Много спасители, малко спасени

Много спасители, малко спасени

Въпреки, че пред единственият ни спасителен кораб - &bdquo;Перун&rdquo; няма пречки да отплава в случай на нужда, заради липсата на достатъчно екипаж и съкращаването на част от хората, той остана завързан на кея при спасителната операция на екипажа на потъналия кораб &bdquo;Толстой&rdquo;. <br />
<br />
Въпреки, че пред единственият ни спасителен кораб - „Перун” няма пречки да отплава в случай на нужда, заради липсата на достатъчно екипаж и съкращаването на част от хората, той остана завързан на кея при спасителната операция на екипажа на потъналия кораб „Толстой”.

Стара гръцка поговорка казва, че "има три вида хора – живи, мъртви и ...моряци". Че това е така показа потъването на кораба "Толстой" в края на миналата седмица, източно от н.Емине. Равносметката – осем изчезнали и двама оцелели благодарение на собствения си късмет моряци.
Акцията
"Спасителната операция беше проведена съобразно процедурите, които са ни разписани и които определят кой, кога и как се задейства, каза началникът на Морския спасително-координационен център и началник на дирекция "Търсене и спасяване" Пламен Бонев. Въпросът "Как оценявате операцията?", директорът на изпълнителна агенция  "Морска администрация" (ИАМА) и на практика национален координатор по спасяване Николай Апостолов обаче определи като "провокативен".
"Акцията беше провал. Тя започна с 12-часово закъснение, търсенето се спираше през нощта, а при това се търсеше на погрешно място, защото при силен северозападен вятър издирването трябваше да започне от юг към мястото на инцидента, а не обратното", твърди доскорошният главен механик на единствения български спасителен кораб "Перун" Николай Димчев. Според него "в последните две години морското спасяване у нас системно се унищожава от "парашутисти" в ръководството му".
Изненадата
"Изненадващо беше, че ветровете отвяха плота с оцелелите по-бързо, отколкото предполагахме", коментира началникът на дирекцията за следене на корабния трафик  в ИАМА Златко Кузманов. Според председателя на Българска морска камара Андриян Евтимов това означава, че спасителите не познават достатъчно добре спецификите на черноморското ни крайбрежие. Вероятно това е една от причините, два дни след инцидента, докато белгийската яхта без специално обучени хора и оборудване на борда спасяваше двамата оцелели в турски териториални води, наши спасители все още да оглеждат с бинокли плажа и морето в района на н.Емине.
"Има проблем с морското спасяване у нас", призна директно зам.кметът по транспорта и морските въпроси на Варна и един от инициаторите на провеждаща се в момента международна конференция по търсене, спасяване и морска безопасност Свилен Крайчев. Признанието не беше последвано от обяснение какво следва от тук нататък. Въпреки, че една от основните цели на форума е да покаже причините за редицата неуспешни операции в Черно море, сред които и трагичният инцидент с "Толстой".
Средствата
Според решението на Министерски съвет от 21 август ИАМА разполага с два големи и шест малки катера, които се използват за спасителни операции. Това е основанието корабът "Перун" и пожарния катер "Мизар" да бъдат извадени от състава на администрацията. В ролята на спасителни единици тези катери влизат рядко, защото не могат да излизат в открито море при силно вълнение. Така спасители у нас освен всичко се оказват ракетните катери и базовия миночистач на Военноморските сили. "Ако от това не произтичат  трагедии, това би било комично. При нас се спират операции с аргумент за силен вятър. Всеки обаче може да види филм на National Geographic и да прецени при колко по-силни ветрове и вълни може да се извърши спасителна операция", коментира управителят на "Варна шипинг енд трейдинг" Веселин Генов.
"Според Конвенцията по търсене и спасяване, която е ратифицирана от Народното събрание, България трябва да осигури морско спасяване в отговорния си район на плаване. Той е с около ¼ по-голям от сухоземната територия на страната", уточнява председателят на доброволческото сдружение за спасяване на човешки живот "Булсар" Никифор Герчев. Конвенцията обаче не посочва дали и колко спасителни средства трябва да имаме като страна.
И какво от това?
"Само кораба "Перун" има възможност да търси нощем, защото има прожектори" посочва още Николай Димчев. Той обаче остана на кея, заради липса на екипаж и пари за издръжка. И очаква съдбата си – продажба или беърбоут чартър.
"От години е известно, че нито една черноморска държава не е подготвена, нито разполага със специализирани плавателни съдове, вертолети, технически средства, оборудване и опитни екипи. Липсата на морска политика и абдикирането от развитието на Морско-спасителната дейност до нивото на международните стандарти и изисквания са едни от основните причини, в резултат на която злополучната статистика на загиналите моряци ще продължава да расте". Това се казва в обръщение до президента, медиите и всички граждани от няколко български капитани от началото на годината след потъването на българския кораб "Ванеса".
По думите на Свилен Крайчев, загиналите през последните няколко години моряци в Черно море са над 30-40 души... Все въпроси, които отдавна трябваше, ако не направят морското ни спасяване адекватно на времето си, но поне да предизвикат смислен дебат по темата. В противен случай, всеки следващ потънал кораб ще бъде просто поредната закономерна жертва на морското спасяване.  
Системата е в колапс
Веселин Генов, управител на "Варна шипинг енд трейдинг" ООД
Да гледат National Geograhic!
Нужни са средства за покупка на техника. Не става въпрос само за кораби, а и за хеликоптери с добри прожектори, уреди за нощно виждане... Ако няма пари, тогава трябва да се види чуждия опит. Ако трябва да се сключат договори с частните буксирни компании и в случай на инцидент да се организира цялата налична техника, за да може да се организира мащабно претърсване. И не операциите да се прекъсват при по-лошо време или когато падне нощта. Нека нашите институции да погледат малко филми на National Geographic и да видят при какви ветрове по света се организират спасителни операции. Преди по-малко от 4 месеца, нашият кораб "Bella L", спаси яхта в Атлантика. Американската брегова охрана засече кораба ни на 150 мили от мястото на инцидента чрез сателит и насочи "Bella L" до бедстващата яхта "Phoenix". И всичко това стана при изключително тежки метеорологични условия и посред нощ – 1,50 ч. по Гринуич.
Разбира се, освен техника е нужно да има и хора, които да се обучават . Нека не се лъжем – материалната база е тази, която обучава хората. А такива са нужни и за разпъване на носилки, и за изтегляне на пострадали с въже от хеликоптер. Да, ВМС помагат много активно, но те имат друга основна задача, която им е вменена. Смешно е с ракетни катери да се търсят пострадали. Като сме толкова бедни и нямаме пари, тогава поне да се види каква техника и хора имаме и да се изработи схема, за да се насочват.
Ние сме хора, които сме заинтересовани от подобряването на състоянието на морското спасяване. Искаме функционираща система. Държавата обаче е тази, която трябва да си изясни какво и как точно да го направи и да изгради единен център. Не е нужно да се купуват катери на всички отделни институции. Важното е системата да работи.
Андриян Евтимов, председател на УС на Българска морска камара
А имаме ли спасителен център?
Нямаме обособен само спасителен център. Неприятното е, че при последния инцидент двамата оцелели моряци ги намериха в турски териториални води. Това говори, че при нас не се познава спецификата на крайбрежието, на дрейфа. Най-важният въпрос при подобна операция е в координацията и организацията на работа. Това означава да има добре разработени методики. Да се отработват действията при учения в открито море, да се обучават хората в управлението на подобни операции. При нас почти не се правят учения в открито море. Освен това в България тепърва започва да се прави разлика между търсене и спасяване. Ангажиментът на държавата е само по отношение на спасяването на хора. Другото е възмездна търговска операция. Все още има хора, които смесват двете неща.
Делян Попов, бивш служител в "Морска администрация"
Нужно е обучение
Управлението на една спасителна операция е комплексна дейност и тя включва както организацията на работа в нормална обстановка, така и привеждането в готовност. Това се постига с много обучения. Има много подобни програми, вкл. и на ИМО, която обхваща дори района на Черноморието. Във Великобритания и САЩ разработването на обучителни програми за организиране на спасителни операции се усъвършенства непрекъснато. Методиките непрекъсато търпят развитие.
----------------
Методиката работи!
Пламен Бонев, началник на дирекция "Търсене и спасяване"
Има ясни правила
Процедурата в случай на инциденти е много точно разписана, както за силите, които могат да се използват, така и за последователността на действията. Дадена е рамката кога кой и как се задейства. Единственото, което не е определено, е краят на спасителната операция. Решението за това се взема от този, който я координира и е резултат на преценка на всяка конкретна ситуация.
За това, че методиката ни работи, говори и фактът, че сме сертифицирани и по системата за качество ISO 9000:2001, така че много точно се знае кой какво прави във всеки момент.
Златко Кузманов, началник на отдела за обслужване на корабния трафик в ИАМА
Нямаме добри научни данни
При всяка спасителна операция има фаза на неопределеност, при която се изяснява каква информация има по случая. Дори и да провериш дали буят, който се е задействал, не е дефектирал например. Защото ние имаме всеки ден по два – три такива фалшиви сигнала, които трябва да проверим. Говорим за премерен риск, за оценка. При "Толстой" това, което се получи – че вятърът отнесе оцелелите по-бързо, отколкото сме предполагали, означава, че нямаме съвсем точни научни изледвания и данни за вятъра и теченията в Черно море. Има изследвания, но те не са толкова детайлни. За целта трябва да има повече сензори, които да отчитат и да позволяват по-добро проследяване. А когато не разполагаш с достатъчно данни, се разширяват зоните за търсене, респективно са нужни повече хора и средства за покриване на района. И повече разходи.
Петър Сеферов, генерален директор на "Пристанищна инфраструктура"
Нямаме средства
"Перун" и "Мизар" бяха прехвърлени за управление към нас с решение на Министерски съвет през месец август. Основанието, което беше посочено в решението, е, че "Изпълнителна агенция "Морска администрация" разполага с няколко катера, които са достатъчни за осъществяване на дейностите по морско търсене и спасяване. Поради това е отпаднала необходимостта от двата плавателни съда, които не се ползват ефективно за морско спасяване и управлението на разходите за поддръжката им е необосновано".
При прехвърлянето на плавателните съдове с целия им екипаж обаче не бяха предвидени средства за тяхната издръжка. Ние нямаме отделно предвидено перо за това. И двата плавателни съда обаче са годни за плаване.
Димитър Титев, пресслужба на Военноморските сили
Проведохме незапомнена операция
Специализирана процедура за подобни инциденти няма разписана. В последния инцидент, сигналът при нас е постъпил в 7,45 ч. на 27 септември. Два часа след първото уведомяване, което е по телефона, вече беше изкаран и първият кораб. В цялата операция по издирване участваха над 300 служители на ВМС само по море. Това е незапомнена операция с подобни мащаби, която е безвъзмездна. Калкулацията все още не е приключена. Отделно от пряко ангажираните в морето са и хората на сушата, които ги координират. Все пак нито кораб, нито хеликоптер излизат за две минути на море.