Правото на жената да носи "Шанел"*
Кристина е на 30. Облечена е безупречно. В ръка държи чанта Chanel. Показва сертификатите й, че е истинска. Дори на един от тях има воден печат. Но всъщност е фалшива, купена по интернет от Китай за 200 долара вместо за 1200 долара, каквато е цената й в магазина. "Когато детската градина на малкото ти дете струва над 300 евро на месец, а училището на голямото - няколко хиляди евро на година, в това време, в което не се знае кога ще отмине кризата, а фондовата борса потъва надолу всеки божи ден, ти някак си логично спираш да купуваш много скъпи стоки. Особено когато имаш деца", обяснява Кристина. Не я смущава думичката "фалшиво" или "копие". Според нея чантата или дрехите, които си поръчва, не се различават по нищо от оригинала. Познава много хора на високи позиции в бизнеса, които правят същото - дори и в Англия. "Защо да не носиш всички тези fake стоки, след като обществото изисква от теб да изглеждаш добре и със самочувствие. Парите за чантата не отиват в Chanel, но отиват в твоето самочувствие и суета, които стоят на рамото ти. Още повече, ти си убеден, че носиш Chanel, защото продуктите идват със сертификат," обяснява тя. И добавя, че може да купи оригинал, но само като подарък на човек, който е в модната индустрия или на такъв, който наистина ще го оцени.
Въпреки че хората като Кристина са немалко, през последните две години с официални представителства на българския пазар навлязоха марки от луксозния сегмент, за които преди беше немислимо дори да се надяваме. А интензивността, с която се отварят нови бутици на световни брандове, е обективен показател за това, че бизнесът с луксозни стоки в България има клиенти и потенциал.
Диаманти вместо детски играчки
Само през 2008 г. в София се откриха бутици на Versace, La Perla, D&G, Chopard, Korloff. Тук са вече и колекциите на Yves Saint Laurent, Dior, Prada, Cloe и Moschino, изложени в магазини, които с нищо не отстъпват на тези в Ню Йорк и Париж. Преди броени дни в сградата на бившия "Детмаг" отвори врати и бутикът на Cartier. При откриването му директорът на компанията за Европа Сирил Винерон коментира, че вярва в потенциала на клиентите в България и че прогнозите на местните партньори предвиждат добри резултати.
В центъра на столицата районът с луксозни магазини от триъгълник (улиците "Алабин", "Леге" и "Калоян") се превърна в квадрат с превземането и на улица "Съборна". Други брандове се настаниха в предните части на "Шератон". Освен новите магазини мултибрандовият (магазин, в който се предлага селекция от различни марки) Trend box например се разшири в по-голям и запази стария си адрес за outlet - място, където се предлагат старите колекции. Други адреси за маркови дрехи, обувки и аксесоари останаха и бул. "Патриарх Евтимий", първите два мола и магазини по бул. "Витоша".
Кризата vs. луксозните стоки
Засега представителите на луксозни стоки в България избягват да говорят за икономическата криза. Според едни криза няма, а дори да дойде, твърдят, че тя няма да засегне клиентите им. Със сигурност по-точни прогнози и коментари ще могат да се правят в първите месеци на 2009 г. Защото в момента коледните празници отлагат усещането за финансови проблеми. Разходка в столичните молове и шопинг зони през последната седмица показва, че българите няма да се лишат от подаръци, а на места пазаруването изглежда като за последно.
"Масово очакванията за продажби по коледните празници са негативни. Според специалистите идващите празници ще донесат най-минималните приходи от десет години насам. В България засега не се усеща криза, а и тя ще удари най-силно бедните хора, а не тези, които могат да си позволят телефон за 300 хиляди евро", коментираха представителите на швейцарската марка телефони Goldvish. Мобилните устройства, които те предлагат, са изработени от злато, платина и диаманти, a цените им варират между 21 хиляди и един милион евро. Засега в България са продали десет апарата и вече планират да отворят бутик в центъра на София. Клиентите им са хора със "стабилно финансово положение, а някои от тях имат руско потекло". Тук размерът на сумата е такъв, че дори кредитната карта е неуместна. Плаща се по банков път.
От датската компания за аудио-визуални системи Bang & Olufsen споделиха, че клиентите им са станали по-внимателни и предпазливи. "Ако доскоро бяха склонни да купят даден уред веднага, сега казват: "Може би след известно време..." Според консултанта обаче колебанието сред клиентите не се дължи на факта, че кризата се усеща, а на това, че медиите наслояват идеята за нея.
Истински блестяща Коледа
В модния сектор за трудни времена също все още не може да се говори. "За щастие не наблюдаваме спад на продажбите в сравнение с миналата година по това време", казва Виктория Гешева, управител на SMG Fashion, официален представител на марките Escada, Versace, Betty Barclay за България. Според нея по традиция българите пазаруват винаги в последния момент след 20 декември, но допуска, че тази година заради почивните дни активното коледно пазаруване ще започне по-рано.
От Virtuosa, български производители на бижута, смятат, че за момента пазарът е застинал и не се усеща промяна в сравнение с отминали години. Въпреки това имат план, в случай че кризата се задълбочи. "Ако се отрази много силно върху пазара за бижута, вероятно ще започнем да изработваме модели основно по поръчка", споделиха от компанията, която е в бранша от десет години. В магазина на Virtuosa споделят, че от няколко дни се усеща засилен интерес към бижутата им, като най-търсени са годежните пръстени. "Коледа е много силен празник за пазара и желанието на хората да се сдобият с подарък за любимия ще осуети нарастващия страх от кризата", допълват бижутерите.
Друг хит около Коледа са пътешествията в Близкия изток и Азия, твърдят от българското представителство на австрийската компания за луксозни екскурзии Pur. Бахрейн, Дубай, Катар и Сейшелските острови са най-често избираните дестинации сред българите, като цената на човек за седемдневна почивка варира между 3000 и 5000 евро. В каталозите им можете да намерите предложения единствено за петзвездни хотели, в чиито апартаменти ще ви обслужва собствена прислуга. От Pur - България, споделят, че клиентите, които се възползват от този тип ексклузивна услуга, са финансово независими хора със собствен бизнес и в масовия случай - над 40-годишна възраст.
"Коледните празници винаги са свързани с увеличено търсене на подаръци и официални тоалети", коментират от фирма MDL, представители на United Colors of Benetton, D&G, Max Mara, Palmers и др. И добавят, че все повече от клиентите им търсят подаръци под формата на ваучери, защото е лесно и оригинално.
Клуб "Лоялна клиентка"
Улица "Съборна": бял джип BMW е паркирал точно пред един от бутиците. От магазина излиза дама и един от служителите й отваря вратата. Ще се върне ли тя да пазарува отново там?
"Това е най-голямото постижение на нашата фирма, най-ценният актив - лоялни клиенти от много години", казва Виктория Гешева. "Интересното е, че обслужваме цели семейства, което на практика означава, че сме спечелили доверието на няколко поколения", казва тя. Според MDL все повече хора смятат, че цените не са високи и отговарят на предлаганото качество. "Впечатлението за високите цени е наслагвано с годините, което трудно се променя. Затова работим в посоката хората да разберат, че купувайки нещо на съответната цена, то ще бъде ползвано години напред и качеството няма да се промени. Това е вид инвестиция", допълват те.
И докато някои предпочитат да инвестират парите си във вещи, други влагат в преживявания и незабравими спомени. "Въпреки че луксозните екскурзии имат единствено морална възвращаемост, винаги ще има хора, които търсят подобен тип удоволствия", коментират от агенция Pur.
* Заглавието е перифраза на серията A Woman's Right to Shoes от популярния сериал "Сексът и градът", в който Кари Брадшоу се бореше за правото си, че не е престъпление да си купи обувки за 480 долара.
Въпреки че глобалната финансова криза се отразява негативно на потреблението, компаниите за луксозни стоки ще регистрират бавно, но сигурно увеличение на продажбите си през 2008 и през следващите две години. Това се твърди в доклад на Мерил Линч, цитиран от Ройтерс. Ръстът ще достигне 8% за тази година преди бавно да се понижи до 6% за 2009 и 2010 г. Според доклада продажбите на луксозни стоки на новите пазари са се увеличили двойно, докато тези в Европа и САЩ не могат да се похвалят с подобен успех. |
Срещи в пробната Лора, българка, която живее в Италия Оригинал или фалшификат? Предпочитам оригинала, ако мога да си го позволя. Как българинът разбира лукса? Снощи бях на вечеря с няколко момичета. Едната от тях носеше върху ръкава на черната блуза черен часовник с брилянти или диаманти. Тук всички жени са с бижута Cartier. Как италианецът разбира лукса? Хората на Запад са по-скромни, един милионер няма да носи риза, на която с големи букви пише Versace. Той ще е с обикновена риза, но тя например ще е ръчно изработена. На Запад много внимават колко дават и за какво си дават парите, и ако могат да си ги спестят - си ги спестяват. Силвия, певица Какво купихте за последно? Риза на приятеля си за над 500 лв. Когато мога да си го позволя, не пестя средства при избирането на подаръци. Но това, което харесвам повече, е, е аз да получавам подаръци. Ще ограничите ли покупките си, задава се финансова криза? Или ще огранича количеството подаръци, които правя, или ще подарявам мои собствени вещи, които са запазени, а не използвам. Какво харесвате в скъпите дрехи? Дават ми самочувствие, преднина и предизвиквам завист у останалите. Движа се в среди, които предполагат да бъда облечена на ниво. Имате ли си любима дреха или аксесоар? Да! Фетишист сън на тема обувки, притежавам около 100 чифта. Имам две любими чанти - на Jimmy Choo и D&G. |