Българските заводи вече купуват качествени инструменти

Американската група "Норгрен", специализирана в производството на пневматични устройства и системи за автоматизация, присъства на българския пазар повече от 40 години с вноса за големите машиностроителни заводи. Последните осем години тя активизира търговската си дейност, като амбициите са да разшири пазарния си дял в страната. На тазгодишното издание на Есенния технически панаир в Пловдив "Норгрен" ще представи нова разработка.
Какви са очакванията ви от представянето на тазгодишния технически панаир?
- Последните две години се усеща изключителен интерес към изделията на "Норгрен". Тази есен ние ще участваме с новата пневмоподготвителна група, която ще има широко приложение на пазара. Това е стандартен елемент от регулатор, филтър и мазилна система, които очистват въздуха в пневматичната система от външни частици, вода или маслени пари. Тя регулира налягането и евентуално добавя мазилно вещество към подаващия въздух. Новото е, че при тази група значително са улеснени монтажът и демонтажът и в системата. Те се правят за 30 секунди, и то с голи ръце, без гаечни ключове или други инструменти, което значително ще улесни работещите. Фирмата залага на инженеринговата си дейност и развиването на нови продукти. Ние изработваме нови продукти по специфично задание на клиента. Те са дело на конструкторското бюро на "Норгрен" в Германия, където периодично се осъществяват и подобрения на съществуващите системи.
Откога присъства компанията на българския пазар?
- Първоначално заводите на "Норгрен" са произвеждали само подготвителни пневматични устройства. Впоследствие, за да обхване цялата производствена гама от пневматика, компанията изкупува няколко успешни фабрики. Това става през 70-те и 80-те години на миналия век, когато са придобити известни марки като "Херион" (Herion, предпазни и управляеми клапани), "Сирон" (Siron, измервателна техника), Кей Ай Пи (KIP, клапани и сензори), "Уотсън Смит" (Watson Smith, електропневматично управление на системи), "Бушхост" (Buschjost, магнет вентили) и др. Днес "Норгрен" притежава 14 предприятия в Германия, Великобритания, Швейцария, Чехия и Испания. Дейността постепенно се разраства и групата разкрива производства в САЩ, Китай, Малайзия, Бразилия и Мексико. В България групата е известна още преди 30-40 години, когато големи машиностроителни заводи внасят пневматични устройства с марката "Херион". Сред първите клиенти са тогавашният завод за пневматични преси в Плевен "Н. Й. Вапцаров", прекръстен като "ВАПрес", "Кремиковци", АЕЦ "Козлодуй", "Оргахим" и др. Хубавото е, че през последните години има възраждане на производството в страната и това личи по заявките.
Кои са вашите конкуренти и какъв е делът на "Норгрен" в общите продажби на хидравлични устройства в страната?
- През 2000 г. преките ни конкуренти германската "Фесто" (Festo) и американската Ес Ем Си (SMC) атакуваха силно българския пазар със свои представителства. "Фесто" настъпи сериозно, като откри не само представителство, но и собствен склад. В същото време "Норгрен" няма представителство, то се намира в Румъния и координира продажбите в България, Румъния и Молдова. Въпреки това през последните години пазарният ни дял все повече нараства. Докато през 2006 г. сме реализирали продажби за 170 хил. евро, през миналата година оборотите вече надхвърлят 840 хил. евро, като очакванията за тази година са те да достигнат 1.2 млн. евро. Плановете ни за следващата година са приходите да надхвърлят 1.5 млн. евро.
Към кои потенциални клиенти се прицелвате?
- Пневматичните устройства имат невероятно широко приложение - от медицината и машиностроенето до хартиената, химическата индустрия, хранително-вкусовата промишленост, стоманодобивната и циментовата индустрия. Има разработени дори цели системи за стоманодобивните и циментовите заводи. "Норгрен" е една от малкото одобрени компании за производство на хидравлични елементи за железопътната техника. За разлика от "Фесто", Ес Ем Си и италианската "Камоци" (Camozzi) ние все още присъстваме слабо на българския пазар. Нашият дял е около 6.5%, а конкурентите ни си поделят между 18 и 20% всеки един от тях. Потенциалните ниши, в които се прицелваме, са железопътният транспорт, който тепърва ще има развитие, циментовата индустрия и новите заводи за автомобилни части като "Монтюпе" в Русе. Наш клиенти са и хладилният завод на "Либхер" до Пловдив, бутилиращата фабрика на вода "Девин" и др. Активно работим с вагоностроителните заводи в Бургас и Самуилово. Клапаните за АЕЦ "Козлодуй" са с марката "Норгрен", затова очакваме в бъдеще голям потребител на наша техника да стане и АЕЦ "Белене". Имаме надежди стоманодобивният завод на австрийския концерн "Фьост Алпине" да избере България като място за бъдещата си инвестиция. Ако това стане, "Норгрен" би имал добър потенциал за развитие - и като изграждане на системи, и като поддръжка. За съжаление на този етап българските производители все още са малки и средни предприятия, които гледат цената. Големите, които могат да си позволят сертифицираната продукция на "Норгрен" или "Фесто", са сравнително малко.
Расте ли търсенето на пневматични устройства от страна на българските производители?
- Определено индустрията бележи възход и това личи от търсенето на качествени елементи. Отмина времето, когато преди десетина години заводите почти не инвестираха в оборудване или ако го правеха, купуваха евтини части. Мениджърите се убедиха, че ако искат да произвеждат конкурентна продукция и да изнасят, те трябва да се снабдяват с качествени материали. Всеки производител, който се е опитал да пробие в чужбина, се убеждава, че без сертификати за качество не може да се реализира. Примерно, ако трябва да се изнесе една пневматична преса в САЩ, тя трябва да е съпроводена с всички необходими сертификати. "Норгрен" е одобреният производител и това би отворило вратите за българска продукция, която ползва нашите части. Затова сме свидетели как българският пазар на пневматични системи се отваря и този процес ще продължи да се развива.