КЗК разреши сделката на "Еко" и "Опет айгаз"

КЗК разреши сделката на "Еко" и "Опет айгаз"

Бензиностанциите на "Опет айгаз" ще носят марката "Еко", след като КЗК разреши сделката на двете компании
Бензиностанциите на "Опет айгаз" ще носят марката "Еко", след като КЗК разреши сделката на двете компании
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши на дистрибутора на горива "Еко България" да придобие конкурента си "Опет айгаз", с което първата затвърди позицията си на петия най-голям играч в сектора. Това стана ясно от съобщение на регулаторния орган вчера. От КЗК са преценили, че сделката няма да доведе до господстващо положение на купувача и че ще подобрят конкуренцията и качеството в този бизнес.
"Еко", която е част от гръцката "Хеленик петролеум", обяви, че придобива "Опет айгаз България", собственост на турския "Коч холдинг" през втората половина на юни. Цената на сделката беше 35.25 млн. евро, от които 10 млн. евро в брой, а останалите малко над 25 млн. евро задължения на турския, които ще бъдат платени от новия собственик. Със сделката пазарният дял на "Еко" първоначално нарасна с 1.5 на сто, на колкото се оценяваше делът на поглъщаната компания, с което продажбите на гръцкото подразделение стигнаха 6.5% от общите в бранша.
С придобиването на конкурента си "Еко" добави в търговската си мрежа 17 бензиностанции предимно в големите градове и вече разполага с над 75 обекта. Наред с това сделката включваше още три бази за горива, едната от които в София, както и три парцела земя, на които е предвидено да бъдат изградени нови обекти. "Опет айгаз" се счита и за един от силните играчи в бизнеса с газ пропан-бутан на едро. Така само за броени месеци "Еко" разшири мрежата си за продажби на дребно с 47%, след като през април компанията купи и една от най-атрактивните малки вериги бензиностанции "Темпо петрол", от която получи 7 обекта.
В регионален мащаб сделката за "Опет айгаз България" укрепи позицията на "Хеленик петролеум" на пазара в Югоизточна Европа, където в средносрочен етап гръцката компания се цели в 400 бензиностанции при налични в момента около 267 обекти. Още в началото на годината ръководството на "Еко" обяви, че ще инвестира в България до 150 млн. лв. в удвояване на броя на бензиностанциите на компанията до над 100 и постигане на 10% пазарен дял в продажбите на дребно. По неофициални данни във физически обем българският пазар на горива на дребно се очаква да достигне 1.7 млн. тона през настоящата година, което ще е ръст 15% спрямо миналата година.
След тези придобивания българският пазар на горива на дребно остана с 5 по-големи играча - "Петрол", "Лукойл", OMV, Shell и "Еко", чиито комбинирани продажби ще формират над 76% от общите в сектора. Лидер по брой е "Петрол", чиято преднина в продажбите обаче беше стопена, след като през април прехвърли 75 свои обекта и една петролна база на конкурента си "Лукойл" в една от най-крупните петролни сделки на българския пазар на стойност над 463 млн. лв.