Безработицата изплува от сянката на кризата

Безработицата изплува от сянката на кризата

Тенденцията на пазара на труда се обръща, предупреди финансовият министър
Тенденцията на пазара на труда се обръща, предупреди финансовият министър
Първите отражения на глобалната криза върху пазара на труда в България вече са факт - компании от металургията и производството на торове са започнали да съкращават хора, показа проучване на "Дневник". Освобождават се работници дори в отрасъл като машиностроенето, където липсата на кадри доскоро принуждаваше мениджърите да инвестират в образование. Ден след като националната статистика отчете рекордно ниска безработица от 6.42%, финансовият министър Пламен Орешарски предупреди, че започва обратната тенденция, която според бизнеса ще засегне много отрасли от икономиката.
Според изпълнителния директор на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) Евгений Иванов най-тежко е положението в торовите заводи. Те вече са затворили няколко поточни линии. В металургията само "Кремиковци" например ще повлече много други предприятия, защото срещу всеки зает в комбината се осигуряват 18 работни места в други браншове, даде пример председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев. Той добави, че намаляващата строителна активност ще се пренесе в производството на цимент, химия, спомагателни материали, бои и др. Иванов прогнозира увеличение на безработицата, ако не започне реалното усвояване на еврофондовете и съкратените работници от жилищното строителство не бъдат пренасочени към пътни проекти. Цените на селскостопанската продукция се сриват и няма кой да я купи, намаляват и поръчките в шивашката промишленост, каза още Данев. Той прогнозира, че безработицата може да се увеличи до 7-8% след година.
Опасенията си за пазара на труда финансовият министър аргументира с намаляващото търсене в глобален план, което рефлектира и в интереса към българските стоки. В анализ на Световната банка за заетостта в България се открояват три проблемни групи - младежите, неактивните хора в зряла възраст и тези, които напускат пазара на труда твърде рано.
Тотален песимизъм сред работодателите и нагласа за съкращения в сектора на услугите в Европа показва глобално проучване на "Маркит икономикс", публикувано във вторнишкия брой на "Файненшъл таймс". Най-болезнени са очакванията при хотелиерството и ресторантьорството, имотите, транспорта, комуникациите и бизнес услугите. В Европа най-шокиращ е сривът в нагласите на бизнеса във Франция, а категорично за съкращаване на работници се говори в Испания и в Ирландия.
В България работодателите от сектора на услугите засега остават по-скоро оптимисти. От съюза на инвеститорите в туризма смятат, че клеймото евтина дестинация за страната се превръща от минус в плюс. Въпреки това и там прогнозират намаляване на персонала, който целогодишно се води на работа в сезонните обекти, и то до два-три пъти.
Сигналите от строителния сектор са разнопосочни. "Все още няма реални негативи и свиване на работни места, но ако кризата се задълбочи, не е изключено до година и половина над 100 хил. строители да си търсят работа", прогнозира Орлин Владиков, собственик на агенцията за недвижими имоти "Орвитекс". "Тези, които говорят за съкращения в бранша, не са стъпвали на строителна площадка", обяви обаче председателят на предприемаческата камара и собственик на строителната компания "НВГ груп" Николин Гавраилов, според когото съкратените работници от ваканционните селища ще бъдат пренасочени към градско строителство - жилища, офиси и търговски центрове. В сектора за недвижими имоти засега не се говори за оптимизация на персонала, а само за свиване на рекламните бюджети и за замразяване на заплати.
Телекомуникационните услуги също не предвиждат сътресения, но вече се наблюдава застой в търсенето на хора. "Свидетел съм, че кризата вече се отразява на част от компаниите от ИТ сектора в България", каза изпълнителният директор на "Сирма груп" Цветан Алексиев. Според него първи на пазара ще пострадат чуждестранните компании, които присъстват у нас само като развойни центрове. Проблеми ще имат и фирмите за чист аутсорсинг.
Засега от транспортния бранш не прогнозират съкращения, въпреки че превозите са намалели с 40% от началото на кризата.
Повече по темата четете в следващия брой на в. "Капитал"