Автосалонът в Париж: Автомобилите се откъсват от петролната зависимост
Електричеството постепенно навлиза в автомобилната индустрия, под ръка с екологията и петролната независимост. "Зелен" е думата, която най-точно и кратко описва наскоро отминалия автосалон в Париж. Навсякъде в парижкото изложение гърмяха лозунги за екология, природосъобразност и икономичност. То е най-голямото автомобилно събитие за годината и съвсем реално отразява посоката, в която се е запътила автомобилната индустрия.
Да се скъса с петролната зависимост засега е само една мечта, но тя е толкова реална, че може да се пипне с ръка. В Париж за първи път на официално изложение бе показан уникалният автомобил Chevrolet Volt. Той се задвижва от електродвигател и се зарежда с енергия директно от контакта. Има и мъничък бензинов двигател, но той е само за да се придвижиш до най-близкият контакт. Заради тази възможност го наричат ExtendedRangeElectricVehicle (EREV) и е първият по рода си. Volt не е хибриден автомобил, каквито отдавна има по улиците, а съвсем нов тип превозно средство и е толкова реален, че
до 2 години ще го гледаме и по улиците на България.
Благодарение на гиганта General Motors, същата технология ще бъде пренесена и в EREV на Opel, който ще бъде различен клас автомобил от Volt, но също толкова екологично чист и икономичен.
Една птичка пролет не прави, но въпросната екологично чиста пролет идва, което личи явно от всички нови автомобили показани в Париж. Дори и от марки като Porsche, чийто нов лозунг, издигнат над щанда на компанията е MorePower – LessFuel. В основата на експозицията на Mercedes бе дизеловата технология BlueEfficiency, която позволява лимузините да са едновременно динамични и да имат малък разход на гориво, а компанията представи и хибридна версия на най-луксозният си модел S-Class. С хибридна 7-Series се представи и BMW, а марката отдавна предлага EfficientDynamics – набор от технологии, които позволяват да се намали разходът на гориво. Всички останали компании предлагат подобни разработки, но с различни имена. При Ford е Econetic, при Opel – EcoFlex, при VW – BlueMotion, при Hyundai – iBlue и т.н. Тези коли са със специална аеродинамика, гуми с ниско съпротивление, често със система изключваща двигателите на светофарите, намалено тегло и още редица подобни хитрини, които намаляват разхода на гориво и съответно вредните емисии в атмосферата.
Тези автомобили няма да спасят света, нито ще спрат глобалното затопляне, но пък се появяват в особено удобен момент за автомобилните компании. При световната икономическа криза, която надвисва все по-сериозно над всички нас, автомобилите, които са по-икономични, са много по-привлекателни за потребителите. От рекламите вече ни гледат
коли, които с една капка гориво изминават стотици километри,
вместо досегашните бързи и спортни модели. Електромобилите като ChevroletVolt, освен че видимо не изхвърлят никакви вредни вечества в околната среда, са също така и много примамливи във финансово отношение. От GM са изчислили, че ако е със стандартен двигател Volt ще харчи 6-7 л/100 км. Зареждането му с електроенергия от контакта за изминаването на тези 100 км обаче струва на потребителя колкото 1.5 литра гориво или 4 пъти по-малко.
Друга причина, която кара производителите на автомобили да правят все по-икономични коли, е световното законодателство. В момента във всички основни региони на света се въвеждат законопроекти, които ще санкционират производителите, ако автомобилите им замърсяват околната среда. Европейската комисия, въпреки протестите от страна на асоциацията на производителите на автомобили ACEA, прие закон, според който нивото на вредни емисии за основният показател CO2 средно за всички модели на един автомобилен производител, трябва да е под 120 гр/км след 2012 година. В момента то е 160 гр/км или с други думи трябва да се намали с 25%. Ако не го изпълнят, производителите ще плащат глоба от 475 евро за всеки надхвърлен грам от показателите на автомобилите, което сериозно ще се отрази на цената. При 10 гр CO2 на километър повече, производствената цена на един автомобил на дадена компания ще се увеличи с 4750 евро.
Ето защо General Motors възлага толкова големи надежди на Chevrolet Volt. Поради същите причини и Porsche вече започва да произвежда хибридни автомобили, Mercedes също, а останалите компании също търсят алтернативи за намаляване на разхода на гориво и съответно на вредните емисии. Renault представи изцяло ново поколение tCe бензинови двигатели турбокомпресори, които харчат по-малко, както и дизелови dCi с най-съвременни технологии, но компанията намира и голямо бъдеще при електромобилите. Според изпълнителния вицепрезидент на компанията Филип Клен в момента в Европа има 2 милиона потенциални клиенти на електрически коли. Една от причините за това е, че във Франция например се ползва данъчно облекчение от 5000 евро, ако колата не изхвърля вредни емисии в околната среда. В Израел пък, по обективни причини, искат да скъсат изцяло с петролната зависимост и затова там в момента се изгражда инфраструктура за зареждане на коли с ток на обществени места.
Концернът PSA Peugeot Citroen намери за най-удачно на автосалона в Париж да обяви, че чрез дъщерни компании е най-големият производител на електромобили в света. Съответно технологията ще бъде използвана, за да се създаде пряк конкурентен автомобил на Volt. Той ще е базиран върху концептуалния Citroen C-Cactus, показан миналата година, ще се задвижва от електричство и ще има малък бензинов двигател за инзвънредни ситуации. Освен всичко друго, Cactus (може би личи от името му) е направен от рециклирани и природосъобразни материали и дори след края на живота си не замърсява околната среда. Кристиан Пежо от Peugeot пък обеща, че марката ще пусне на пазара в Германия електрически автомобил още през следващата година.
В Париж Toyota просто демонстрира превъзходството си в областта на екологията, произхождащо от дългогодишен опит, чрез хибридния Prius със система за зареждане от контакта, подобно на Volt. Японската компания обяви, че още през 2009 г. гамата й от автомобили в Европа
ще отделя в околната среда средно под 140 гр/км CO2,
което ще е най-добрият показател в автомобилната индустрия. Толкова приблизително ще е показателят и на PSAPeugeotCitroen.
В тази зелена атмосфера на парижкия автомобилен салон дебютираха огромен брой нови модели – цели 90 световни премиери. Citroen показа виртуална концепция за суперспортен GTавтомобил. Цели 6 нови модела и разработки извади Renault, а пък Peugeot заложи изцяло на екологията. Премиерата на VW беше само една, но пък каква – новият Golf. Hyundai показа изключително важния си модел от новото поколение i20, като същевременно представи хибридна версия на популярния SantaFe и нов огромен всъдеход ix55. Братята от Kia извадиха екологична гама от автомобили и новият модел Soul. Ford продължи с кинетичните разработки чрез новите си малки модели Fiesta и Ka. Opel демонстрира може би най-важния в историята си модел Insignia, естествено и в екологичен вариант. На европейският пазар дебютира и цяла нова марка – луксозната Infiniti с четири модела в гамата си – купе, седан и два всъдехода. Lamborghini пък разтърси почитателите на автомобилите с невероятен суперспортен седан с 4 врати.
Впечатление направи отсъствието на китайски компании на автосалона в Париж, които до миналата година непрекъснато демонстрираха продуктите си с идеята да завладеят пазара. Сред малкото китайски представители бе малък електромобил Chika.
Безспорно ChevroletVolt бе звездата на това изложение и той неслучайно бе изложен върху огромна пирамида. Засега той стои най-отгоре. Под него са хибридните автомобили, които вече не са някаква особена новост. Над него пък предстои да се появи още едно звено – Volt, който вместо бензинов двигател ще има водородно задвижване с технология от горивни клетки (fuelcell). Така автомобилът ще се задвижва от електричество, а когато батериите му се изчерпят, ще се включват горивните клетки, които отново произвеждат електричество за движение и за зареждане. Когато този автомобил се появи, автомобилната индустрия ще е готова окончателно да скъса с петролната зависимост.