Нови търгове за два пътни проекта

Нови търгове за два пътни проекта

Догодина ще бъдат обявени нови търгове по два от 10-те пътни проекта по програма ФАР, замразени още през лятото от Европейската комисия. Става дума за ремонта на пътя Разлог - Банско - Гоце Делчев - Садово и изграждането на път от Малко Търново до границата с Турция, съобщи Иван Атанасов, и.д. изпълнителен директор на Национална агенция "Пътна инфраструктура". В момента се прави оценка какво е свършено по двата обекта и колко средства ще са необходими за доизграждането им. Финансирането ще стане с пари от бюджет 2009, уточни Атанасов. Според източници от строителното министерство за тези два проекти имало искане от Еврокомисията да се върнат вече усвоените средства, които били близо 4 млн. евро.
Пътят Разлог - Садово се ремонтираше от гръцката фирма "Продефтики", с която сега България се съди в Арбитражния съд в Париж. Проектът е от 2004 г. на стойност 7.4 млн. евро. От тях са усвоени 3.5 млн. евро, като са завършени 40% от строителните работи. За този проект в одита на KPMG на дейността на пътния фонд се твърди, че липсва важен анекс към договора. Пътят от Малко Търново до границата с Турция се изграждаше от чешката "Реймо". Договорът беше на стойност 5 млн. евро. По думите на зам.- министър Савин Ковачев свършената работа е едва 7%. Според одита на KPMG при този проект има конфликт на интереси, но не се посочва какъв.
Някои от десетте пътни проекта на обща стойност 88 млн. евро вече са приключени и разплатени. Други се изграждат в момента. След първото отнемане на акредитацията на агенцията през юли по тях се е плащало със средства от бюджет 2008. За целта правителството отпусна 47 млн. лв.
Пръв беше пуснат в експлоатация пътя Симитли - Разлог. Той струва 15 млн. евро с главен изпълнител "Главболгарстрой". През октомври беше завършен и пътят от Ново село до магистрала "Марица" с главен изпълнител консорциум между "Пътни строежи Пловдив" и "Мостстрой". Според KPMG в този случай липсват три тома от договора, не са намерени писмени доказателства за избора на изпълнител. Обектът не е разплатен изцяло, спори се за 2.5 млн. евро допълнителни разходи, които финансовото министерство не признава. След повече от 30-годишно строителство пред пускане е втората тръба на тунела при Дупница. Договорът за 6 млн. евро беше сключен с турския консорциум "Тинса-Ерко", досега са изплатени 3.3 млн. В одита на KPMG пише, че липсват писмени доказателства какви са основанията да бъде избрана фирмата. По останалите обекти в момента се работи, казаха от пътната агенция. Те ще бъдат готови в края на 2009, като финансирането им отново ще бъде поето от бюджета. Новият път до граничния пункт край Рудозем е за 10 млн. евро, договорът беше сключен със смесено дружество "Рудозем" с водеща австрийската "Щрабаг" и членове "Инжстрой София" АД и "Виастрой-инженеринг" ООД. Пътят Плевен - Никопол се ремонтира от Пи Ес Ай, част от "Трейс груп". Първите два участъка са пуснати, третият трябва да бъде готов през пролетта. За този проект KPMG пише, че един от анексите не е подписан от консултанта, друг - от консултанта и от възлагащия орган, а трети анекс въобще не е открит. Липсва и обяснение за избора на фирмата.
В момента се ремонтира и пътят Соколовци - Смолян - Средногорци за 10.6 млн. евро. Според KPMG има възможен конфликт на интереси. Ремонтът се извършва от сдружение "Ентехнос", в което влизат гръцките "Ентехнос" и "Актис" и българската "АМ Черно море". Сред ръководителите на "Ентехнос" е бащата на зам.-шефа на бившия пътен фонд Атанас Димов. Обектът трябва да бъде предаден в края на следващата година. Пак тогава трябва да приключи и отсечката Монтана - Лом. Главен изпълнител е "Пътстрой 92" АД, стойността на договора е 5 млн. евро. Дневник