Специалисти спорят за дигиталното кино
Кръгла маса "Дигиталната революция - постижения и последствия" събра в сряда представители на българската и чуждата кинематография.
"Авторите, които използват дигитална техника, трябва сериозно да променят творческото си мислене", смята кинокритикът Божидар Манов. По негово мнение някои от предимствата на новата технология са сравнително евтината снимачна и звукозаписна техника, естественото осветление, евтините и качествени носители, които не остаряват, малобройният екип, компактната и евтина монтажна техника, възможността за тиражиране на неограничен брой копия.
"Разликата между дигиталното и старото кино е като разликата между климатика и вятъра, между жената и надуваемата кукла", каза операторът Емил Христов. По негово мнение безспорен е само икономическият ефект от новата технология - с нея производството на кино е по-евтино и по-бързо.
По думите на Мартин Тау, преподавател по кинодраматургия в Мюнхенската академия за кино и телевизия, механичното монтиране на филма отнема 4-5 пъти повече време от дигиталното. Според него шедьоври като "Тигър и дракон", които са немислими без дигиталната технология, доказват, че е най-добре двете техники да се използват заедно. "Дигиталната технология обаче е с отрицателен знак, когато някои се опитва да ни измами и да вземе същите пари като за сложната аналогова работа. Големите доставчици на филми не са така ентусиазирани от новата технология, която позволява по-лесно разпространение", отбеляза той.
"Дигиталната технология е голям шанс за независимите продукции , които само така могат да се борят с Холивуд. Тя олеснява дистрибуцията и контакта зрител-филм. Важна е за световния обмен на кино", коментира Руди Барнет, аудиовизуален експерт на националния филмов център в Брюксел, бивш директор на фестивала Сан Себастиян.
Въпреки че интересът към дигиталната технология по света е предимно от страна на най-младите, според Вера Найденова, професор в НАТФИЗ, нашите млади режисьори все още не експериментират с нея, а по думите на друг преподавател в академията - Николай Лазаров, студентите оператори завършват, без дори да са снимали и метър лента.