Корпоративен профил: "ЦБА асет мениджмънт"

Корпоративен профил: "ЦБА асет мениджмънт"
C81
Визитка
Създадена: 2006 г.
Адрес: Велико Търново, ул. "Марно поле" 4
Интернет адрес: www.cbaamg.com
Телефон: 062 601 241
Акционерен капитал: 20.2 млн. лв.
Последен отчет: 30 октомври 2008 г.
Изпълнителен директор: Ивайло Маринов
Директор за връзка с инвеститорите: Марина Кожухарова-Лазарова,
Контакти: 062 500 145.
Основен текст:
"ЦБА асет мениджмънт" (ЦБА) е обединение на независими търговци на хранителни стоки на дребно. Компанията оперира като дружество - майка на три дъщерни дружества, "ЦБА - Велико Търново", "ЦБА - Габрово" и "ЦБА - Русе". Самата компания майка е създадена през 2006 г. с цел да консолидира, управлява, консултира и разширява бизнеса на дъщерните дружества. През юни 2008 г. групата придоби окончателно и варненската верига магазини "Бурлекс 104" с общо 11 магазина - освен във Варна и по един в Каварна, Добрич и Провадия. Сделката е част от консолидационната вълна в сектора на веригите за бързооборотни стоки и беше финансирана с банков кредит за 9.5 млн. евро.
След придобиването групата управлява общо 29 супермаркета в 9 града в Северна Централна и Североизточна България с 16.5 хил. кв.м търговски площи. Компанията скоро ще консолидира допълнително и юридическата си структура с цел оптимизация на операциите. В началото на ноември надзорният съвет обяви, че възнамерява да влее дружествата в Русе и Габрово в това във Велико Търново и новата компанията да носи името "ЦБА - търговия". "Бурлекс" ще остане отделно да управлява магазините на веригата в североизточния регион.
С географското си позициониране ЦБА все още има предимство пред други вериги като "Фантастико", "Фамилия", "Т-маркет" и др., тъй като тяхното присъствие в региона на Североизточна България все още е слабо. Присъствие обаче имат хипермаркети като "Метро кеш&кери" и "Билла". Под логото на CBA работят и много магазини в България, но те не са в структурата на публичната компания, а само са членове на "ЦБА България".
Стратегията на групата включва постигане на пазарна позиция в следващите две до три години чрез откриване на нови търговски обекти, придобиване на съществуващи такива, както и привличане на обекти в действащото обединение за покупки, работещо под търговската марка CBA. Групата планира да използва активно наложени добри международни практики с цел развитие на пазарната й позиция. Основен елемент в тази стратегия е активното управление на клиентите, сочи годишният отчет на компанията. От основно значение е изборът и осигуряването на ключови локации и прилагането на гъвкава стратегия по отношение на форматите на магазините от мрежата както по видове (денонощни магазини, магазини за ежедневни покупки - т.нар. convenience stores, или удобните магазини, и супермаркети), така и по размери - от 150 кв.м обща площ до 2200 кв.м.
Дългосрочната перспектива пред компанията изглежда стабилна предвид слабо развитото все още пазаруване в супермаркети извън големите градове в страната. Консолидацията в сектора пък предвещава интерес както за разрастване на веригата, така и за потенциално обединение с друга подобна.
Финансовото представяне на компанията все още не може да се конкретизира със стабилна маса исторически данни. Основната консолидация на групата бе осъществена през юли 2007 г., поради което не биха могли да бъдат представени сравнителните данни за 2006 г. В края на юни 2008 г. беше изпълнена една пълна година на консолидация. Компанията отчита 83% ръст на консолидираните приходите за периода, като за полугодието на тази година компанията вече постига малко над 80% от постигнатото в края на 2007 г. На тримесечна база юни спрямо март групата е реализирала около 20% повече приходи.
За 2007 г. ЦБА постига профит маржин от малко над 3 на сто, което е сравнимо със средното за индустрията. Компанията обаче отчита загуба за първите шест месеца на годината заради обезценка на финансови активи. В отчета си ръководството пояснява загубата с временния спад на пазарната стойност на финансовите инструменти, които групата притежава и се търгуват на Българската фондова борса.
ЦБА придоби публичен статут в края на 2007 г. след първичното публично предлагане на акции. Компанията предложи 3.9 млн. акции при цена на отсичане 3.70 лв. за лот, като беше два пъти презаписана. Акциите на компанията дебютираха за вторична търговия на Българската фондова борса в края на януари, като от 4 лв. в първия ден дружеството е загубило 75%. Ликвидността по позицията остава ниска заради стагнацията на фондовия пазар, макар че компанията е сред дружествата в портфейлите и на индивидуални, и на институционални инвеститори.
SWOT анализ
Плюсове
Активно управление на веригата
Устойчивост на сектора на бързооборотни стоки и при криза
Добро географско позициониране
Активен участник в консолидационния процес в сектора
Минуси
Ниски бариери за навлизане на нови играчи на пазара
Ограничаване на ръста на разполагаемия доход вследствие на кризата
Възможности
Продължаваща консолидация в сектора
Въвеждане на подобрения в съществуващите магазини и изграждане на нови
Гъвкавост в ценовата политика и управлението на обектите
Опасности
Временно ограничение за финансиране заради срива на фондовите пазари и свитото кредитиране
Силна конкуренция в сектора
Възможност за навлизане на нови чуждестранни играчи
Сметки
44.8 млн. лв. пазарна капитализация към 21 ноември
2.22 лв. последна цена за 21 ноември
4 лв. максимална цена от 23 януари
1 лв. минимална цена от 12 ноември
Брокери Надя Петрова, анализатор, "Елана фонд мениджмънт" Асет мениджмънт показва значителен ръст на продажбите спрямо предходната година, като за това допринася основно разрастването на веригата от магазини на дружеството, както и драстичното нарастване на цените на хранителните продукти. Резултатът към края на шестмесечието на 2008 г. обаче е загуба поради по-висок темп на растеж на оперативните разходи и загубите от преоценки на финансови активи. Секторът на търговия с хранителни стоки е перспективен, имайки предвид, че все още малка част от продажбите се реализират в големите търговски вериги (за разлика от западноевропейските страни). Конкуренцията от страна на големите международни играчи в сферата на супер- и хипермаркетите обаче е голяма, а навлизането и утвърждаването и на дискаунт магазините ще оказва допълнителен натиск. В условия на забавящ се растеж на икономиката, а оттам и на доходите на населението, потребителят става все по-чувствителен към ценовите нива и от ключово значение е гъвкавостта на ценовата политика и ефективно управление на разходите. С интерес ще се следи сделката по продажбата на петте имота на придобития през лятото "Бурлекс". Развигор Христов, инвестиционен консултант, "КД Секюритис" "ЦБА асет мениджмънт" е холдингово дружество, което притежава и управлява дъщерни дружества, специализирани в областта на търговията на дребно с хранителни стоки. Основната дейност на компанията е концентрирана в Централния Северен регион на България. Средата на тази година "ЦБА асет мениджмънт" придоби търговката верига "Бурлекс", като по този начин присъедини още 11 действащи обекта, от които 8 във Варна и по един в Каварна, Добрич и Провадия. От консолидираните данни за полугодието на 2008 г. дружеството значително увеличава нетните приходи от продажби с 85% до 37 млн. лв., но въпреки това отчита загуба от 431 хил. лв. в сравнение с печалба от 467 хил. лв. за същия период миналата година. Акциите на "ЦБА асет мениджмънт" не се отличават с добра ликвидност и като цяло липсва особен инвеститорски интерес към тях. |