от албумите на музиканта, един от които е отличен с най-престижното грамофонче на музикалната сцена. Става въпрос за проекта A Tale of God's Will (A Requiem for Katrina), в който дори присъства и една авторска композиция на Паркс. Голяма част от израстването си като музикант и артист пианистът дължи на съвместната си работа с Терънс Бланчард, който буквално създава "лабораторни условия" за развитието на Аарън. "Той оставяше всеки да свири това, което желае, спомня си Паркс. Никога не ни се бъркаше прекалено много. Тази свобода да експериментираш и изразяваш себе си, но в същото време да поемаш отговорност и да понасяш грешките си бе безценна. Завърших образованието си на 18 години, но истинското училище започна веднага след това", казва още той.
В албума си Invisible Cinema обаче пианистът, изглежда, е научил добре уроците си, а дебюта му за компания като Blue Note изглежда като сбъдната мечта. В записите на проекта участват още любопитни имена като Мат Пенман (бас), Майк Морено (китара) и правещият най-силно впечатление - барабанистът Ерик Харланд. Всъщност този квартет е нещо като истински дрийм тийм на новоизгряващите "гении" на джаз сцената - Морено през 2007 г. издаде своя наистина впечатляващ дебют, Мат Пенман е един от най-търсените млади виртуози на четирите дебели струни, а класата на Ерик Харланд пленява още от първата композиция в настоящата тава. Естествено участието на талантливи млади изпълнители придава допълнителен блясък на албума Invisible Cinema. Самият Аарън пък има зад гърба си редица участия с въпросните музиканти, като определя работата си с Харланд и Пенман като "едно от най-страхотните музикални преживявания в кариерата ми. Да свириш с такава ритъм секция е толкова лесно - те просто си пасват като ръка и ръкавица". Композициите в Invisible Cinema са 10 на брой, стилът звучи по-скоро като импровизаторски, като в същото време изглежда изпипан до крайност. Като цяло саундът съдържа някакво уловимо по-съвременно, може би дори хип-хоп настроение. Пианистът пък признава, че оставя всеки един от квартета да развива сам своята част от парчетата, а като влияния посочва и имена като Radiohead, Бьорк и някои съвременни инди-поп и рок банди. Критиката в САЩ пък определя Аарън Паркс за един от основните музиканти, които са повод да се говори за нова ера в развитието на джаз пианото. Проектът Invisible Cinema е неочаквано добър за дебют за мейджър лейбъл, а освен това е изключително богат на различни влияния и мелодии.