Финансовата криза удари Наскар в стената

Финансовата криза удари Наскар в стената

За американците Наскар е религия и всяко състезание събира приблизително половин милион души. Сега обаче спорта е изправен пред сериозни финансови трудности<br />
За американците Наскар е религия и всяко състезание събира приблизително половин милион души. Сега обаче спорта е изправен пред сериозни финансови трудности
Спонсорирането на Наскар, вторият най-популярен телевизионен спорт в САЩ след американския футбол, натисна спирачките заради световната финансова криза.
"Дженерал Мотърс", "Крайслер", "Сиърс Холдингс" и "Шеврон" драстично ще намалят или ще спрат окончателно финансирането на шампионата през следващия сезон.
Първи пострада победителят в "Индианаполис 500" за 2007 г. Дарио Франкити, който беше принуден да напусне сериите заради липса на спонсори. Почитаните фамилни отбори в сериите като "Пети", "Уолтрип" и "Ърнхард" може да започнат 2009 г. с автомобили, които нямат необходимата финансова подкрепа. В такъв случай състезанията ще имат проблеми със запълването на 43-те места на стартовата решетка, проследява ситуацията "Блумбърг".
"Има около 26 отбора, които са си осигурили финансиране за следващия сезон, и пет или шест, които ще бъдат частично спонсорирани", каза Майкъл Уолтрип, пилот и собственик на тим, който укрепи финансовото си състояние като преди година продаде част от дяловете си на основателят на "Фортрес Инвестмънт Груп" (Fortress Investment Group LLC) Робърт Кауфман. 45-годишният Уолтрип посреща 2009 г. само с един напълно спонсориран автомобил от три. Според него дори може да се стигне и до закриване на тима.
След 21-годишно партньорство с Наскар през август "Шеврон" обяви, че не може да продължи финансирането на сериите. Компанията взе решение да подкрепи повече автомобили, но в по-слаби надпревари. Отдръпването остави без основен спонсор за следващия сезон автомобилът на "Чип Ганаси рейсинг", който е управляван от Хуан Пабло Монтоя.
Ганаси вече загуби "Molson Coors Brewing Co.'s" като рекламодател за една от колите си през последния сезон. След като не успя да намери негов заместник, през юли Ганаси беше принуден да уволни 70 свои служители, а пилотът Франкити да се завърне в сериите Индикар от 2009 г.
Екипът на "Дейл Ърнхард", основан от седемкратния шампион в Наскар, който в момента се управлява от неговата вдовица, до момента си е осигурил спонсор само за една от четири състезателни коли. Финансовите и автомобилните компании са уплашени от даването на повече от 25 млн. долара, за да подкрепят водещите тимове в условията на нарастваща безработица, ограничен кредитен пазар и бавни продажби.
34-годишният син на Ърхард – Дейл Ърнхард-младши, прогнозира участие във второразредните "Nationwide" серии, ако отборът остане без спонсори за предстоящия сезон. Най-разпознаваемият пилот в Наскар все още не е намерил компания, която да замести Военноморските сили на САЩ в спонсорирането на автомобила управляван от Брад Кеселовски.
Той обясни, че колата не може да започне 2009 г. в Наскар без необходимата финансова подкрепа, а наличните 7 млн. долара ще осигурят участие в 35-те състезания за "Nationwide".
"Икономиите са начинът, проблемът е, че няма къде да бъдат направени", каза Ърнхард след квалификациите за състезанието в Таладега, Алабама. "Много от пилотите и хората в екипите може да останат с празни ръце през следващата година", добави той.
Големите отбори в Наскар, които разполагат с по четири автомобила, нямат такива проблеми със спонсорите, като по-рано през годината дори успяха да примамят към себе си спомоществувателите на по-малките тимове. Въпреки това собственикът на "Ричард Чилдрес рейсинг" е съгласен, че трябва да се потърси начин за намаляване на разходите. "Сегашното положение налага да влагаме средствата там, където ще бъдат използвани най-ефективно", казва 63-годишният Чилдрес.
Тимовете ще трябва да намалят разходите от фирмени магазини, корпоративни удобства и глезотии като транспортиране с хеликоптери и частни самолети до пистите.
Наскар ще бъде подкрепен с 4,5 милиарда долара от договори за телевизионни права, които ще бъдат вкарани в сериите през 2014 г., каза Денис Макалпин, президент на изследователстаката компания "Макалпин Асошиейтс" (McAlpine Associates) в Скарсдейл, Ню Йорк. Наскар и пистите ще
си разделят средствата от контрактите, а тимовете ще вземат част от парите на състезанията. "Само телевизионните договори обаче няма да оставят тимовете на пистата и да напълнят стартовата решетка в условията на нарастващата криза", завършва Макалпин.