Кой печели от газовата криза

Кой печели от газовата криза

Газовата криза в България нанесе удар върху хиляди предприятия и им причини щети за милиони левове. В същото време обаче част от компаниите печелят от кризата заради ръст на продажбите и приходите им. Сред основните сектори, които ще се възползват от проблемите с природния газ, са горивата, търговията, енергетиката и транспорта, които формират над една трета от брутния продукт на страната. Като печеливши икономическите експерти посочват търговците на течни и твърди горива на едро, веригите за продажби на електроуреди, превозвачите и транспортните фирми. Редица държавни и частни монополисти - Националната електрическа компания, трите електроразпределителни дружества и топлоелектрическите централи, както и бивши монополисти като БДЖ, също са в списъка на отчитащите по-високи от обичайните за сезона обороти. Вчера например беше запален котелът на спрения преди малко повече от година блок на ТЕЦ "Бобов дол", която беше закупена от Христо Ковачки за 100 млн. лв.
"Ако предположим, че търговският процес е напълно легален, то всички консолидирани ефекти от посочените ползи би трябвало да резултират и в хазната, и фиска", посочи Иво Толев, един от директорите в дружеството за управление на активи "Ултима капитал мениджмънт". Бюджетът може до голяма степен да се окаже незасегнат при сегашните форсмажорни обстоятелства, тъй като повечето стоки, които регистрират повишено търсене, се облагат и с акцизи, което автоматично осигурява постъпления. "Не бива да забравяме и медиите, защото новината за спрените доставки на природен газ развълнува и засегна цялата страна", отбеляза Цветослав Цачев, главен анализатор в инвестиционната компания "Елана". Медиите обаче (включително и вестниците) формират основните си приходи от реклама, а през седмицата не се забеляза бърза реакция на рекламодатели, които да се възползват от повишения интерес. Януари по традиция е слаб месец за рекламни инвестиции и остана такъв и през последните пет дни.
Внезапно настъпилата газова криза предизвика първо силен интерес към отоплителната техника. Предварителните данни за последните три дни показват огромни ръстове. "Над 10 пъти са се увеличили продажбите на отоплителни уреди", съобщи президентът на веригата "Технополис" Божидар Колев. По негови наблюдения
хората купуват панически всякаква отоплителна техника
като основно се насочват към по-ниския ценови сегмент. "За първата седмица на тази година отчитаме близо 60% ръст на малки отоплителни уреди спрямо миналата година", коментира и продуктовият мениджър "Климатична техника" към веригата "Техномаркет" Емил Георгиев. Първите данни на "Зора" също сочат голямо увеличение, съобщи управляващият съдружник в компанията Георги Милушев.
Най-търсени през тези дни са вентилаторните печки и радиатори, уточняват от веригите. Те заемат над 80% от продажбите. Основната причина е в ниската цена, моменталния ефект на затопляне и лесната преносимост. "Трябва да се има предвид и това, че хората обикновено се подготвят за зимния сезон в последните месеци на годината, а сега търсят временно решение покрай кризата", съобщи Георгиев. "Забелязваме и известен ръст, макар и малък, при продажбата на климатици", коментира пък Колев.
Според Георги Милушев от веригата "Зора" търсенето е много по-силно в големите градове. "Причината е обяснима - газовата криза удари най-сериозно домакинствата, които ползват парно отопление или са газифицирани", коментира той. Друга тенденция е да се търсят енергоспестяващи уреди.
От магазините за дома съобщават и за известен ръст в продажбите на електрически одеяла и възглавници през последните дни. "Не се забелязва увеличение в поръчките към нас", съобщиха от производителя на такъв тип стоки "Новаллайн".
"Нафтекс Петрол", дъщерното ни дружество, специализирано в доставките на едро, отчита повишение на търсенето на течни горива за отопление и промишлени нужди, заяви за "Дневник" Иван Костадинов, търговски директор на една от големите вериги бензиностанции - "Петрол".
Търсят се алтернативите на синьото гориво - мазут, газьол и дизел
От петролното дружество информираха, че само от "Топлофикация - София" има заявки за 200 тона мазут на ден. Подобна е картината и при другите дистрибутори на горива. Веднага след избухването на кризата във вторник "Лукойл - България", собственик на бургаската нефтена рафинерия "Нефтохим", съобщи, че преустановява износа на мазут извън страната и ще го подсигури като алтернативно гориво за топлофикационните дружества в страната.
През изминалите дни опашки за твърдо гориво - дърва и въглища, бяха регистрирани и пред складовете на дистрибуторите на твърдо гориво. "Имаме 15% ръст на продажбите на отоплителни материали спрямо първата седмица на декември", изчислява Щилян Стоянов, изпълнителен директор на "Топливо". Най-много се търсят висококалорични въглища, добити в Русия, които се предлагат по 285 лева за тон, съобщиха вчера от склада на търговската компания в Монтана, цитирани от БТА. Търсят се също брикети, направени от въглищен прах, които се предлагат в чували по 15 килограма за 4.50 лева на опаковка.
Друг продукт с растящо търсене е пропан-бутанът. "Увеличение на продажбите имаме при бутилките за битови и отоплителни нужди", потвърди Милчо Василев, изпълнителен директор на един от големите играчи на този пазар - "Газтрейд".
Мениджърите на отбелязващите ръст на продажбите си компании обаче изрично посочиха, че
не предвиждат съществен ефект за годишните фирмени резултати
Причината е краткотрайният ефект от кризата. Руският газ пресъхна в България във вторник рано сутринта и след политическите совалки на Русия, Украйна и ЕС в Брюксел те смятат, че решението на проблемите вече е въпрос на часове.
"Тези 2-3 млн. тона, алтернативни на природния газ горива, които бяха продадени през изминалата седмица, ще формират не повече от половин процент от общите годишни продажби на компанията", уточни Иван Костадинов от "Петрол". "При пропан-бутана пък повечето големи индустриални клиенти нямат възможност да се върнат към него, тъй като са премахнали инсталациите си", информираха от ръководството на "Газтрейд". "Ръстът ще се забави, а позитивният ефект за финансовия ни отчет ще е незначителен", смята и Щилян Стоянов от "Топливо". От търговската компания вече обявиха и 10% намаление на цените на въглищата, като обосноваха хода си със социални функции и подпомагане на потребителите в трудната ситуация.
Спрените доставки на природен газ от "Газпром" за Европа оказват положителен ефект върху обемите на продажби на големи корпорации на Стария континент - най-вече от енергийния сектор като Shell, "Електрисите дьо Франс" и други, се казва и в коментар на анализаторите от "Уолстрийт джърнъл" вчера.
Mнения

Иван Костадинов, търговски директор, "Петрол"
Увеличение на продажбите има при търговците на горива на едро. "Нафтекс Петрол", дъщерното ни дружество, отчита повишение на търсенето на мазут, газьол и дизел. Само от "Топлофикация София" има заявки за 200 тона мазут на ден. Всички държавни учреждения - училища, детски градини, които досега не използваха тези горива, сега ги търсят. Тези 2-3 млн. тона алтернативни на природния газ горива, които бяха продадени през тази седмица на криза, няма да имат кой знае какъв принос в общите годишни продажби на компанията и делът им в общия оборот за 2009 г. няма да надхвърли половин процент.

Милчо Василев, изпълнителен директор, "Газтрейд"

Нямаме някакво сериозно увеличение на продажбите на пропан-бутан. Причините са две. Първо, повечето предприятия в страната, които работят на природен газ, са срязали инсталациите, които ги захранваха някога с пропан-бутан. Малко са заводите, които все още ги поддържат - такива например са стъкларските заводи в София и Търговище. Ако промишлените ни абонати бяха запазили инсталациите си на пропан-бутан, сега можехме и да реализираме по-голям оборот. Увеличение на продажбите имаме при бутилките с пропан-бутан за битови нужди (отопление, готвене). Ефектът там обаче само компенсира спада на продажбите на автогаза, чието търсене в студените зимни месеци отслабва.

Красимир Лалов, зам.-председател на Съюза на организациите в автомобилния транспорт


От началото на газовата криза положението в бранша стана съвсем трагично. В момента повечето от членовете ни не работят и камионите им стоят празни на паркинги. Най-сериозно засегнати са малките и средните фирми. За съжаление не можем да спечелим от превоза на алтернативни горива много, защото за тях трябва специализиран транспорт. Например мазут може да се пренася само в специализирани подгряващи цистерни. С такива разполагат няколко дребни фирми. Не ми е ясно как БДЖ пренася горивата, при положение че те нямат такива специализирани съдове. Изстинал, мазутът практически не може да се използва. В същото време и дърва не можем да прекарваме заради големите студове, в които никой не сече. Подобна е ситуацията и с въглищата, които се прекарват основно чрез държавните железници. Истинското състояние на бранша ще си проличи в началото на февруари, когато лизинговите къщи ще поискат вземанията си от компаниите.

Емил Георгиев, продуктов мениджър "Климатична техника" към "Техномаркет"

За първата седмица на тази година отчитаме близо 60% ръст на малки отоплителни уреди спрямо миналата година.


Божидар Колев, президент на "Технополис"

Над 10 пъти са се увеличили продажбите на отоплителни уреди. Хората купуват панически всякаква техника, като основно се насочват към по-ниския ценови сегмент.

Георги Милушев, управляващ съдружник в "Зора"

Първите данни на веригата също сочат голямо увеличение. Търсенето в големите градове е много по-осезаемо.