"Химимпорт" 6C4

Визитка:
Създадена: 1947 г.
Адрес: София 1000, ул. "Стефан Караджа" 2
Тел: 02/ 980 16 11
Интернет адрес: www.chimimport.bg
Акционерен капитал: 150 млн. лв.
Изпълнителен директор: Иво Каменов и Марин Митев
523 млн. лв. пазарна капитализация 17.26 лв. максимална цена за последните 52 седмици 3.49 лв. минимална цена за последните 52 седмици 3.49 лв. последна цена към 24 октомври 2008 г. Брой сделки за последната сесия 331 Брой изтъргувани ценни книжа за последната сесия 93 220 |
Компанията е фокусирала инвестициите си в няколко ключови икономически отрасла - финанси, търговия и производство, транспорт и недвижими имоти. Основна тежест за момента за приходите на холдинга имат компаниите от финансовия, индустриалния и транспортния сектор. На фона на ситуацията на глобалните финансови пазари представянето на тези сегменти ще имат ключова роля за формирането на стабилните постъпления на "Химимпорт" и поддържането на постигнатия през последните години профит маржин от 3-5% на нетната печалба спрямо общи приходи. Значителна част от приходите на компанията се дължат на операции с финансови инструменти, което поставя на тест резултатите и при настоящата криза. През първата половина на годината холдингът показа силни резултати, но главно заради прехвърляния на участия в дъщерни дружества и отчитане на репутация.
За шестмесечието структуроопределящата Централна кооперативна банка представи с над 25% по-слаба нетна печалба и по-ниски приходи спрямо същия период на миналата година. Стратегическата цел на холдинга е да затвори кръга от услуги във финансовия сектор, като предлага на едно гише пълната гама от продукти.
Производственият сектор в портфейла на холдинга беше подкрепен значително през втората половина на миналата година чрез преструктуриране на зърнения бизнес и създаването на подхолдинга "Зърнени храни България". Плановете на вертикално интегрираното агрозвено за пускането на завод за биодизел в Провадия обаче се забавят, а компанията вероятно ще отложи и изграждането на нови мощности.
Освен оптимизация на бизнеса за синергия във финансовия и производствения сектор "Химимпорт" активно работи и за синергия в транспортния сегмент. След включването на националния авиопревозвач "България ер" в структурата му и влизането в концесията на морските летища във Варна и Бургас холдингът вече заема стабилна позиция и в този отрасъл. Той обаче се нуждае от значителен ресурс, за да започне да генерира рентабилни приходи за групата, тъй като се нуждае от модернизация, както при авиокомпаниите, за да отговорят на конкуренцията на нискотарифните компании, така и при Параходство "Българско речно плаване".
Групата планира да насочи и значителен ресурс към четвъртия по значимост сектор в портфейла на "Химимпорт" - недвижимите имоти, който в момента също изпитва затруднения. Компанията има проекти за модернизацията на "Спортен комплекс Варна", развитие на "Голф Шабла", хотел "Боровец" и др.
До момента значителна част от развитието на бизнеса на групата се финансираше със собствени средства чрез увеличение на капитал, а нетният дълг се свеждаше до съотношение капитал/нетен дълг 1/0.20-0.25. В края на август компанията пласира първата си международна емисия заменяеми облигации за сумата 65 млн. евро, а само преди дни обяви ново увеличение на капитала за около 200 млн. лв. до края на годината. Последните две увеличения на капитала бяха изключително добре посрещнати както от институционални, така и от индивидуални инвеститори, но задълбочаването на кризата прави този тип финансиране сравнително труден за нисколиквидния български фондов пазар.
Пазарната капитализация на холдинга се е свила с над 70% от началото на годината до 24 октомври и макар в момента акциите на "Химимпорт" да се търгуват на нива цена/печалба под 5 пъти, липсата на доверие в пазара и очакванията за забавяне на икономическия ръст в глобален мащаб продължават да свалят стойността на търгуваните активи. Компанията е сред основните сини чипове на Българската фондова борса и като силно ликвидна позиция е и сред най-засегнатите от кризата. Книжата й вече са под емисионната си цена от 4 лв. за лот по време на първичното публично предлагане от есента на 2006 г.
Брокери
Надя Неделчева, портфолио мениджър, "Карол капитал мениджмънт"
Въпреки че в момента акциите на "Химимпорт" се търгуват при P/E под 5, това не ги предпазва от спад както поради негативните настроения на пазара като цяло, така и поради това, че инвеститорите се фокусират върху факта, че голяма част от печалбите на холдинга в последните две тримесечия идва от прехвърляния на участия в дъщерни дружества или еднократни ефекти като отчитане на репутация. Въпреки амбициозните инвестиционни намерения, текущо перспективите пред основните компании от структурата са влошени с оглед на забавянето на глобалната икономика, а именно предизвикателствата пред банковия сектор, пред авиационния бизнес с оглед на намалените пътувания, спада на цените на зърнените култури и регулаторните проблеми по отношение на производството на биогорива. До миналата година резултатите на дъщерните дружества като ЦКБ, "Армеец", пенсионните фондове се подкрепяха от операции с финансови инструменти, като този фактор сега действа с обратен знак. Наскоро бе обявено ново увеличение на капитала, като текущите силно негативни настроения на пазара поставят под съмнения резултатността, що се отнася до участие на миноритарните акционери.
Константин Абрашев, портфолио мениджър, "Бенчмарк асет мениджмънт"
Новината от "Химимпорт" безспорно е плануваното увеличение на капитала. Според мен доста смело решение на компанията с оглед ситуацията на пазара. Публикуваното съобщение не дава конкретна информация за инвестиционните разчети на компанията, като е трудно да се предвиди предназначението на средствата с оглед сложната структура на холдинга. Според мен транспортният и индустриалният портфейл на групата ще натежат на консолидираните резултати. По тази причина от ключово значение ще е представянето на финансовия портфейл, който е и ядрото на бизнес модела. Вярвам, че ЦКБ ще публикува по-добри данни от това, което видяхме през предходното тримесечие, но дали това ще е достатъчно, за да се запазят ръстовете на печалбата, предстои да разберем. Последното ОСА на ЦКБ овласти банката да увеличи капитала си. Следвайки логиката, не бих изключил последващо увеличение на капитала на самата банка.
SWOT Анализ Силни страни Солидна структура с инвестиции в перспективни икономически браншове Значителни икономии на мащаба чрез оптимизация на групата Ликвидна борсова търговия Слаби страни Навлизането на нискотарифни превозвачи на българския авиопазар Зависимост от операции с финансови инструменти Възможности Преструктуриране на собствеността в транспортния сектор в отговор на конкуренцията Затваряне на кръга услуги във финансовия сектор Опасности Забавяне на икономическото развитие Зависимост от нормативни промени |