Печалбата в българския фармацевтичен сектор непрекъснато се свива

Печалбата в българския фармацевтичен сектор непрекъснато се свива

 
Дневник
 
Илия Пашов е новият директор на дистрибуторската компания "Хигия" ЕАД, която е част от групата на "Актавис". Портфолиото й включва лекарства, санитарно-хигиенни материали, хомеопатични продукти, медицински изделия, хранителни добавки, билки и медицинска козметика. "Хигия" е с над 20% пазарен дял. С г-н Пашов разговаряме за промените, които ще наложи във фирмата, и за развитието на пазара на лекарства у нас.
Г-н Пашов, какво ще се промени в работата на "Хигия"?
- "Хигия" до момента работи много добре и резултатите, които е постигнала компанията, са очевидни. Затова няма нещо драстично, което трябва да се промени. Предизвикателство за нас е динамичното развитие на пазара на лекарства и това е нещо, което човек винаги трябва да има предвид. Промените ще бъдат именно в тази посока - "Хигия" да запази водещата си роля на фармацевтичния пазар. Имаме още едно голямо предизвикателство - да поддържаме баланса между разходите и приходите. Знаете, че разходите непрекъснато растат, а в същото време ние работим на един регулиран пазар. Има натиск и отгоре, и отдолу, и в един момент дистрибуторите се оказват точно между чука и наковалнята.
Предвиждате ли по-близка интеграция с "Актавис"?
- "Хигия" е един от основните дистрибутори на "Актавис", въпреки че фармацевтичната компания работи и с останалите големи търговци на лекарства. По-близка интеграция от тази, която съществува, трудно може да се направи, защото "Хигия" продава не само продуктите на "Актавис". Ние сме длъжни да имаме достатъчно широко портфолио, което да задоволява нуждите на всички клиенти, така че не мисля, че можем да отидем по-нататък в интеграцията.
Как оценявате програмата "Фарма експерт" и ще я продължите ли?
- Програмата стартира много добре. Това е една формула, с която се опитваме да помогнем на нашите партньори от аптеките да подобрят нивото на услугата, която предлагат, и да оптимизират разходите си. Ние сме търговеци. Не можем да откажем на никой, който поиска да пазарува от нас. Можем обаче да помогнем с опита и познанията си за подобряване на качеството на услугата на тези, които желаят. "Фарма експерт" е една партньорска програма между "Хигия" и аптеките, които искат да работим заедно, и не виждам защо да не продължим да я развиваме. В момента аптеките в нея са около 300, но числото е динамично.
Предвиждате ли увеличение на търговските площи на фирмата?
- Преди няколко дни открихме нов склад във Варна, който има повече от 1000 кв.м площ и отговаря на всички европейски изисквания. Инвестицията в него е над 100 хил. евро. Планираме и разширение на складовете в София и Пловдив.Има ли опасност да се появи монопол на пазара на лекарства?
- Не смятам, че това е възможно. През последните години наистина има окрупняване в бранша и броят на търговците не е толкова голям, колкото беше преди, но не мисля, че това може да доведе до някакъв вид монопол.Имаше неофициални информации, първо, че "Актавис" може да продаде "Хигия". След това се заговори, че имате намерение да купите друг голям дистрибутор на лекарства. Каква е истината?
- Първо "Хигия" не се продава, а освен това в момента не мислим за придобиване на друг дистрибутор. "Хигия" работи добре, има достатъчно голям пазарен дял и смятаме да поддържаме своето качествено обслужване. През последните 2-3 месеца отстъпихте от лидерската позиция на пазара. На какво се дължи това?
- Пазарът е динамичен и един месец даден дистрибутор излиза напред, после друг. Значение имат временни промени на търговските условия, промоции, които се осъществяват. Общо взето, четири са основните фирми, които си разменят лидерството, и в това няма нищо притеснително.
Как се отрази намаляването на надценките за дистрибуторите и аптеките на пазара на лекарства?
- Един дистрибутор има много разходи, а приходите са относително малко. Маржовете са малки и допълнителното им свиване ни поставя под напрежение. Виждате, че цените на горивата и електроенергията се увеличават постоянно, виждате какво се случва с цената на работната сила - заплатите пълзят нагоре. В дистрибуторските фирми основният ресурс са хората и ние не можем да си позволим да изоставаме в тези темпове. Разходите се увеличават, свива се печалбата. От друга страна, това е услуга, която трябва да има високо качество. Говорим за бърза доставка, която в много случаи е животоспасяваща за клиентите ни. Работи се 24 часа, няма прекъсване. Това е един процес, който не спира, и всичко това струва пари. А ние сме търговци и също работим за печалба.
Очаквате ли увеличение на цените на лекарствата?
- Не, не мисля. На пазара непрекъснато навлизат нови фирми и цените падат. Има достатъчна конкуренция, която да поддържа сегашните ценови нива.Успяват ли аптеките навреме да си плащат поръчките?
- Досега не сме имали проблеми. Всяка фирма, включително и "Хигия", си има балансирана политика за даване на кредити, като се преценяват възможностите на партньорите. Понякога се случва забавяне, но то не е фатално.
По-големи са проблемите с лечебните заведения. Колко ви дължат болниците?
- Не мога да се ангажирам с конкретни числа колко точно е дългът на болниците към нас предвид факта, че сме частна компания, но мога да кажа, че "Хигия" е един от основните кредитори на болничната помощ. Виждате какво се случва в този сектор. Финансирането почти не се променя, а в същото време лечебните заведения имат огромни разходи. Плащат повече за ток, парно, заплати на персонала. Бюджетът е общ и директорите трябва да балансират, като отделят за текущата издръжка, и постепенно намаляват парите за лекарства.
Какви са приоритетите ви за следващата година - на болничния или на аптечния пазар ще заложите?
- Двете неща се развиват паралелно. Не можем да кажем, че ще акцентираме повече на едното за сметка на другото. "Хигия" винаги е работила много добре и на двата пазара. Това, което ще продължим да правим, е да подобрим сервиза и в двете насоки, да използваме всичките възможни пазарни механизми, за да запазим лидерската си позиция и да увеличим пазарния си дял.
Смятате ли, че е необходима промяна в лекарствената политика на България?
- Нещо, което приехме с радост, е увеличаването на здравната вноска. Малко закъсня тази мярка, но сега я приветстваме, защото това е една възможност наистина да се отделят повече пари за сектора. Здравеопазването като цяло има нужда от тях. Има и други, вътрешни резерви. Знаете, че все повече генерични фирми излизат на пазара, които предлагат като "Актавис" много добро качество на продуктите. През 2007 г. 45% от лекарствата, преминали през здравните заведения у нас, са били генерични, а 55% - оригинални. От една страна, това е стремеж да сме в крак с модата в здравеопазването да се внедряват новите лекарства, но, от друга страна, има възможност за оптимизация на самите разходи, като се включат повече генерици. Просто нещата трябва да се балансират.
Какви са данните за медикаментите, които се купуват с публични средства в останалите европейски страни?
-Преди една седмица на специално посещение в България беше новият главен изпълнителен директор на "Актавис груп" г-н Сигурдур Олафсон. Наред с изключително високата оценка, която даде на "Актавис България", и факта, че компанията все още е лидер на нашия фармацевтичен пазар, той сподели една много интересна статистика. В Северна Европа процентът на предписаните от лекари генерични медикаменти е много по-голям в сравнение с Южна Европа. В северните страни той достига 54-55%, докато в Италия например е близо 25%. Но тенденцията е и в Южна Европа процентът на използване на генерици да нараства.