Предпочитам вместо конкуренция да имам партньори на пазара

На живо
Заседанието на Народното събрание

Предпочитам вместо конкуренция да имам партньори на пазара

 
 
Румен Христов е роден в Бургас на 2 октомври 1966 г. Завършил е Училище по автотранспорт и МЕИ - Варна, специалност "Технология на машиностроенето и металорежещите машини". Управител е на "МБус" ООД - Бургас.
Г-н Христов, как беше създадена "МБус" и какво се промени в обслужването при превоза на пътници през годините?
- Аз започнах работа в "Минибус експрес" от 1997 г. През 2000 г. създадохме "Минибус експрес" ООД, което наследи много еднолични търговци. Започнахме с 8- и 15-местни микробусчета, основно употребявани "Форд", "Авиа", "Фолксваген". Голяма част от тях бяха товарни и преоборудвани в пътнически. Може да се каже, че започнахме със самоделни изпълнения, и то взети под наем или на аренда. Правихме превози тип "пълним и заминаваме" или "тръгваме, когато се напълни". Нямаше разписания и твърди ангажименти към пътници. Общо взето, в началото на нашия бизнес беше хаосът. Докато държавата реши да сложи ред с наредба, регламентираща превоза на пътници. Това наложи да променим организацията на работа. Структурирахме се в кооперация - това в един етап беше удачна форма на сдружаване, за да може всеки да защити интересите си. Но като форма на управление е сложна, защото в кооперацията решенията се вземат от всички, които ги свеждат за изпълнение от един. Един измежду всички много трудно може да взема управленски решения и да носи отговорността за евентуалните грешки. Така прекратихме и тази практика.
Създаването на ООД-то беше наложено от законодателни промени - от политиката, която държавата наложи, за да създаде ред и да регламентира частните превози. Оттогава стабилизирахме дружеството и го утвърдихме на пазара като най-голямата транспортна фирма в Бургаска област, извършваща обществен превоз на пътници с автобуси. Дружеството има шестима съдружници, които определят цялостната политика. Отскоро сме на пазара с ново име - "МБус".
Променя ли се автобусният парк?
- На този етап разполагаме със 126 собствени автобуса, разнообразни като пътникоместа. Паркът ни е оборудван с автобуси с 15, 20, 30 и 55 места, с които извършваме ежедневно превози до Слънчев бряг, Поморие, Несебър, Карнобат, Камено, Айтос, Малко Търново, Варна, Велико Търново, Сливен, Ямбол. Извършваме и туристически превози, но в неактивния сезон на организирани групи от българи.
От началото на миналата година сме започнали усилена подмяна на автобусния парк. През миналата година доставихме шест 55-местни автобуси "Сетра", с които в момента обслужваме направленията Слънчев бряг и Поморие, чисто туристическите дестинации. През тази година закупихме девет 30-местни автобуса, с които обслужваме направлението Бургас - Варна.
Чакаме доставка на два метанови 46-местни автобуса, като единият вече е в София, за да бъде изложен на тазгодишния специализиран Пловдивски панаир. Изработени са по наша поръчка в чешката фирма "Тедом". С тях ще обслужваме направлението Бургас - Айтос. Това ще бъдат първите метанови автобуси за междуселищно обслужване. Досега превозвачите използваха метан само за градски условия.
Това част от политиката за въвеждане на евростандарти ли е?
- Да, автобусите на метан са със стандарт Евро 5. Останалите автобуси, които ние закупуваме от миналата година, са със стандарт Евро 4. Към превозвачите има изисквания за процент автобуси, оборудвани за трудно подвижни граждани. Много малко фирми се съобразяват с тези изисквания. Метановите ни автобуси са оборудвани с платформа за качване на трудно подвижни граждани. Не е достатъчно обаче само автобусът да бъде оборудван. Ако средата я няма, този човек няма как да стигне до автобуса, за да го ползва.
Крайно време е инфраструктурата по пътищата и на автогарите да бъде променена. За трудно подвижните граждани няма среда. Заслони има, но подходите ги няма. За това са необходими много инвестиции. Община Бургас пусна в ход специални автобуси за трудно подвижни граждани по маршрута. Това е добре като инициатива, но по същите причини тя е безполезна. Опитът показа, че е неприложима. Впоследствие общината взе по-правилно решение, като въведе инициативата "Позвъни и се вози".
Какви инвестиции е направило дружеството през последните години?
- Инвестирахме на зелено за изграждане на сервизна база и гараж. През 2002 г. изградихме нужната сервизна база върху собствен терен от 3.5 дка в Северна промишлена зона в района на Товарна гара Бургас. Имаме около 700 кв.м закрити сервизни площи и ведомствена бензиностанция. Първо инвестирахме в това.
Над 5 млн. лв. сме вложили миналата година за подмяна на автопарка, за да сме в крак с европейските изисквания.
Как се справяте с конкуренцията?
- Предпочитам вместо конкуренция да имам партньори на пазара. Ние работим на базата на договори за възлагане с общините. Основният ни предмет на дейност е превоз на пътници по редовни автобусни линии и в този смисъл, спечелвайки един конкурс, ние няма нужда да работим в конкурентна среда, а да си партнираме с останалите превозвачи. В същото време постоянно трябва да доказваме, че стоим добре на пазара. Голямата фирма обаче по-лесно преодолява затрудненията. Мисля, че за малките фирми е по-трудно да се конкурират с нас. Аз не мисля, че решението на проблема с конкуренцията минава през раздаването на минерална вода и сухи пасти на пътниците.
Естествено ние не стоим на едно място, инвестираме и се развиваме с бързи темпове. Предстои да разширим мрежата от билетни каси и онлайн информацията. До края на тази година ще предложим нови абонаментни условия, които ще дадат възможност за ползване услугите на фирмата с намаление по всички дестинации. Пътникът заслужава да бъде улеснен и глезен, след като ни се е доверил.
С какви други проблеми се сблъсквате?
- От гледна точка на администриране от страна на държавата нещата са уредени. Създадена е нормативна база. Тя има нужда от известни корекции, но все пак е приложима. Сериозният проблем за нас произлиза от постоянно растящите цени на горивата и консумативите. Те формират цената на превоза, а ние извършваме услуга, която в немалка степен е социална, когато е насочена към нископлатежноспособните категории - ученици, студенти, пенсионери, дори някои от работещите. В междуселищното направление например един работещ човек от Айтос, за да пътува всеки ден за работа в Бургас и обратно, трябва да задели повече от 150 лв. на месец. Ако са с ниски възнаграждения, ние не можем да приложим пазарната цена за такива хора, защото е непосилна. Оттам идва и въздържанието на някои от превозвачите да инвестират в подмяна на автобусния парк с нов. А държавата стои встрани от този проблем. Има наредба, която регламентира компенсирането на превозвачите със средства от републиканския бюджет при превоз по намалени цени на някои категории граждани. Тази наредба обаче предвижда компенсиране "до предвиденото в бюджета", а то винаги е далече под реалните намаления, които се правят.
На този етап ние преговаряме с община Несебър по повод увеличението на цените на ученическите карти. Задържахме цените им четири години, но при новия ръст на цените на горивата увеличението е неизбежно.
Как ще продължи да се развива "МБус"?
- Променяме парка и паралелно с това и организацията на работа, за да експлоатираме ефективно новите машини. Във фирмата работят постоянно 180 души. Имаме 126 автобуса, но ефективно можем да експлоатираме 80. Ето защо извеждаме от експлоатация старите, а новите натоварваме максимално, като за ефективната работа спомага и разнообразието в парка. В натоварените дни и часове пускаме големи, а в останалите - малки автобуси. Или търсим ефективност и вършим повече работа с по-малко средства.
През идната година ни изтичат част от договорите и сме в готовност да поемем нови инвестиции за подмяна на парка, ако спечелим новите конкурси. Ще оптимизираме автобусните разписания с предлагане на повече екстри.
Готови сме да направим една показна автогара със стаи за майки с деца и стая за почивка на шофьорите. Почивката на шофьора се полага по закон, сега това може да става на практика само в превозното средство, тъй като на автогарите не е осигурено място.
Колкото до инфраструктурата - това трябва да бъде грижа на общините и държавата. Проблемите трябва да се решават комплексно. Ние сме готови да се справим с нашите отговорности.