Верижна реакция

Верижна реакция

Осло ще обяви размера на следващия транш помощи преди Коледа
Осло ще обяви размера на следващия транш помощи преди Коледа
Една лоша новина никога не идва сама. Това правило беше доказано за пореден път, в случая по финансов начин, макар че верижната реакция донякъде остана недостатъчно осветена от медийните прожектори. Повсеместно, надълго и нашироко беше коментиран безпрецедентно критичният доклад на Европейската комисия от края на юли, в който тя обяви решението си както да отнеме акредитацията на две от агенциите, отговорни за управлението на средствата по ФАР, така и да замрази парите, чието плащане беше спряно поради корупционни практики. Някак встрани от вниманието обаче остана друго решение което малко след това беше взето - да бъде спряно и плащането на средствата за България, които идват по линия на Европейското икономическо пространство.
Основание може и да имат тези, които ще отдадат причината за липсата на достатъчен интерес на факта, че сравнени с милиардите, които теоретично се отпускат на България от ЕС, но сега са застрашени, 41.5-те милиона евро по линията на ЕИП и Норвежката програма за сътрудничество не могат да си съперничат за медийното внимание. Донякъде основание ще имат и оптимистите, които ще отбележат, че проектите все още не са одобрени и контрактувани, което реално означава, че така или иначе пари все още не е трябвало "да потекат" и нищо все още не е окончателно загубено. Вчера обаче ЕК нанесе поредния шамар, като реши да не връща отнетите акредитации. Постоянното им отнемане означава изгубването окончателно на 220 млн. евро, които все още на са контрактувани.
Затова, ако тези два начина на мислене продължават да надделяват на държавническо ниво, то те ще са поредното доказателство за късогледство. В момента България разполага с време до края на април следващата година, за да намери изход от създалата се ситуация с парите от ЕИП, защото именно дотогава трябва да бъдат одобрени проектите и да започнат да се осъществяват. Единствената може би добра новина в случая е, че пряко засегнати са само парите по този финансов механизъм (без тези за неправителствените организации), тъй като тяхното договаряне, отпускане и управление следва механизмът, създаден за работа със средствата от ЕС и съответно на тях пряко се отрази отнетата акредитация. Парите от Норвежката програма за сътрудничество минават през норвежката държавна агенция "Innovation Norway" и поради тази причина съмнение за тяхното прозрачно изразходване и управление няма.
Представители на норвежкото министeрство на външните работи увериха преди време, че дори и да се стигне до най-лошия вариант с акредитацията, ревизиране на сумите няма да има (виж интервюто). Проектите обаче трябва да бъдат изпълнени до април 2011г., което логично означава, че всяко излишно бавене от страна на властите ще създаде само проблеми и неприятности.
Погледнато в перспектива трябва да се има предвид и фактът, че реално финансовата рамка, по която се отпускат парите изтича. Преговорите между норвежкото правителство, което реално осигурява 95% от средствата и Европейската комисия за подписването на меморандум за нов финансов период и отпускането на нови средства обаче започнаха. Очаква се да бъде постигнато споразумение преди Коледа, увериха запознати с разговорите. От обявената позиция на Осло обаче става ясно, че той не е готов да увеличава размера на отпусканите средства, които за предишния период натежаха с 61 евро на джоба на всеки норвежец. Затова е логично, че преговарящите ще гледат много внимателно къде ще отиват парите и определящи в случая ще са показателите и резултатите, които са отбелязи бенефициентите.
Замисълът на отпусканите средства по линията на двете програми има едно особено ценно качество - че не припокрива сферите, които вече се подпомагат от ЕС, а се стреми да помогне на най-бедните членки на Съюза да напредват в области, които макар и донякъде загърбени от Брюксел, имат всъщност огромно значение за тяхното бъдеще. Затова би било най-малкото неразумно на подобна възможност да се гледа през пръсти.
Средствата по линия на Европейското икономическо пространство

Решението за отпускане на средства по линията на Европейското икономическо пространство (ЕИП) е взето през 2004г. в светлината на разширяването на Евросъюза. Като членки на ЕИП Норвегия, Исландия и Лихтенщайн имат достъп до единния пазар. В отговор на това огромно преимущество обаче те поеха преди 4 години ангажимента да финансират 12-те нови членки и Португалия, Гърция и Испания с общо 672 млн. евро за периода 2004-2009г. Норвегия поема около 95% от тази безвъзмездна помощ като освен това осигурява и допълнителен фонд, т.н. Норвежки субсидии, които са в размер на допълнителни 567 млн. евро. С отделен фонд Осло финансира и развитието на двустранното партньорство с България и Румъния.

За България са предвидени 21.5млн. евро по финансовия механизъм на ЕИП. Процедурата по набиране на проекти стартира в началото на тази година и приключи през април. Приоритетните 4 области, по които можеше да се кандидатства с проекти са:

- Опазване на околната среда

- Развитие на човешките ресурси

- Здравеопазване и грижа за децата

- Опазване на европейското културно наследство.

Сега предстои оценка на предложените за финансиране проекти от националното координационно звено в министерството на финансите от страна на Офиса на финансовия механизъм в Брюксел и страните донори. Одобрените проекти трябва да бъдат обявени до април следващата година. След като бъдат контрактувани, тяхното изпълнение може да започне, като крайният срок за изпълнението им изтича през април 2011г.

Продължава кандидатстването за Норвежката програма за сътрудничество

Освен средствата, осигурени по линия на ЕИП, България може да се възползва от допълнителни 20 млн. евро, които се отпускат чрез двустранна програма за сътрудничество, чиято цел е да се стимулира икономическият растеж и устойчивото разивтие на страната. За средствата по тази програма може все още да се кандидатства, като крайният срок за подаване на документи за проекти е 31 декември. По принцип срокът на разглеждането и одобряването им отнема 4 месеца, като окончателното решение трябва да бъде обявено до края на април следващата година. Изпълнението им след това ще бъде до април 2011г.

За финансиране по тази схема могат да кандидатстват частни компании, министрества, неправителствени организации, публични институции. Минималната стойност на проекта трябва да бъде 250 хил. евро, а максималната не трябва да надвишава 5 млн. евро. Приоритетните области, които ще бъдат финансирани, включват:

- опазване на околната среда

- енергийна ефективност и възобновяема енергия

- подпомагане на устойчивото производство

- прилагане на Шенгенското законодателство.

Подпомагане на неправителствените организации

Предстои да бъде обявена втора поцедура за набиране на предложения за проекти от неправителствени организации. Специално за подпомагането на НПО са отпуснати над 1.8 млн. Евро. Те са част от финансирането по линията на Европейското икономическо пространство, но са фокусирани пряко върху подпомагането на развитието на гражданското общество. От българска страна отговорен за подбора на проектите е Фондация за реформа на местното самоуправление в партньорство с фондация "ЕкоОбщност", които са били избрани на тръжен принцип.

Крайният срок за първото набиране на предложения приключи през средата на октомври. За разпределянето на 1.021 млн. Евро са кандидатствали 321 проекта. След като бъдат обявени печелившите, проектите трябва да бъдат изпълнени до 2011г. Проектите могат да получат финансиране от 10 до 100 хил. Евро, като финансирането по ЕИП не може да надвишава 90%. Приоритетните области са:

- Опазване на околната среда и подпомагане на устойчивото развитие

- Предоставяне и развитие на социални услуги, като здравни грижи и грижи за деца

- Развитие на гражданско общество и защита на човешките права.

Практична информация в Интернет

За допълнителна информация за условията за кандидатстване, проектите, които вече са били подадени, документи и др. можете да консултирате следните сайтове:

- www.norvegia.bg - на сайта на норвежкото посолство са качени на български и на английски език разнообразна информация както за самите грантове и условия за кандидатстване, така и последни новини

- www.eufunds.bg - страницата се поддържа от Министреството на финансите и съдържа данни както за структурните фондове на ЕС, така и за финансирането по ЕИП. Можете да намерите и пълен писък на проектите

- www.eeagrants.org - страницата за Финансовия механизъм по ЕИП, която се поддържа от норвежкото министрество на външните работи и се обновява редовно

- ngofund.flgr.bg/bg - информация, специално посветена на финансирането на НПО

Ерик Орхюс: Не можем да работим с институции, които Брюксел не приема

Ерик Орхюс отговаря за фондовете за България и Румъния в министерството на външните работи

Средставата по Финансовия механизъм на ЕИП минават през Министреството на финансите, което също така отговаря и за първоначалния подбор на проектите. В своя безпрецедентно киритечн доклад от лятото обаче Европейската комисия реши да отнеме акредитацията на ключови агенции и като следствие на това Норвегия на свой ред замрази средствата.

- Да, парите бяха замразени. По силата на нашето споразумение с ЕС, ние не можем да приемем и да работим с институции, които Европейската комисия не приема.

Какво следва оттук нататък? И какво ще се случи, ако България не успее бързо да си върне акредитацията?

- Ще трябва да намерим друго решение.

Съществува постоянна заплаха да бъдат ревизирани част от сумите, които ЕК отпуска за България? Вие ще стигнете ли до такава крайна мярка?

- Не. Ако се стигне до най-лошия сценарий, тогава ще разговаряме с Министреството на финансите, за да намерим алтернативни институции, чрез които плащанията да могат да бъдат осъществени.

При останалите страни, за които отпускате средства е препоръчително, но не и задължително проектът да се осъществява с норвежки партньор. За България и Румъния обаче това условие е задължително в рамките на Норвежката програма за сътрудничество. Защо беше поставено то и разкрива ли липса на доверие от Ваша страна?

- Не. Още когато договаряхме финансовата рамка през 2003г беше решено, че една от основните цели е да бъде промотирано двустранното сътрудничество. Това обаче се оказа трудно през 2004г., когато бяха приети 10-те нови страни-членки. Затова, когато договаряхме с Европейската комисия рамката за България и Румъния, въпросът за осигуряване на двустранно сътрудничество беше застъпен много по-активно. Смятам, че министерствата на финансите и на двете страни са доста доволни от това решение. Защото основната ни цел е тези партньорства, които са се изградили благодарение на тези проекти, да останат и да ги надживеят и по този начин да се гарантират и бъдещи взаимоотношения с бизнеса, институциите, неправителствените организации и др.

Колко често се срещате с представителите от българска страна?

- Почти всеки месец.