Идва ли краят на разхищенията в здравеопазването

Идва ли краят на разхищенията в здравеопазването

Идва ли краят на разхищенията в здравеопазването
Подготвяната вече 9 години информационна система на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) най-сетне е окончателно готова и ще заработи на пълни обороти от 1 януари 2009 г. Очаква се въвеждането й да доведе до по-ефективното използване на средствата в здравеопазването, при което ще се спестят над 15% от разходите, което е около 200 млн. лв. годишно, съобщи при официалното й представяне директорът на касата д-р Румяна Тодорова. Системата ще сложи веднъж завинаги край на дублирането на пациенти в листите на семейните лекари и на медицинските дейности в болниците. Сега всеки месец касата открива нарушения средно за 3 млн. лв., които тя не плаща. Поне още толкова случаи обаче не са засечени. След пълното въвеждане на електронната система ще излизат на светло всички, които искат да получат неправомерно пари за дейности, които не са свършили.
Улеснява се работата на медиците
Лекарите и зъболекарите от догодина ще отчитат дейността си пред НЗОК изцяло по електронен път, което ще им спести време за прегледи на пациентите. Досега те бяха задължени да дават отчет и на хартия в районните каси всеки месец, като проверките на документите траеха средно около пет дни. С новата система това ще става за няколко минути, обещават специалистите.
Чрез софтуера във всеки момент ще могат да се правят над 1000 справки, като 100 служители на касата ще могат да влизат в системата едновременно. Системата позволява да бъдат обработени и проверени над 25 хил. фактури от повече от 17 хил. партньори на касата.
Пациентът става основен контрольор
От догодина здравноосигурените граждани ще имат възможност да проверяват в районните здравноосигурителни каси каква медицинска помощ са получили и на каква стойност. Засега това ще става чрез ЕГН-то, а след като се въведе електронната здравна карта, хората ще могат да го правят и сами от къщи. Така те ще могат да разберат дали не са ги "лекували" някъде без тяхно знание, поясни д-р Тодорова. Според нея по този начин пациентът ще стане основен контрольор на харченето на парите за здраве. НЗОК вече е обявила обществена поръчка за изграждането на електронно медицинско досие на всички българи, здравен портал и електронни подписи. В бюджета за 2008 г. нямаше средства за тях, което забави и реализацията им. Ще бъде променена и европейската здравна карта, която сега служи за лечение на българите в чужбина. Тя също ще стане електронна и ще съдържа медицинска информация. Картата ще може да се чете навсякъде в Европа и ще позволи дистанционни консултации за болните. Входът за информационната система ще е електронният портал. Чрез него хората ще могат да си записват час за преглед, да регистрират несъгласието си за донорство и да следят здравните новини през годината. Лекарите пък ще могат да получават резултати от лабораторни изследвания на своите пациенти. Вече са готови и здравните досиета на 80 хил. чиновници по съвместен проект между здравното министерство, НЗОК и Министерството на държавната администрация. За проектите са предвидени 1.5 млн. лв., които се поделят между ведомствата. Информационната система на НЗОК е изградена за 2 години от консорциума "БУЛ и приятели" и е част от проекта "Реформа в сектора на здравеопазването". Той е финансиран от Световната банка със заем от 3.5 млн. евро, предоставен на правителството. В тази сума влиза и техническата поддръжка на софтуера за срок от 3 години.
Предисторията
През 1999 г. касата сключи договор с фирмата "Аремиссофт" за изграждане на информационната система на стойност 7.7 млн. лв. По него са изплатени около 4.2 млн. лв., като според директора на НЗОК единственият резултат от тях е модулът за аптеките, който струва 70 хил. лв. Той обаче не е част от сегашната информационна система на касата, защото кодовете за промяна и актуализация липсват и това го прави неприложим. Останалите средства са използвани за проектиране и издаване на каталози, което означава, че на практика са изгубени. През 2004 г. е обявен нов търг. В него участваха шест фирми - консорциумът между "Интраком" и "Информационно обслужване", "Хюлет Пакард", "Сименс бизнес сървисис", "Оракъл", IBM и консорциумът между БУЛ (BULL), "Сивеко" - Румъния, и израелската "Макаби хелт кеър сървисиз". През юни 2005 г. българската комисия по търга обяви за победител "Хюлет Пакард" с оферта за 6.5 млн. евро. Световната банка обаче не одобри класацията заради високата цена.През септември 2006 г. НЗОК и Министерството на здравеопазването обаче преразгледаха класирането, отстраниха дотогавашния победител НР и дадоха поръчката на консорциум БУЛ. Това съвпадна с времето, когато той вече закъсняваше с една година със софтуера на Националната агенция по приходите. Една от основните причини за избора беше ниската цена. Миналата година имаше нов скандал, защото фирмата се опита да внедри у нас системата за румънската здравна каса. Това беше предотвратено от ръководството на НЗОК.
Исканията на здравната каса

НЗОК настоява да й бъдат отпуснати 150 млн. лв. от средствата от увеличението на здравната вноска от 6 на 8%. Предвижда се 400 млн. от тях да отидат в резерва на касата в БНБ. Ако парите в бюджета се увеличат, ще можем да качим цените на всички медицински дейности, включително и на клиничните пътеки с още 10% от 1 януари догодина, каза директорът на институцията д-р Румяна Тодорова. Според нея така ще могат да се отделят малко повече средства и за лекарства. Ако това не стане, ще работим така, както се работи в момента, и бюджетът ни ще бъде "на ръба", допълни Тодорова. По повод поканата на председателя на БЛС д-р Андрей Кехайов да бъдат подновени преговорите за Национален рамков договор Тодорова каза, че това е невъзможно да се случи. Бих попитала д-р Кехайов дали е прочел измененията в Закона за съсловните организации, който го задължава да свика събор за избор на ново ръководство, което означава, че това е нелегитимно, допълни тя.