Приватизацията на Солунското пристанище пропадна

Приватизацията на Солунското пристанище пропадна

Хонконгският конгломерат "Хъчисън" оттегли офертата си за приватизация на част от пристанището в Солун. Навръх Коледа книжата на пристанищния оператор TPA(Thesaloniki Port Authority) се сринаха до 16-месечно дъно, след като възможността за сделка с "Хъчисън" се изпари.
"Консорциумът потвърди, че оттегля офертата си за концесия", съобщиха от TPA, цитирани от АП. Според гръцкия оператор двете страни по сделката вече са приключвали подробностите по осъществяването на концесията, когато от "Хъчисън" са спрели приватизацията - ето защо новината изненада както инвеститори, така и ръководството на гръцкото дружество. Хонконгската компания спечели миналата година правото да стопанисва товаро-разтоварния бизнес на Солунското пристанище през следващите 30 години. "Хъчисън" взе участие в търга с гръцки партньор - фармацевтичната група "Алапис", и победи конкуренти като "Дубай порт" и китайската "Коско", която впоследствие стана концесионер на пристанището в Пирея. По план "Хъчисън" трябваше да инвестира над 400 млн. евро в товарния бизнес на Солунското пристанище. Компанията не излезе с официално становище за решението си, но според гръцките медии "Хъчисън" е блокирала сделката заради състоянието на глобалната икономика и отчетения в края на 2008 г. спад в морския превоз на стоки.
След като се появи новината за провалената приватизация на пристанището в Солун, акциите на TPA се обезцениха с 10% само за ден до 9.6 евро на борсата в Атина. В първата борсова сесия за тази година те успяха да се възстановят частично и цената им прехвърли 10 евро.
Приватизацията на Солунското пристанище, което е второто по големина в южната ни съседка, и пристанищният оператор в Пирея беше една от важните задачи за гръцкото правителство през 2008 г. Страната все още не е решила какво да прави със солунския оператор, след като сделката с "Хъчисън" пропадна. Една от възможностите е да се потърси нов концесионер в лицето на останалите участници в търга - "Коско" и "Дубай порт". Възможно е и цялата процедура да бъде замразена и да започне изцяло нов търг.
През ноември "Коско" подписа договор за 35-годишно стопанисване на пристанището в Пирея. Идеята за раздържавяването на двата водещи порта на Гърция беше разкритикувана от работниците на двете компании и още в средата на годината те започнаха протестни действия, което още повече задълбочи проблемите на пристанищните оператори. Междувременно интересът към морски превоз на стоки намаля, таксите за спедиция по вода удариха 22-годишно дъно и това се отрази негативно върху корабоплавателната индустрия на Гърция.