Горивата поевтиняха с 20% за два месеца

Цените на най-потребяваните горива - дизел и бензин А-95 Н, са паднали с около една пета за последните два месеца. Това показва проверка на "Дневник" на база заводските цени на бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим". За изминалите два месеца бензин А-95 Н на едро е поевтинял с 20.4 на сто, а дизеловото гориво - с 19%. Подобна е и динамиката при цените на дребно, като след последното намаление в петък двата продукта се предлагат в бензиностанциите на големите вериги съответно по 1.74 и 1.89 лв. за литър.
Още по темата: Дойде време за спекулации със складиране на петрол Суровият петрол поевтиня най-много от 1991 г. |
Експертите в бранша коментираха, че това напълно отразява динамиката на международните пазари и че дума не може да става за картелно споразумение в бранша. Повод за коментарите беше изказване на транспортния министър Петър Мутафчиев през уикенда по Би Ти Ви, че ще търси проверка за съгласуване на цените във веригите бензиностанции. "Цените на петрола не могат да влияят на повече от 25% от крайната цена на горивата по бензиностанциите", обяви вчера пред "Дневник" Иван Костадинов, главен директор "Търговия и маркетинг" на "Петрол". Костадинов припомни, че около половината от продажната цена на нефтопродуктите отива в държавния бюджет под формата на акциз и данък добавена стойност (ДДС). "Има и 60 стотинки постоянни разходи - за транспортни услуги, доставка и преработка на нефта и други, които участват в себестойността на стоката", добави Костадинов.
Анализът на ценообразуването при основните горива до голяма степен потвърждава думите на Костадинов. По линия на косвените данъци в момента изтичат 0.94 лв. (50% от крайната цена) при дизела и 0.98 лв. (56% от крайната цена) при бензин А-95 Н. Според данните на Еврокомисията пък производствените цени на дребно в България (на практика тези на "Лукойл Нефтохим") са най-ниските в ЕС. Данните от отчетите на веригите бензиностанции също показват, че компаниите в бранша работят при минимална норма на печалба (виж таблицата). Един от факторите при формирането на цените в сектора е и поскъпването на долара, в каквато валута се търгуват петролните продукти.
"Няма как цените да са на нивата от 2005-2006 г., защото оттогава акцизите, производствените и транспортните разходи скочиха значително", отбеляза Димитър Тортопов, мениджър продажби на горива на дребно в "Еко България", част от "Хеленик петролиум". В това число Тортопов включва и повишените разходи за заплати и осигуровки. "Въведеният през миналата година плосък данък от 10% удари ниските доходи, които засягат немалка част от хората, работещи по бензиностанциите. Компаниите трябваше да ги компенсират чрез увеличението им", отбеляза Тортопов. Мениджърите в петролния сектор недоумяват как може да бъдат обвинявани, че държат умишлено високи цени, при положение че единствените продукти, които са поевтинели на дребно в България през последните месеци, са нефтените. "Картелите трябва да се търсят в други сектори", категоричен е Костадинов. За пример експертите дават транспортните услуги, които независимо от рязкото поевтиняване на петрола през последните месеци не са поевтинели.