CBN: Българският хардуерен пазар излезе от ниския клас

CBN: Българският хардуерен пазар излезе от ниския клас

Търсенето на пазара на ИТ хардуер се измества към водещите световни марки от висок и среден клас, показват резултатите от проучването на междуфирмения пазар в България за 2008 г. на агенцията за пазарни анализи CBN, проведено сред дилърите на световните производители в страната.
- HP е лидер при настолни PC, сървъри и принтери
- Toshiba е най-продаваната марка лаптоп
- Philips е първи при мониторите
- Intel e N1 марка в процесорите
В изследването са класирани общо 240 марки от 28 хардуерни продукта в три отделни категории - най-продавана от дилърите марка, най-предпочитаната за продажба и марката с впечатление за най-големи продажби на пазара в страната. Наблюдаваните хардуерни продукти, които са актуални на българския пазар, са разделени в пет направления - компютърни системи, периферия, компоненти, мрежи и мултимедия.
"Потребителите имат повече пари и търсят по-качествени продукти, а от друга страна, цените на хардуера непрекъснато падат", така обясни тенденцията Людмил Стойчев от CBN. Засега е трудно да се каже дали трендът ще се запази и през следващата година, или клиентите ще възвърнат старите си навици да купуват главно според цената. Един от признаците, че секторът няма да остане незасегнат от кризата, според Стойчев е "запушването" на складовете на търговците, тоест времето за реализация на един артикул нараства.
Най-продаваната марка преносим компютър през дилърските канали за тази година е Toshiba. С най-много първи места - шест, в различни продуктови групи, е марката "Хюлет - Пакард". Тя е най-продаваният бранд в продуктовите линии на марковите настолни компютри, сървърите, многофункционалните устройства - лазерни и струйни, както и при принтерите (лазерни и струйни).
За трета поредна година Epson държи първото място при матричните принтери.
Acer се изкачва до водещ бренд в бизнеса с мултимедийни прожектори. Несменяемият лидер при UPS системите от 11 години - APC - остава на първото място и през 2008 г. Един от най-проспериращите брандове на българския пазар - ASUSTek, е най-продаваната марка в бизнеса с дънни платки и видеокарти. Canon държи първо място в две продуктови линии - копирна техника и цифрови фотоапарати. При MP3 устройствата Creative става най-продаваният бренд. В мрежовия хардуер марка N1 вече е D-Link. В бизнеса с кутии има нов водач - Foxconn.
Intel без изненада e N1 марка в процесорите. Kingston е безапелационно най-продаваният бренд и при RAM, и при Flash паметите.
Logitech има три първи места - при клавиатурите, мишките и мултимедийната периферия. При оптическите устройства LG вече заема водещата позиция. Първото място в бизнеса с монитори за трета поредна година е за Philips.
При структурните кабелни системи след пет години присъствие в класацията за първи път на върха застава SCS на Reichle De Massari. Абсолютен лидер при твърдите дискове отново е Seagate. При носителите лидерската позиция отново остава за Verbatim.
IT Survey Bulgaria 2008 е проведено в периода септември-октомври тази година сред дилъри от 22 града в България, които държат 18% от продажбите и са работодатели на 16% от заетите в сегмента. Извън него остава друг бързорастящ и динамичен канал за търговия - през търговските вериги, който представлява над 50% от целия ИТ бизнес.