Безработицата изплува от сянката на кризата

Първите отражения на глобалната криза върху пазара на труда в България вече са факт - компании от металургията и производството на торове са започнали да съкращават хора, показа проучване на "Дневник". Освобождават се работници дори в отрасъл като машиностроенето, където липсата на кадри доскоро принуждаваше мениджърите да инвестират в образование. Ден след като националната статистика отчете рекордно ниска безработица от 6.42%, финансовият министър Пламен Орешарски предупреди, че започва обратната тенденция, която според бизнеса ще засегне много отрасли от икономиката.
Още по темата: Машиностроителни компании вече обявяват съкращения Финансовият сектор в изчакване Световната банка препоръчва гъвкаво работно време и почасова заетост |
Според изпълнителния директор на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) Евгений Иванов най-тежко е положението в торовите заводи. Те вече са затворили няколко поточни линии. В металургията само "Кремиковци" например ще повлече много други предприятия, защото срещу всеки зает в комбината се осигуряват 18 работни места в други браншове, даде пример председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев. Той добави, че намаляващата строителна активност ще се пренесе в производството на цимент, химия, спомагателни материали, бои и др. Иванов прогнозира увеличение на безработицата, ако не започне реалното усвояване на еврофондовете и съкратените работници от жилищното строителство не бъдат пренасочени към пътни проекти. Цените на селскостопанската продукция се сриват и няма кой да я купи, намаляват и поръчките в шивашката промишленост, каза още Данев. Той прогнозира, че безработицата може да се увеличи до 7-8% след година.
Опасенията си за пазара на труда финансовият министър аргументира с намаляващото търсене в глобален план, което рефлектира и в интереса към българските стоки. В анализ на Световната банка за заетостта в България се открояват три проблемни групи - младежите, неактивните хора в зряла възраст и тези, които напускат пазара на труда твърде рано.
Тотален песимизъм сред работодателите и нагласа за съкращения в сектора на услугите в Европа показва глобално проучване на "Маркит икономикс", публикувано във вторнишкия брой на "Файненшъл таймс". Най-болезнени са очакванията при хотелиерството и ресторантьорството, имотите, транспорта, комуникациите и бизнес услугите. В Европа най-шокиращ е сривът в нагласите на бизнеса във Франция, а категорично за съкращаване на работници се говори в Испания и в Ирландия.
В България работодателите от сектора на услугите засега остават по-скоро оптимисти. От съюза на инвеститорите в туризма смятат, че клеймото евтина дестинация за страната се превръща от минус в плюс. Въпреки това и там прогнозират намаляване на персонала, който целогодишно се води на работа в сезонните обекти, и то до два-три пъти.
Сигналите от строителния сектор са разнопосочни. "Все още няма реални негативи и свиване на работни места, но ако кризата се задълбочи, не е изключено до година и половина над 100 хил. строители да си търсят работа", прогнозира Орлин Владиков, собственик на агенцията за недвижими имоти "Орвитекс". "Тези, които говорят за съкращения в бранша, не са стъпвали на строителна площадка", обяви обаче председателят на предприемаческата камара и собственик на строителната компания "НВГ груп" Николин Гавраилов, според когото съкратените работници от ваканционните селища ще бъдат пренасочени към градско строителство - жилища, офиси и търговски центрове. В сектора за недвижими имоти засега не се говори за оптимизация на персонала, а само за свиване на рекламните бюджети и за замразяване на заплати.
Телекомуникационните услуги също не предвиждат сътресения, но вече се наблюдава застой в търсенето на хора. "Свидетел съм, че кризата вече се отразява на част от компаниите от ИТ сектора в България", каза изпълнителният директор на "Сирма груп" Цветан Алексиев. Според него първи на пазара ще пострадат чуждестранните компании, които присъстват у нас само като развойни центрове. Проблеми ще имат и фирмите за чист аутсорсинг.
Засега от транспортния бранш не прогнозират съкращения, въпреки че превозите са намалели с 40% от началото на кризата.
Повече по темата четете в следващия брой на в. "Капитал"