Кризисен ПР
Държавният фонд "Земеделие" оповести в събота списък с 50 проекта по програма САПАРД, за които има съмнения за измама. В него са включени фирми и търговци, но листата била отворена и обещанието на фонда е, че ще се попълва периодично. Очевидно е закъснението на публикуването на черния списък. Очевидно е и че публикацията просто обобщава отдавна известни данни. Точно това оставя вкус на кризисен PR. За подобна мярка Европейската комисия настояваше още от началото на годината, но българските власти все се бавеха. Черният списък беше тема и на оживената кореспонденция между недолюбвания в София генерален директор на дирекция "Разширяване" на ЕК Майкъл Лий и правителството на България. Вицепремиерът Плугчиева например през юли обясняваше, че критериите все още "не са избистрени" и търсеше консултантска помощ от Брюксел и германските провинции Бавария и Бранденбург. И през месеците, докато критериите се изяснят, България загуби неколкостотин милиона евро от различни европейски програми именно заради неефективната борба срещу злоупотребите и видимото нежелание на управляващите да "затворят" политическия чадър, разперен над някои от измамниците. Но освен широко известните фирми от групата на Николов - Стойков ("Еврофриго", "Птицекланица Чубра" и др.), прави впечатление, че сред провинилите се нарежда и един институционален играч - община Руженци. В срамната листа се изброяват и няколко големи производители в месопреработвателния бранш. Явно "лесните" европейски субсидии, които трябва да се "усвоят" на всяка цена, са трудно преодолимо изкушение.