ИТ компания и фондация започват нова кампания Home PC

ИТ компания и фондация започват нова кампания Home PC

След като няколко години Българската асоциация за информационни технологии (БАИТ) периодично подхващаше въпроса как да се помогне на семействата да си купят компютър за дома, известна с името Home PC, а държавата не откри финансовата формула как това да стане, още една компания е на път да предложи своя концепция. Броени дни остават до официалния старт на идеята, зад която стоят фирма "Специализирани бизнес системи" (СБС) и фондация "Проф. Джон Атанасов", съобщи за "Дневник" мениджърът на програмата Home PC Слави Славчев. Компютър с отстъпка могат да си купят ученици и студенти от цялата страна, като пуснат заявка до фондацията. Отсяването на кандидатите ще става по успеха им в училище или университета. Фондацията поема 20% от цената на компютъра, обясни Славчев, а компютрите могат да се купят от търговската мрежа на СБС. Най-ниската цена тръгва от 500 лева. "Такива оферти няма на пазара, дори във веригите", каза Славчев и допълни, че не става дума за схема за продажба на изостанали компоненти, а за машини с двуядрен процесор, 1 гигабайт памет, 19-инчов монитор. Офертата включва два настолни и един преносим компютър. Водят се преговори и с други доставчици, както и с интернет компании за възможно пакетиране на PC. Освен това ще се предлага и образователен софтуер на цената на доставчика.
Въпреки че е заявила готовност да помага, засега Държавната агенция за информационни технологии и съобщения (ДАИТС) е "объркана". "Има и втора фондация (създадена от БАН - бел. авт.) със същото име ("Проф. Джон Атанасов" - бел. авт.) и това внася известно объркване и притеснение да не я засегнем, ако дадем рамо на една от двете", каза зам.-председателят на агенцията Красимир Симонски. Всъщност ДАИТС вече даде рамо на един подобен проект. Става дума за "Евро PC", обявен през 2007 г., в който партньори бяха "Интел", БТК, "Мост компютри" и мрежата от държавни интернет зали, т.нар. телецентрове. По него клиентите можеха да си купят в пакет компютър от "Мост" и интернет от БТК, а в центровете да се научат безплатно за работа с компютър. Машините бяха за по 800 и 1000 лева. "Не се прави нищо по проекта, бонусите бяха незначителни и телецентровете не продадоха нито един компютър", каза Симонски. Според него обаче идеята Home PC още е актуална и за да се случи, държавата трябва да се намеси. По данни на НСИ през 2007 г. 23.3% от домакинствата са имали достъп до компютър.