Доверието в европейския бизнес се срива

Доверието на европейците в бизнеса се срива, а самите компании остават несигурни за бизнес климата на континента. Такъв извод може да се направи от излезлите през последните дни статистически данни.
Според независимата агенция за връзки с обществеността "Еделман" потребителите масово губят доверие в корпорациите, като тенденцията се наблюдава не само в Европа, а по целия свят. Компанията е анкетирала 4475 души от 20 страни и общо 62% от тях са заявили, че след случилото се през 2008 г. тяхното доверие в бизнеса е спаднало. В най-големите европейски икономики процентът на "изгубилите вяра" в бизнеса варира между 60 и 75 на сто - в Италия например е 62%, а в Германия достига 73%. Рекордьор е Ирландия, където 83% от анкетираните са обявили, че доверието им в бизнеса е спаднало в края на миналата година. В това отношение Ирландия е лидер не само за Европа, но и за света. Дори и в Япония, която според последните макроданни се е запътила към тежка рецесия, по-малък процент от гражданите (79 на сто) са декларирали намаляващо доверие към компаниите. В САЩ 77% от всички запитани са дали такъв отговор, като при американците на средна възраст резултатите са на историческо дъно и са по-лоши дори и от времето, когато избухна скандалът "Енрон".
"Доверието в бизнеса се изпари, след като заради кризата милиони изгубиха работата си, а от пазарите изчезнаха милиарди долари", коментират от "Еделман". Силно намалява доверието към банките. В САЩ освен тях спада доверието в автомобилната промишленост, а в европейски страни като Великобритания - в медийния и енергийния бранш.
Вчера най-голямата икономика в Европа обаче отчете изненадващо подобряване на бизнес климата си. Германският индикатор на деловото доверие IFO, измерван от едноименния институт към Мюнхенския университет, се повиши за януари до 83 пункта, което се случва за първи път от 8 месеца. Анализаторите бяха единодушни, че индикаторът окончателно ще спадне под 82 пункта. Това означава, че германските мениджъри са по-оптимистично настроени спрямо декември за развитието на бизнеса в краткосрочен план. Затова пък индикаторът, измерващ условията за бизнес, продължава да пада и в началото на тази година. "Краят на свободното падане за бизнес доверието е лъч на надежда, че германската икономика ще може да се стабилизира през втората половина на годината", коментира пред Ройтерс Александър Кох от "Уникредит".
И в Холандия беше регистриран ръст на деловото доверие, но показателят все още остава на отрицателна територия при ниво -19.1 пункта. Още няколко европейски страни регистрираха през последните дни слаби резултати за този показател. Във Франция бизнес доверието остана на историческо дъно и през януари - данните станаха ясни буквално дни след като Европейската комисия прогнозира 1.8% спад на БВП на страната за тази година. И в Словения бизнес доверието рухна до исторически минимум - показателят се потопи до -27 пункта през януари.