Генералният мениджър на "Аристон С": Устойчиви в икономическата конюктура засега са висококачествените продукти

Генералният мениджър на "Аристон С": Устойчиви в икономическата конюктура засега са висококачествените продукти

В Русе работят около 100 компании в шивашкия бранш. В момента секторът усеща влиянието на глобалната криза, тъй като голяма част от фирмите работят на ишлеме, други пък имат представителства и магазини за собствените си брандове у нас и извън България. "Аристон С" е сред най-големите компании в сектора. Дружеството съществува от 1991 г. В момента работи със собствени марки и реализира продукцията си както у нас, така и в Европа. Компанията е първата в сферата на модния бизнес в страната ни, която ще започне национална кампания за предлагане на франчайзингова концепция на своите партньори. "Аристон С" държи правата за търговската марка модни облекла Bobo Zander.
Николай Синабов е генерален мениджър на "Аристон С" ООД
Как изглежда световната финансова криза на този етап от гледна точка на "АристонС"? Имате ли индикации за редуциране на поръчките от Ваши партньори?
Към момента такива индикации не се забелязват, но ще е наивно, ако ги изключим напълно. Твърденията, че рецесията ще заобиколи страни като България се оказаха некомпетентни и неоснователни. Факт е, че страната ни е част от глобалния икономически свят и макар да остава леко встрани от основните икономически процеси, принципът на скачените съдове важи в пълна сила. На практика се оказва, че световната икономика се нуждае от фундаментални промени с оглед на по-нататъшното й развитие, а защо не и оцеляване. Същото се отнася и за България. Трябва да фокусираме усилията си върху повишаване конкурентоспособността на предлагания продукт или услуга, което от своя страна ще увеличи бъдещите ни шансове. Най-голямото предизвикателство е времето, за което ще успеем да наложим въпросните промени. Тук ролята на държавата е от основно значение, но както се вижда, в България за пореден път сме свидетели на пародия в стил "изгубени души".
Някои наблюдатели сочат, че предстои свиване на потреблението на дрехи. Подготвяте ли специални мерки за предотвратяване на евентуални последици от бъдеща рецесия?
Повечето специалисти вече предвиждат не само свиване на потреблението на дрехи, а и на цялостното потребление въобще. Ние отчитаме тази тенденция и предприемаме своеобразни действия в посока на антикризисна политика.
Производители в шивашкия бранш у нас вече предприеха пускане на персонала в отпуск заради отлив от поръчки и дори съкращения. Очаквате ли подобни стъпки да се наложат във Вашата компания и в какъв мащаб евентуално ще бъдат те?
В една компания подобни крайни мерки са меко казано неприятни и разклащат из основи дадената организация. Наскоро в медиите бе обявена информация, че и от автомобилният гигант Даймлер са предприели подобни действия. Иска ми се да вярвам, че ние ще ги избегнем.
"Аристон С" работи под собствени брандове. Как ще коментирате факта, че първи под ударите на световната криза попаднаха компании от бранша, които работят основно на ишлеме?
Това е лесно за обяснение. Подизпълнителят е едно от първите звена, което бива използвано като предпазител, и ако се наложи този, който "захранва" веригата просто го изключва. Последствията естествено са изцяло за сметка на подизпълнителя и могат да бъдат фатални. Възложителят от своя страна дори не е пред дилема, ако трябва да се решава подобен казус.
Какви са впечатленията Ви през последните месеци от съвместната Ви работа с производителите на Bobo Zander? Усещат ли големите световни марки свиване на пазара на облекла на европейския пазар?
Все още е рано е да се отговори категорично, дали големите световни производители усещат свиване на европейския пазар на облекла, но се наблюдават симптоми и предпоставки за това. Засега най-устойчиви във въпросната икономическа конюнктура са висококачествените продукти, които са позиционирани малко над средния ценови сегмент, но ако приемем, че ситуацията се влоши, смятам, че няма да има отрасъл, който да не е засегнат.
Как според Вас ще се отрази прогнозираното намалено търсене на маркови облекла у нас - на българските и на световните производители?
България не е от значителните пазари в този сектор, така че не можем да очакваме някой от световните производители да се стресне от подобен резултат, но за българските това ще бъде повратен момент и критична точка за развитието им като цяло.
Напоследък "Аристон С" анонсира нова насока по отношение на магазинната мрежа. Смятате ли, че нейното реализиране може да бъде забавено и ако е така кои могат да бъдат евентуалните причини за това?
Отчитаме, че 2009 година не е най-подходящия период за подобен нов курс, но в същото време сме наясно, че той не търпи никакво отлагане. Ще се опитаме да бъдем максимално гъвкави и имайки предвид възможните негативи, да успеем да ги обърнем в наша полза.
Какви са наблюденията Ви от ситуацията на румънския пазар, където компанията има своите позиции - по-бързо, по-бавно или аналогично на българския се отразяват последиците от кризата там?
Смятам, че ситуацията на румънския пазар е съпоставима и аналогична с тази на българския, макар и с малки особености в зависимост от отрасъла. За съжаление сътрудничеството между двете страни не е достатъчно развито, за да можем да сме си взаимополезни.