Логистиката страда от липса на предлагане

Логистиката страда от липса на предлагане

Модерните складове залагат на директното прехвърляне на стоки в специални "ръкави" без междинно складиране
Модерните складове залагат на директното прехвърляне на стоки в специални "ръкави" без междинно складиране
Недостатъчни, но за сметка на това скъпи. Така накратко може да се опише ситуацията с пазара на логистични и складови площи у нас. В момента по Черноморието има осезаем недостиг на площи с индустриално и логистично предназначение, каза управителят на "Форос недвижими имоти" Добромир Ганев. По думите му проектите за изграждане на модерни логистични центрове са съсредоточени основно във вътрешността на страната. Това предполага
недостиг и засилено търсене
на подобни площи по крайбрежието. В момента единствените подобни центрове са във Варна. Това са "Логистичен парк Варна", който започна да функционира в началото на юли, и логистичният център на "Интерком груп".
Въвеждането на европейските стандарти за съхранение на стоки и материали ще доведе до постепенно нарастване на търсенето. Интерес към подобни зони се очаква най-вече от дистрибутори и вносители на лекарства, хранителни продукти, напитки, електроника, спедиторски и куриерски фирми, коментират от "Форос национална компания недвижими имоти".
По презумпция всеки логистичен парк или център предлага готови за експлоатация складови площи под наем. Изискванията от страна на наемателите обикновено включват добре изградена инфраструктура с асфалтов път и комуникации, гъвкави товарно-разтоварни зони с възможност за последващо разширяване и охрана и поддръжка на общите части.
За момента "Логистичен парк Варна" е най-модерният в България и първият по крайбрежието, който реализира концепцията за разполагане на складови съоръжения, ефективно управление на стоки и приятна работна среда едновременно, каза Ани Брезоева от агенция Viv-eka, която обслужва консултантската компания Colliers Internecional - България. Това е една от причините в момента площите във вече изградените в него сгради да са 100% заети.
По план комплексът ще включва девет сгради. Те са професионално планирани и
предлагат максимална гъвкавост
и опции за разширение. Освен стандартни пространства за складиране на средно- и бързооборотни стоки "Логистичен парк Варна" осигурява и модерни офиси, търговски площи, шоурумове, многоетажен и надземен паркинг и складове, част от които ще бъдат с температурен контрол - около 10 хил. кв.м и т.нар. cross-docking система за директно прехвърляне на стоки от едно транспортно средство на друго без междинно складиране. В момента за логистичния парк има и сериозна листа от чакащи. Средната наемна цена на складовете е 5 евро на кв.м месечно. Отделно има и годишна такса за управление. За България в момента това са напълно реални цени и по тях се равняват и останалите проекти, в които се съдържат логистични и складови площи.
Въпреки кризата повечето агенции за недвижими имоти отчитат нарастване на търсенето на модерни индустриални площи. Запитванията идват основно от търговци и дистрибутори на храни, напитки и различни други бързооборотни стоки, фармацевтични компании, както и от сектора на електрониката. Като предпоставки за увеличеното търсене се сочат и навлизането на пазара на големите търговски вериги, които рядко поддържат собствени складови пространства. Друга причина е, че вече втора година страната ни е външна граница на Европейския съюз и идват повече товари от Азия. Друг важен фактор е, че се очаква до няколко години румънското пристанище Констанца да не е в състояние да приема целия трафик в Черно море и това ще доведе до още по засилено търсене на логистични и складови площи в нашите пристанища.
По данни на Colliers International към момента модерните логистични складове в България са над 700 000 кв.м, като 40% от тях са разположени в София.Тези складови площи са предимно инвестиция на големи производствени или логистични компании, изградени, за да обслужват специфичните им нужди. Основната част от по-малките фирми все още се разполагат с пригодени стари и некачествени постройки в бивши индустриални зони, зле поддържани и често неотговарящи на съвременните изисквания на бизнеса.
Една от причини за разминаването между търсене и предлагане според инвеститорите е
поскъпването на земята
в последните години. На практика е далеч по-доходоносно на един терен да се построи офис сграда, отколкото склад. Иначе от агенциите отчитат търсене най-вече на складови площи, които вървят заедно с офиси на едно място и се намират до международни транспортни коридори. Обяснението е, че фирмите, които оперират с големи складови наличности, така икономисват логистични и управленски разходи и могат да упражняват непосредствен контрол.
Наред с проектите за изграждане на складови площи, които да обслужват търсенето на местни производители и търговци в големите градове, се очаква да се оформят и зони със значение за международна логистика, разполагащи с терминали за различни видове транспорт (т.нар. интермодални хъбове). Такива се очаква да бъдат обособени и по крайбрежието заради възможността за съчетаване на всички видове транспорт.
Изисквания на клиентите на логистични паркове
- добра локация и инфраструктура
- достатъчно на брой товарни рампи с разтоварен шлюз
- вентилация и за някои специализирани складови наличности климатизация
- подпорно (междуколонно) разстояние минимум 12 м, стандартно е 18-24 м
- добра енергоефективност
- постоянна въоръжена охрана и видеонаблюдение
- височина поне 7 м
- достъп с поне 2 вида транспорт
- плац за маневриране и TIR паркинг с достатъчно места
- еднопосочно движение с добра организация
- място за хранене на специализирания обслужващ персонал
- банков клон
- митническа служба и складове за отговорно пазене под митнически надзор.
---------------------------
Проекти за индустриални центрове и логистика се изграждат със забавено темпо или се замразяват, сочат последни пазарни проучвания. Изследване на международната компания "Колиърс" показва, че развитието на логистичния и индустриалния пазар е сравнително бавно, като основните причини за това са бюрократични забавяния на проектите и глобалната финансова ситуация.
Строят се основно обекти за лични нужди или по искане на конкретен наемател. При това най-голям ръст на нови площи се наблюдава в Бургас - 32 хил. кв.м.
Търсенето на модерни индустриални площи остава високо и продължава да превишава свободната наличност. Основните проблеми пред инвеститорите са спекулативните цени на терените, намаляващото количество на парцели с добра локация и комуникация и бюрократичните спънки. Много от парцелите с отреждане за производствени и складови дейности са надценени.
Търсенето за наемане на складови площи е доминирано от спедиторски фирми и търговците на бързооборотни стоки. Те търсят складове от около 2000 кв.м с добра инфраструктура. Няма чувствителна разлика в наемните нива в сравнение с миналата година, сочи проучването на "Колиърс". От "Райфайзен имоти" прогнозират слаб спад на наемните нива на реновираните площи, при условие че на пазара излязат нови сгради.