Вносът на сокове ще свие българското производство
Българското производство на безалкохолни напитки може да се свие, защото големите търговски вериги стимулират потреблението на вносните сокове и нектари. Това прогнозира председателят на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки Милчо Бошев. Той обясни, че в момента във веригите българската продукция е едва 10%. На пазара се предлагат над 1000 вида подобни напитки от 60 марки. Браншовата организация отчита ръст от 17% на потреблението им за деветмесечието в сравнение със същия период на миналата година. Държавата трябва да вземе мерки за стимулиране на потреблението на български безалкохолни напитки, каза Милчо Бошев. В САЩ вече увеличиха митата за внос на минерална вода, която ще затрудни износа за страната, а това от своя страна ще засегне европейския пазар на води", обясни той. Според него първите симптоми на кризата ще се усетят в началото на следващата година като последствие от стагнацията на световните пазари.
Браншовата организация очаква първоначално да намалее търсенето на напитките от по-скъпите ценови сегменти, но спадът няма да е драстичен. От асоциацията отчитат, че през последните години сивият сектор в бранша значително е намалял. В момента има регистрирани около 280 фирми, които се занимават с производството на безалкохолни напитки, а преди 10 години бяха 3000", обяснява Бошев. Според него основната причина за излизана на сектора "на светло" са повишените изисквания и култура на потребителя.
Потреблението на безалкохолни напитки в България е нараснало с около 9% в сравнение с 2007 г., показват предварителни данни на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. Консумацията се изчислява на около 1.82 млрд. литра, докато през миналата този показател е 1.65 млрд. литра. Тогава обаче беше отбелязан ръст от 18%.